A közigazgatás fejlesztése és digitalizálása mellett 2010 óta folyamatosan nagy hangsúlyt kapott az igazságszolgáltatás, a bíróságok digitalizálása is. A folyamat korábban is jól látható eredményeket hozott, hiszen 2013-tól már digitális úton lehet polgári pereket indítani, 2015-től pedig interneten keresztül rendezhető az illetékfizetés, indítható csődeljárás, felszámolási eljárás, panasztétel,
azonban a végső a cél teljeskörű elektronikus ügyintézés bevezetése volt.
Az Országos Bírósági Hivatal nagy sikernek tekinti a digitálisan összekapcsolt tárgyalótermeket, és ennek kapcsán a távmeghallgatás lehetőségének bevezetését. Ezzel egyrészt elkerülhető, hogy egy tanúnak hosszú órákat kelljen utaznia egy rövid meghallgatás miatt, másrészt például ha egy elítéltről van szó, akkor a felmerülő biztonsági kockázatok is jelentősen csökkennek azáltal, hogy nem kell őt szállítani, ráadásul végső soron még olcsóbbá is teszi az igazságszolgáltatás működését.
Az OBH folyamatosan fejleszti az eszközparkot is, tavaly például több mint 2500 laptopot, e-könyvolvasót és táblagépet vásároltak, melyek mind elősegítik a hatékonyabb bírói munkavégzést, és a bíróság folyamatosan teszteli és vezeti majd be a beszédfelismerő szoftvereket, melyek automatikusan rögzítik és leiratot készítenek az elhangzottakból, jelentősen leegyszerűsítve ezzel a jegyzőkönyvvezetők munkáját.
Elindult az elektronikus értesítő rendszer is, ami a nevének megfelelően akár e-mailben, akár SMS-ben tájékoztatja a peres feleket az eljárás fontosabb eseményeiről,
2020 januárjában pedig bevezetik az E-aktát is, ami egy hatalmas előrelépésnek ígérkezik.
A cél a bírósági eljárások iratainak digitalizálása, ami az ügyfeleknek ad majd lehetőséget arra, hogy online bárhonnan megtekinthessék a folyamatban lévő peres ügyeik iratait, így nem kell fizetni a például a másolásért, és persze nem kell időt pazarolni az utazásra.
Az elektronikus ügyintézés bevezetése a 2017-ben indult Digitális Bíróság Projekt keretében valósult meg, melyre 2,501 milliárd forint támogatást biztosított az Európai Unió, és aminek a legtöbb eleme idén el is készült, ezzel pedig a magyar bíróságok Európa abszolút élvonalába kerültek a digitális ügyintézés lehetőségei kapcsán. A fejlesztések alapvetően kettős célt szolgáltak:
a legfontosabb természetesen, hogy az ügyfelek gyorsabban, könnyebben, olcsóbban és gyakorlatilag bárhonnan intézhessék bírósági ügyeiket,
de az sem elhanyagolható, hogy a digitalizációval a bíróságok terhei is csökkennek, hatékonyabbá és gyorsabbá válnak a folyamatok.
A bírósági ügyintézés tehát egyre inkább elszakad attól, hogy az ügyfélnek fizikailag meg kelljen jelennie valahol, amit mi sem bizonyít jobban, hogy a csőd- és felszámolási eljárások 80%-a, valamint a polgári jogi eljárások 51%-a már digitálisan zajlik. Az Országos Bírósági Hivatal azonban nem állt meg itt, így most már rendelkezésre áll az online bírósági fizetési portál, ahol az eljárások fizetési kötelezettségeit lehet egy számítógép elől azonnal és kényelmesen befizetni, és nagyon hasznosnak tűnik a pertartam kalkulátor megjelenése is, amivel előre meg lehet tudni, hogy egy adott bíróság várhatóan mennyi idő alatt hoz döntést egy ügyben.
Az E-akta bevezetése is egy jó példa arra, hogy a digitalizáció a bíróságok dolgát is megkönnyíti. Míg korábban a bíróság munkatársainak személyesen jelen kellett lenniük egy-egy iratbetekintés során, és az iratok keresésével, másolásával, mozgatásával foglalkoztak, addig most más, hasznosabb feladatokkal tölthetik idejüket. Ehhez hasonlóan a bírák számára is egyszerűbbé válik a munka, hiszen ők is bármikor és bárhonnan betekinthetnek az iratokba, azokon többen egyszerre tudnak közösen dolgozni, így hatékonyabban készülhetnek fel, akár otthonról dolgozva is.
Megújul és egységes, könnyen kereshető formát kapnak a bírósági határozatok, melyhez kapcsolódóan az anonimizálást végző programot is tovább fejlesztették, így például egy egyetemi kutatás számára is jóval egyszerűbbé és hasznosabbá válik a rendszer.