Az 5G alkalmazások előnyeit a magán ügyfelek is, de különösképpen az ipari felhasználók élvezik majd. "Az 5G valósággá válik 2019-ben" – nyilatkozta Claudia Nemat, a Deutsche Telekom technológiáért és innovációért felelős igazgatósági tagja. "Az 5G teljes erejét igazán ott tudja megmutatni, ahol sok ember jön össze, vagy ahol sok gép interaktív együttműködése valósul meg: a városokban, a falvakban, a stadionokban, a koncerttermekben, az egyetemeken, a közigazgatási intézményekben, vagy éppen a gyárakban."
Az első 150 5G-s antenna már 2019 első negyedévében működni fog a Deutsche Telekom európai hálózataiban. A vállalat hat országban is szigorú tesztelésnek veti alá az új szabványt. Az 5G-vel lehetségessé válik, hogy a hálózatokat az egyedi ügyféligényekhez igazítsák. Az MWC sajtókonferenciáján a Deutsche Telekom és technológiai partnere, az OSRAM üzembe helyezték az első campus hálózatot. Kezdetben a hálózat még a 4G/LTE technológiára épül, az 5G egy második lépésben következik majd.
Az 5G-s hálózatra jellemző alacsony késleltetés és kiemelkedően magas adattovábbítási sebesség előnyeit a játékok kedvelői is élvezhetik. A Deutsche Telekom standját felkereső látogatók a játékot kipróbálva maguk tapasztalhatják meg, mit is nyújt a látványelemeiben és képélességben továbbfejlesztett Mixed Reality (kevert valóság) többrésztvevős játékalkalmazás.
150 5G-s antenna hat európai országban
Már 150 5G-s antenna telepítésére került sor hat országban a kontinensen – ez az első lépés, amellyel a Deutsche Telekom elindul európai 5G-s terveinek megvalósításával. A Telekom jelenleg a következő hat európai országban folytatja az 5G tesztelését:
Ausztria, Németország, Görögország, Magyarország, Lengyelország és Hollandia.
Az adattovábbítást az első negyedévben az antennák már az 5G-s hálózaton keresztül végzik majd – már teljes egészében a jövő 5G-s szabványára, az Új 5G-s Rádió Szabványra (5G New Radio, 5G NR) alapozva. Az új technológia tesztüzemmódban is már teljes sebességen működik. „Mindezt már a valóságban és nem laboratóriumi körülmények között" – hangsúlyozza Nemat.
A startpisztoly eldördült: bekapcsolták az első campus hálózatot
Az új 5G-s technológia számos lehetőséget kínál különösképpen az ipari alkalmazások számára, ahol a kulcsszó: a jövő gyára. Főként ott van erős hálózatra szükség, ahol nagyszámú mobil robot együttműködését, összedolgozását és kölcsönös kommunikációját kívánják megvalósítani. A sajtókonferencián az OSRAM és a Deutsche Telekom közösen üzembe helyezték az első, 5G-s technológiára szánt campus hálózatot. Ez az OSRAM dél-németországi telephelyén (Schwabmünchen) kezdte meg működését. Egy campus hálózat a mobil kommunikáció meghatározott területét fedi le és specifikus alkalmazások céljaira szolgál. "Campus hálózatainkkal, ipari felhasználóink, ügyfeleink számára egy jól körülhatárolható, megkülönböztetett új megoldást tudunk szállítani. A 4G/LTE technológiára alapozva, már most számos, az ügyfelek egyedi igényeinek megfelelő alkalmazást tudunk megvalósítani" – nyilatkozta Claudia Nemat. "Az 5G-vel ezek a hálózatok a jövőben még erőteljesebbé és rugalmasabbá válnak."
Az OSRAM schwabmüncheni telephelye dual-slice campus hálózat megvalósítását végzi. Ez azt jelenti, hogy nyilvános és magán 4G/LTE hálózat kombinálásával, ötvözésével egy közös infrastruktúra jön létre. Ez garantálja a mobil rádió szolgáltatások optimális működését. Az OSRAM kizárólag csak a magán 4G/LTE hálózatot használja. A Deutsche Telekom maga is egy lokális edge felhő létrehozásán dolgozik, amely az alkalmazáshoz közel és rendkívül alacsony látencia mellett teszi lehetővé az adatok feldolgozását. Az OSRAM telephelyén a termékek és az anyagok szállítását úgynevezett AGV-k (automatikusan irányított járművek) végzik.
Edge computing a valós idejű játékélményért
Az 5G egyik ígérete a nagyon alacsony látencia (késleltetés) elérése. Ez az, ami az új szabványt a korábbi mobil rádiós szabványoktól megkülönbözteti. Az edge computing megoldás a végpontokon és a hálózat határszélein ultra-alacsony válaszidőket tesz lehetővé. A számítógépes támogatásban rejlő erő a hálózat „határszélére" kerül. Az MWC rendezvényre kilátogatók a Deutsche Telekom standján megtapasztalhatják ennek az új technológiának az előnyeit. Világviszonylatban is elsőként, a vállalat partnereivel, a MobiledgeX és a Niantic cégekkel együtt mutatja be a „Kódneve: Neon" elnevezésű, többrésztvevős, végponti számítógépekkel támogatott játékalkalmazását.
A játékosok több géppel interaktív módon és valós időben játszanak együtt. A látogatók az edge képességekkel felruházott vadonatúj Samsung Galaxy S10+ modellen próbálhatják ki a digitális dodgeball labdajátékot.
"A fogyasztók, felhasználók számára ez egyike az olyan alkalmazásoknak, ami új játékélményt nyújt számukra" – mondta Claudia Nemat.
A Deutsche Telekom, a MobiledgeX és a Niantic partnerségi megállapodást kötöttek. Közösen, a kiterjesztett valóság (Augmented Reality (AR)) megtapasztalásának teljesen új élményét alkotják meg. A Deutsche Telekom szolgáltatja a hálózatokat, a MobiledgeX szállítja a szükséges programozási interfészeket, míg a „Pokemon GO" fejlesztője, a Niantic az alkalmazást.
Több és magasabb szintű kontroll saját adataink felett
Szinte valamennyi felhasználói, fogyasztói adatot, és ezen túlmenően a teljes ipari adatállománynak is legalább 80 százalékát Európán kívüli szervereken dolgozzák fel jelenleg, egyre több európai vállalat tekinti ezt a jövő egyik fő kihívásának. A T-Systems piaci megoldást dolgozott ki az adatok biztonságos cseréjére: ez a Data Intelligence Hub. Ezzel a megoldással az adat annak tulajdonosa ellenőrzése és felügyelete alatt marad, és nem az adatot kezelő platform felügyelete alatt.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!