A készítőik által ingyenesnek titulált szoftverek egyre ritkábban nevezhetőek ténylegesen ingyenesnek, hiszen vagy reklámokat kell tolerálni a használatukért cserébe, vagy valamiféle átláthatatlan adatgyűjtést folytatnak. Óriási divat, hogy a szoftverek készítői egyszerűen követik az internetezőket, a tőlük begyűjtött információkat pedig reklámcégeknek árusítják. Ugyan az elkövetők mindig előállnak azzal, hogy a harmadik feleknek való átadásuk előtt anonimizálják az adatokat, azonban semmiféle garancia sincs arra, hogy ez tényleg megtörténik.
Ami ennél is érdekesebb, hogy a biztonsági szoftverek készítői is egyre gyakrabban élnek ezzel a bevételszerzési lehetőséggel, ami szinte paradoxonnak mondható, de ez láthatóan nem zavarja az illetékeseiket. A héten kissé kellemetlen helyzetbe került emiatt az Avast, továbbá a tulajdonában lévő AVG,
a Mozilla kidobta a Firefox hivatalos bővítményboltjából az Online Security és SafePrice beépülőiket.
Mindez az AdBlock Plus készítőjének köszönhető, Wladimir Palant a biztonsági kiegészítők működésének elemzésekor felfedezte, hogy azok masszívan több adatot telefonálnak haza a felhasználókról, mint amennyi a működésükhöz szükséges.
Az óriási mennyiségű adathalmaz alapján az Avast/AVG tökéletesen rekonstruálni tudja a beépülőkkel a felhasználók böngészését: nem csak a teljes böngészési előzményük kerül a cég birtokába, de például azt is tudja, hogy a felhasználók hány megnyitott fület használnak, mikor töltik be a weblapokat, mennyi időn keresztül böngészik azokat, mire kattintanak rajtuk, mikor és melyik másik böngészőfülre váltanak át.
Közel totális megfigyelés alatt tartják a felhasználók netezését.
A bővítmények kidobása után az Avast közölte, hogy azoknak hozzá kell férniük a böngészési előzményekhez, hogy működőképesek legyenek, és csupán a Mozilla szabályzatának néhány nemrég történt változtatása miatt tűntek el a Firefox Addons webhelyről, a szükséges módosítások után visszakerülnek majd a boltba. Ez totális mellébeszélés, hiszen mindig is nyilvánvaló volt, hogy a bővítményeknek el kell telefonálniuk a böngészési előzményeket a működésükhöz.
Nem emiatt hajította ki azokat a Mozilla, hanem az összes többi, a funkcionalitásuk nyújtásához nem szükséges adatgyűjtésük miatt.
Palant rámutatott, hogy az érintett kiegészítők felhasználói szerződésében benne van, miszerint azok anonimizált adatokat gyűjthetnek marketinges, termékfejlesztési, továbbá trendelemzési célokra.
A kiegészítők az Opera kiegészítős webhelyéről is eltűntek, azonban a Google nem tette ki a szűrüket a Chrome áruházából.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!