Hosszú út áll az sms mögött: az első rövid szöveges üzenetet még 1995-ben küldték el, majd ahogy egyre népszerűbbé vált, úgy jutott fontos szerephez az ünnepek idején is. 2002-ben a szenteste és szilveszter éjjelén elküldött és fogadott SMS-ek száma már elérte a 15,5 milliót.
A karácsonyi sms-ek és mms-ek száma 2006 és 2008 között ért el újabb csúcsot: ezekben az években körülbelül
18 milliót is elküldtek belőlük a Telekom (akkoriban még T-Mobile) előfizetői.
A vállalat adatai szerint az ünnepek alatt elküldött sms-ek száma 2009-től indult csökkenésnek. Az elmúlt évek ezen időszakában az sms és mms forgalom 10-20 százalék közötti visszaesést mutat évről évre.
2015-ben már „csak" 7 és fél millió sms-t küldtek a cég ügyfelei, a karácsonyi ünnep három napja alatt.
Az okoskészülékek rohamos terjedésével és a gyors mobilnetezést biztosító 4G-hálózatok kiépülésével párhuzamosan egyre többen használják ki a mobilinternetezés nyújtotta kényelmet, a kommunikációs szokások az online irányába mozdulnak el.
Így miközben az egymásnak küldött sms-ek száma csökken, a Telekom ügyfelei körében a mobilinternet forgalom jelentősen, évente nagyságrendileg
egyharmadával nő az ünnepek időszakában.
Ezen belül a 4G-forgalom emelkedése is minden évben a többszöröse az előző évi adathoz képest.
A karácsonyi sms-ben küldött rövid versek helyét így ma már
az ikonok, hangulatjelek, képek, mozgóképek veszik át.
„A hangulatjelek, vagy emojik egyfajta kódhalmazt jelentenek, amit nagyon könnyű dekódolni, ugyanakkor teret ad a kreativitásra, időt spórol és divatos is. Olyan fontos szerepre tettek szert a digitális írásbeliségben, a vizuális retorikában, hogy egy mai fiatal elbizonytalanodik, nem haragszanak-e rá, ha nincs a mondat végén egy érzelmet kifejező ikon" – mondja Horváth Dorka újmédia kutató.
„Az okoseszközök és a mobilinternet korában is fontos az sms, de ma már az ünnepekkor is csak egy a sok lehetőség közül a kommunikációra. Insta live, snapchat, facebook chat, iMessage – ma már számos felületen keverhetjük üzeneteinkben a szöveget, az ikont és a fotót is.
Egyre inkább képekre írunk szöveget, és nem szöveghez mellékelünk képet"
– hangsúlyozza.
„A több címzetthez azonos szöveget elküldő ünnepi sms-eket ma már egyre többen helyettesítik egy a Facebookra posztolt karácsonyos képpel, amire akár 100 barátot, hozzátartozót is rátagelnek. A trendeknek ma leginkább a saját tartalom felel meg, ilyen például egy körbeküldött családi kép szűrőkkel, feliratokkal ellátva, de az egyszerű szöveg és az alkalomhoz illő hangulatjel sem ment ki a divatból" – állítja Horváth Dorka.