A jelentés eredményei azt mutatják, hogy a gyerekek – akárcsak a felnőttek – nagyon élvezik az online vásárlás előnyeit, illetve úgy böngésznek (és néha vásárolnak), hogy az a jövőben feltehetőleg az egyetlen beszerzési módjukká válik majd.
Ezért pedig fontos, hogy a szülők megfelelő útmutatást és támogatást nyújtsanak gyermekeiknek, ezzel biztosítva a pozitív online élményt és megvédve őket attól, hogy véletlenül személyes információkat vagy adatokat osszanak meg csalókkal, pszichológiai manipuláció áldozataivá váljanak vagy pénzügyi veszteség érje őket. Elengedhetetlen, hogy a szülők és a család más felnőtt tagjainak tudása naprakész legyen a gyerekek online viselkedésének legfontosabb változásaival kapcsolatban.
A statisztikák alapján ugyan elmondható, hogy a fiatalok növekvő érdeklődése az e-kereskedelmi weboldalak iránt globális trend, de a mértéke a földrajzi helyzettől függően változik. Az alábbi adatok alapján az online vásárlási keresések legnagyobb részét (és egyben legnagyobb növekedését) Oroszországban és a FÁK-ban figyelték meg (23%). Ezeket az országokat követik jelentős százalékkülönbséggel a következő régiók: Észak-Amerika (15%), Európa és Közel-Kelet (11%), Ázsia és Latin-Amerika (9%).
Bár egyértelműen látszanak bizonyos régiós különbségek, abban nincs eltérés, hogy a gyerekek által legkeresettebb oldalak az AliExpress, az Amazon és az Ebay. Folyamatos növekedés mutatkozik a gyerekek kínai kereskedőkre vonatkozó böngészései tekintetében.
A fiatal fogyasztói közönség körében a legtöbb keresés sportruházatokra (Nike, Adidas), elektronikára (Apple, Samsung) és divatmárkákra (Gucci, Vans, Supreme, Zara, Bershka) összpontosul.
Fontos megjegyezni, hogy az áruk internetes keresése és az e-kereskedelmi weboldalak látogatása nem feltétlenül jelent tényleges pénzköltést. A gyerekek egyszerűen csak rákeresnek dolgokra, amiket szeretnének vagy éppen kívánságlistákat állítanak össze, hogy megosszák a barátaikkal és a családjukkal. Ezért a gyerekek megnövekedett figyelmét az online vásárlás iránt nem szabad úgy értelmezni, mint egy tiltandó viselkedésformát – sokkal fontosabb az, hogy a szülők odafigyeljenek a gyerekek online szokásaira, beszéljenek velük az esetleges kockázatokról és óvintézkedésekről, valamint néhány világos alapszabályt fektessenek le.
"Az internet rengeteg lehetőséget biztosít a gyerekek számára és most láthatjuk azt is, hogy az online kereskedelem kulcsfontosságú közönségévé válik a fiatal generáció. Akár költenek pénzt ezeken az oldalakon, akár nem, nagyon fontos a felnőttektől érkező megfelelő támogatás, hiszen ők segíthetnek elkerülni a nem megfelelő tartalmakat, a pénzveszteséget, vagy a személyes adatok véletlen megosztását. Bár vannak olyan dolgok, amelyeket a szülői felügyeleti rendszer könnyen kordában tart, mégis rendkívül fontos, hogy a felnőttek tisztában legyenek azzal, amit a gyerekek online csinálnak, valamint felkészítsék őket arra, hogyan tehetik azt biztonságosan. Ez tökéletes lehetőség a szülők számára, hogy időt töltsenek a gyerekeikkel, készítsenek és megosszanak kívánságlistákat, miközben fontos dolgokat tanítanak nekik az internet működéséről" - nyilatkozta Anna Larkina, a Kaspersky Lab webes tartalomelemző szakértője.
Az alábbi tanácsok segítenek abban, hogy gyermekei biztonságban maradjanak az interneten miközben kereskedelmi weboldalakon szörföznek:
A Kaspersky szülői felügyeletéről szóló jelentését a 2018-2019-es évre itt olvashatja el angol nyelven.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!