A Sony szeptember 7-ére időzített nagy bejelentése valószínűleg nem úgy sült el, ahogy azt a cégóriás eredetileg tervezte: nemcsak az iPhone 7 keltette médiavisszhang nyomta el a PlayStation 4 Pro bejelentését, de a meglehetősen vérszegényre sikerült eseményen
a Sony alig tudott olyasmit felmutatni, amiről ne tudtunk volna korábban.
A PlayStation Meeting kizárólag a PlayStation 4 konzolra koncentrált, így legnagyobb meglepetésünkre a PlayStation VR-ról lényegében egy szó sem esett, azon kívül, hogy az eredeti tervekhez igazodva
a Sony virtuálisvalóság-kiegészítője 2016 októberében válik elérhetővé a nagyközönség számára.
A mindössze 45 perces eseményen villámgyorsan túlestünk a korábban csak PS4 Slimként emlegetett, a bejelentés előtt már hetekkel kiszivárgott, újratervezett és energiahatékonyabb PlayStation 4 részletezésén.
Világszerte szeptember 15-től lesz elérhető, 299 eurós, azaz nagyjából 90-95 000 forintos áron.
A formailag megújított gép hivatalosan semmilyen utónevet nem kapott, lényegében ez a verzió váltja a 2013-ban bemutatott modellt,
mostantól a karcsúbb változat számít az alap PlayStation 4-nek,
a korábbi típus pedig szép lassan kikopik majd a boltok polcairól.
Az este fénypontja egyértelműen a Neo kódnéven fejlesztett PlayStation 4 Pro volt, amiről a nevén és a végleges formáján kívül túl sok újdonságot nem tudtunk meg, hiszen a Sony pont azt jelentette be, amit már eddig is tudni lehetett.
Az erősebb és magasabb órajelet produkáló grafikus chipekkel, több memóriával és egy terabájtos merevlemezzel felvértezett gép már támogatja a 4K-felbontású (3840x2160 pixel) vagy ahhoz közelítő, a full HD-nál jóval részletesebb és szebb képi megjelenítést. A HDR-nek köszönhetően pedig
minden korábbinál gyönyörűbb látványt varázsol a képernyőkre
– főleg akkor, ha rendelkezünk az ezek megjelenítésére alkalmas tévével vagy monitorral.
A grafika különbsége persze már egy full HD tévé/monitor esetében is szembetűnő lesz egy sima PS4 és egy PS4 Pro között, de az erősebb masina akkor mutatja majd meg az oroszlánkörmeit, ha egy 4K-s, HDR-képes kijelzőre kötjük.
A felturbózott PlayStation 4 Pro világszerte november 10-én kerül kereskedelmi forgalomba, Amerikában 399 dolláros, Európában pedig 399 eurós áron, tehát
nagyjából 120-125 000 forintért, ami megegyezik az eredeti PlayStation 4 kezdő árcédulájával.
És ha már itt tartunk, akkor érdemes megjegyezni, hogy a Sony (az Xbox One S-t nemrégiben piacra dobó Microsofttal együtt) lényegében most állt elő azzal a konzollal, amit már 2013-ban meg kellett volna kapnunk.
Már csak azért is, mert a PlayStation 4 Pro hiába rendelkezik az alap PS4-nél erősebb hardverrel, a gép előnye tényleg csak abban lesz tetten érhető, hogy megfelelő kijelző birtokában szebb és részletesebb képet kapunk, mint egy átlag PS4-gyel.
A játékfelhozatal mindkét verzió esetében megegyező lesz,
a Sony pedig arra ösztönzi a fejlesztőket és a kiadókat, hogy a jövőben megjelenő címeik esetében igyekezzenek kihasználni az erősebb hardverben rejlő lehetőségeket.
És ez nemcsak a még ki nem adott játékokra vonatkozik, de a már megjelent programokra is, így a PS4 Pro megjelenésének napján számos korábbi sikerjáték (Uncharted 4, The Last of Us, inFamous First Light stb.) kap olyan frissítést, ami az erősebb hardverhez igazítja a játék látványvilágát.
Az új konzol esetében viszont csak a 4K képminőség számít majd igazi kuriózumnak, hiszen a PlayStation 4 Pro leleplezését követően az is kiderült, hogy a HDR-kompatibilitást visszamenőleg megkapják a gyengébb PS4-ek is.
A PlayStation Meeting persze nemcsak a karcsúsított PS4-re és az erősebb Próra koncentrált, de kaptunk némi ízelítőt a 4K-ban (de legalábbis a full HD-nél lényegesen magasabb felbontásban) futó, HDR-rel megtámogatott játékokból is.
Láthattuk a PlayStation 4 exkluzív, vadonatúj Spider-Man néhány jelenetét, bemutatkozott a Ubisoft égisze alatt készülő For Honor, kaptunk egy ütős jelenetsort a 4K-ban is érkező Call of Duty: Infinite Warfare-ből, szemkápráztató képsorokat a Horizon Zero Dawn-ból, az augusztusban megjelent Deus Ex: Mankind Divided-ből, az ősszel érkező Dishonored 2-ből, és számos más program mellett az eseményen tiszteletét tette a sokak által várt Mass Effect: Andromeda is.
Ezenfelül kiderült, hogy a Call of Duty-kat szállító Activision mellett az Electronic Arts is javában készül a PlayStation Pro megjelenésére, és a konzol novemberi startjakor az olyan nagy címek is megkapják a 4K-t és a részletesebb grafikát elérhetővé tévő frissítést, mint a FIFA 17 és a Battlefield I.
A játékrészletek ugyan szépen megmutatták, hogy mire képes a PlayStation Pro,
az viszont teljesen érthetetlen, hogy a Sony miért nem szentelt legalább pár percet az október 13-án debütáló PlayStation VR-nak, legalább annyit, hogy pontosan kiderüljön, a cég virtuálisvalóság-kiegészítőjét melyik PS4 verzió lesz képes meghajtani.
Persze nyilván a Pro, de ezzel kapcsolatban azért szívesen meghallgattunk volna egy hivatalos bejelentést.