Nem csak a bankok hírhedtek az érthetetlen szerződéseikről, a fogyasztóknak a legtöbb szoftver és online szolgáltatás igénybe vétele előtt is muszáj elfogadni egyet. Ezeket a szövegeket szinte senki sem olvassa el, de a sejtettnek megfelelően nem csak azért, mert hosszúak és unalmasak, hanem mert az átlagemberek nagyon jól tudják, hogy amúgy sem értenék meg azokat.
Két jogászprofesszor most be is bizonyította ezt. Az izraeli Uri Benoliel és az új-zélandi Shmuel I. Becher ötszáz darab az Egyesült Államokban székelő internetes szolgáltatás felhasználói szerződését elemezte, többek közt a Google-ét és a Facebookét is.
„Jogi szempontból elvárt és feltételezett, hogy a fogyasztók elolvassák és megértsék a szerződéseket, azonban a cégeket semmi sem kötelezi az érthető szerződések írására. Ez az asszimmetria, továbbá a potenciális következményei keltették fel az érdeklődésünket" – nyilatkozta a kutatás kapcsán Becher a Motherboardnak.
A szövegek érthetőségét kétféle közismert és elfogadott teszttel pontozták, és arra jutottak, hogy a szerződések 99 százalékának a megértése egyszerűen meghaladja az átlagos amerikai felfogóképességét.
A professzorok szerint ideális esetben az efféle szerződéseket úgy kellene megszövegezni, hogy a 8 osztályt végzettek számára is érthetőek legyenek.
Ehhez képest az elemzett szerződések megértéséhez átlagosan 14 osztály kellett.
Hazánkhoz hasonlóan az általános iskolai képzés 8 osztályt, míg a középiskola képzés 4 osztályt jelent az Egyesült Államokban, azaz a teszteredmények alapján egy átlagos, középiskolát elvégzett, de felsőoktatásba nem járt amerikai nem értheti meg teljes mértékben a szerződések szövegét.
A kutatók szerint a szerződések átlagos nyelvi komplexitása körülbelül egy szinten van a tudományos folyóiratokban megjelenő szakszövegekével.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!