A Google többmilliárdos üzletet épített arra, hogy a felhasználók ízlését az általuk beütött kulcsszavak alapján találja ki, majd ez alapján célozza őket hirdetésekkel. Eddig viszont nem volt eléggé hatékony módszerük arra, hogy bejussanak az egyik legkevésbé megértett és legveszélyesebb csoport, az Iszlám Állam (ISIS) követőinek fejébe.
A keresőóriás egyik leányvállalata most olyan megoldáson dolgozik, amivel még csírájában elfojthatnák az újabb tagok toborzását. A Google által birtokolt, Jigsaw nevű tech inkubátor egy olyan program fejlesztésén dolgozott az elmúlt években, ami egyszerre használja fel a Google kereső hirdetési algoritmusait és a YouTube videómegosztó platformot arra, hogy megszüntesse az érdeklődők szimpátiáját a szélsőséges csoportok irányába.
A Jigsaw „Redirect Method" néven emlegeti a programot, ami ebben a hónapban lép újabb fejlesztési fázisba. A kampányban speciális hirdetések jelennek meg az olyan keresési találatok mellett, amelyekről a Google úgy találja, hogy arra jellemzően az ISIS-szel szimpatizáló felhasználók kereshetnek.
A Jigsaw több mint 1700 ilyen kulcsszót választott ki.
A találatok mellett megjelenő hirdetések olyan arab és angol nyelvű YouTube-csatornákra vezetnek, amelyek a Jigsaw szerint semlegesíthetik az ISIS üzenetét, és elvehetik a felhasználó kedvét attól, hogy pozitív érzelmeket tápláljon a csoport felé.
Többek közt szélsőségesek által elkövetett korábbi kivégzéseket, és olyan filmeket válogattak össze, amelyeket a csoport diszfunkcionalitásáról szólnak. Ezek átlagos YouTube-felhasználók videói, amelyeket egy külön csoport válogat össze.
„Megfigyeltük, hogy nagy a kereslet az ISIS-szel kapcsolatos online tartalmakra, de emellett sok olyan tartalom is van, amelyek azok ellen szólnak. A Redirect Method program egy célzott videós kampány. Az ISIS eszméire fogékony egyéneknek olyan információkat mutatunk, amelyek megdöntik azokat."
A Jigsaw még az év elején kezdte el tesztelni a programot, ami a tesztek alapján meglepően eredményes volt. Ugyan a hatást nem lehet bizonyítani, a számok szerint a kampány megragadja a netező figyelmét.
Két hónapon keresztül több mint 300 ezer felhasználó
csorgott be az ISIS-ellenes YouTube-csatornákra. Ezenfelül kiderült, hogy a felhasználók háromszor-négyszer gyakrabban kattintottak rá a Jigsaw hirdetéseire, mint egy átlagos hirdetési kampány esetében. Aki pedig rákattintott, az sokáig nézte a videókat: összesen félmillió percet töltöttek el videók nézésével, a leghatékonyabb videókat átlagosan 8 perc és 20 másodpercig nézték.
A nagy techcégek mind küzdenek azzal a problémával, hogy nincs elég hatékony megoldásuk a szélsőséges tartalmak online terjedésére, miközben az ISIS agresszíven terjeszkedik a digitális térben. A Jigsaw megoldása azért újszerű, mert eddig senki nem gondolkodott egy olyan rendszerben,
ami magát a manipuláló, toborzó üzenetek hatását próbálja semlegesíteni.
A Twitter már több ezer, ISIS-hez köthető fiókot függesztett fel, de ezek rendszerint ismét visszatérnek másik fiók regisztrálásával. A dzsihádisták egyik központi alkalmazása pedig a titkosított csevegést kínáló Telegram nevű csevegő.
A Facebook és a YouTube egyelőre csak annyit tud tenni, hogy eltávolítja a szélsőséges tartalmakat, amelyek megsértik a felhasználói feltételeket. Ezek mind csak a tartalmak terjedését hátráltatják,
ami szélmalomharc.
Nemzetbiztonsági szempontból érdekes kérdést vet fel a Jigsaw projektje: ha valaki feltűnően sokat érdeklődik a szélsőséges eszmék iránt, akkor indokolt lenne-e megfigyelni őt? A Jigsaw egyik vezetője erre azt válaszolta, hogy a közösségimédia-platformok, mint ahogy a YouTube is, együttműködnek a kormánnyal, ha annak nyomós indoka van rá.
A Google akár a kormánynak is átnyújt adatokat, ha gyanús személyről van szó, és a Google ebben valóban segítőkész. A keresőóriás a tavalyi félév során 64 százalékát teljesítette a benyújtott 40 ezer adatkiadási kérelemnek.
A Jigsaw elmondása szerint a projekt célja, hogy a videókhoz elvezessék a felhasználókat, és nem az, hogy lekövessék őket, vagy részt vegyenek a megfigyelésükben.
Az emberek rossz döntéseket hoznak, ami részben a rossz információknak is köszönhető"
– mondta Yasmin Green, a Jigsaw fejlesztési vezetője. „Az egyéneknek segíthetünk azzal, hogy több és jobb információhoz juthatnak hozzá."