Donald Trump ismét botrányos Twitter-üzenettel hívta fel magára a figyelmet, ami nem olyan meglepő. Korábban már többször vívott netes szájháborúkat, a New York Times egy komplett listát is készített arról, hogy kiket inzultált a republikánusok elnökjelöltje.
Ezúttal ellenfele, Hillary Clinton volt terítéken. Most viszont nem szóban ment neki Trump a demokrata elnökjelöltnek, hanem egy montázssal, ami a netezők szerint antiszemita üzenetet hordozott. A Clintont ábrázoló képen százdolláros bankók voltak,
valamint egy vörös Dávid-csillagba írt üzenet: a világ legkorruptabb jelöltje.
Az eredeti tweetet később módosították, majd két órára rá törölték is a közösségi oldalról.
Az internetezők főleg a Dávid-csillag miatt háborodtak fel, holott sejthető volt, hogy nem ez lehet a fő mondanivaló, mivel Trump nagyobbik lánya ortodox zsidó vallású férfihoz ment férjhez, és át is tért.
A módosított képen lecserélték a hatágú csillagot, helyette piros köralakban tették közzé a feliratot. A lényegen ez mit sem változtatott, hiszen változatlanul korruptnak nevezte Clintont.
Trump júniusban kirúgott kampányfőnöke, Corey Lewandowski a védelmébe vette a republikánus politikust. Szerinte Trump a hatágú csillaggal a törvényességre, a törvény erejére kívánt utalni.
„Ugyanarról a csillagról van szó, amelyet az egész országban használnak a seriffek hivatalaiban a törvényesség jeleként” - fogalmazott Lewandowski, aki szerint a Twitter-üzenetbe olyasvalamit magyaráztak bele, ami nem is volt benne.
Az új formában közzétett üzenet ugyanaz, és ez az üzenet pedig az, hogy Hillary Clinton korrupt”
- hangsúlyozta a volt kampányfőnök.
A Mic szerint nem Trump csapata készítette a képet, az már korábban feltűnt a neten a 8chan fórumán, így valószínűleg csak továbbosztották. Mégis felmerül a kérdés: ki módosította, fogadta el, majd posztolta ki azt?
A Trump mögött álló közösségimédia-zseni
Érdemes tudni, hogy ahogy a cégek közösségi médiafelületeit, úgy a politikusok fiókját sem ő maguk kezelik. Mint ahogy a nagyobb cégek, portálok, lapok Facebook-oldalán, úgy a politikusi közösségi oldalakon is kommunikációs szakemberek felelnek az üzenetek átadásáért, egy kialakított kommunikációs stratégia részeként. Daniel Kreiss 2012-ben interjúzott a Romney-kampány digitális csapatával, akik elárulták: náluk 22 ember is átnéz egy posztot, mire az kimegy élesben. Donald Trump közösségi médiajelenlétéért részben Justin McConney, 29 éves digitális stratégiai tervező felel, aki 300 ezerről növelte 6 millióra Trump Twitter-követőinek számát. Az ő egyik kendőzetlen tanácsa az volt az elnökjelöltnek, hogy azt adja meg rajongóinak, amire vágynak: ez az ő esetében minél megbotránkoztatóbb megnyilvánulásokat jelent.A találgatások megindultak: az eset vajon a Trump-kampány hozzá nem értéséről árulkodik, vagy csak puszta rosszindulatról? Bárhogy is nézzük, nagy az esély arra, hogy ez szándékos lehetett, hiszen teljesen illik a jelölt amúgy is megosztó, olykor botrányos kommunikációjához.
Hillary Clinton és Donald Trump jó ideje csatározik a Twitteren.
Amikor Barack Obama az előválasztások után bejelentette: ő is Clinton elnökjelöltségét támogatja, a republikánusok jelöltje, Donald Trump kiakadt a Twitteren. Közzétette gondolatát, miszerint Obama ezzel a támogatással újabb négy év Obama-kormányzatot akar, de ebből senki más nem kér.
Hillary Clinton nemes egyszerűséggel azt ajánlotta Trumpnak: „Töröld a fiókodat!” A demokrata párti politikus tweetjét egy órán belül 130 ezren osztották tovább.
Ez nemcsak Clinton kampányában jelentett mérföldkövet, de egyben
ez lett a valaha volt legtöbbet megosztott posztja is.
Profiljáról általában hasonlóan elegáns és tömör válaszok érkeznek.
Trumpnak az ellenfél családja sem szent, márciusban Ted Cruzzal vívott harcot a platformon.
A texasi szenátor feleségéről egy előnytelen fotót tett közzé, ami mellé saját felesége, Melanie képét helyezte. Akkor is úgy tartották, hogy egy névtelen netező készíthette a képet, amit aztán a Trump fiókját kezelő kommunikációs stáb osztott tovább a megbotránkoztatás szándékával.
Ezután kezdődött meg a háború: Trump megvádolta azzal Cruzt, hogy egy majdnem meztelen fotót osztott meg Melanie-ról egy kampányhirdetésben. Ted zárta le a vitát egy tweettel:
Az igazi férfiak nem támadnak nőkre.
A feleséged csinos, Heidi pedig az életem szerelme.”
Trump ekkor is alulmaradt, mégis ő volt a szóbeszéd középpontjában.
A Twitteren közzétett 140 karakteres kampányüzenetek azonnali visszacsatolásra találnak, így tudja a politikus mögött álló kommunikációs stáb kitalálni, hogy mi működik, és mi nem, mielőtt az még eljutna a hagyományos sajtóig vagy a blogokra.
Ahogyan a cégekét, úgy a politikus brandjét, személyiségét is így építik fel a nagyközönség előtt.
A Stanford Egyetem megvizsgálta, hogy milyen megítélésük van a 2016-os elnökjelölteknek a Twitteren, a posztokra adott reakciók alapján. Több mint 300 ezer olyan posztot vettek alapul, amelyekben szerepeltek a jelöltek nevei. Ebből 3000 tweetben voltak emojik is, amelyekből
gépi tanulással készítettek egy emoji-térképet,
a tweetek olyan metaadatait figyelembe véve, mint hogy melyik államban él az adott felhasználó.
Megállapították, hogy azon államokban, ahonnan a legtöbb tweet jött, olyan reakció érkezett, amely uralja az Egyesült Államok kétharmadát. A térkép elkészítéséhez azt az emojit tüntették fel, amelyet adott államban a legtöbbet használtak a felhasználók. Donald Trump esetében leggyakrabban a szomorú, sírós fejet használták, felbukkant egy dühös emoji is, illetve több sírva nevetős.
A Hillary Clintonról szóló tweetek ezzel ellentétben javarészt vidámak, illetve meglepettek. Még a márciusban visszalépett Ben Carson tweetjei is derűsebb benyomást keltettek a felhasználókban, mint Trump üzenetei.
A már tízéves Twitteren Barack Obama volt az első politikus, aki kampányt indított. 2007 áprilisában először írta a közösségi oldalon:
Képzeljük azt, hogy egy aláírásnyi távolságra vagyunk attól, hogy véget érjen az iraki háború.
Ez nemcsak az első fontos tweet volt, de megmutatta azt is, hogy milyen ereje van a közösségi médiának a politikai választások során.
Obama rendszerint belefoglal hashtageket is a beszédeibe, amelyekkel meg lehet találni az adott témához kapcsolódó tweeteket, és továbbgördülhet a beszélgetés, hogy elérje a nagyközönséget. 2012-es győzelmében meghatározó szerepet játszott, hogy
addigra már 16 és fél millió követője volt,
ami mára 76 millióra duzzadt. Profilja a világ legnépszerűbb tíz fiókja közé tartozik.