A tudományosan megalapozott mondás szerint nincs ingyen ebéd: az ingyenes vírusirtókat használóknak érdemes tudniuk, hogy a biztonsági szoftverük fejlesztője jó eséllyel az adataik értékesítésével keres rajtuk pénzt. Ennek a pontos mikéntjéről tipikusan mélyen hallgatnak az illetékesek, az adatvédelmi tájékoztatóikban csak semmitmondó általánosságokat írnak, még mielőtt a felhasználóiknak az a benyomásuk támadna, hogy valamiféle kémszoftver fut a számítógépükön.
Néhány héttel ezelőtt az Avast, továbbá a tulajdonában lévő AVG már megégették magukat emiatt. Az ingyenes böngészős bővítményeik vizsgálata során kiderült, hogy azok eltelefonálják a felhasználók böngészési szokásait és konkrét böngészési előzményeit, pedig elméleti síkon erre nem lenne szükség a működésükhöz. Emiatt elsőként a Mozilla, majd a Google is eltávolította a problémás bővítményeket a Firefox és a Chrome webáruházaiból, a mostanra újból elérhetővé vált verzióik pedig
már nem kémkednek a netezők után.
A Motherboard és a PCMag közös nyomozása során most kiderült, hogy az Avast esetében a felhasználók böngészési előzményeinek hazatelefonálása és eladása a hétköznapi ügymenet része. Az ingyenes vírusirtóit használóktól begyűjtött adatokat a vállalat Jumpshot nevű leánycége kapja meg, amely anonimizálni és rendezni próbálja, majd elsősorban piackutatást végző cégeknek értékesíti azokat.
A Jumpshottól többek közt a Google, az Expedia, a Kantar, a Revlon, az Intuit, a Keurig, a Condé Nast, a Sephora, a Loréal, és a Microsoft vásárolt már adatokat. Az egyik nagy ügyfél tavaly az Omnicom Media Group marketinges cég volt, a hírek szerint
2,075 millió dollárt (~636 millió forintot) hagyott a kasszánál.
Az ügyfelek által elérhető információkban például Google-keresések, Google Térkép-keresések, céges LinkedIn-oldalakon és YouTube-csatornákon való aktivitások, és persze pornónézéssel kapcsolatos információk találhatóak. A felhasználók személyes információit állítólag tényleg próbálja eltüntetni az adatokból a Jumpshot, azonban a szakértők szerint egyáltalán nem garantált, hogy nem sikerülhet deanonimizálni a netezőket az adatok alapján.
Minden keresés. Minden kattintás. Minden vásárlás. Minden webhelyen.
– olvasható a reklámszöveg a Jumpshot egyik decemberi tweetjében.
Az információgyűjtést az Avast magával az ingyenes vírusirtóval végzi, és csak a napokban kezdett el hozzájárulást kérni ehhez egy popup ablakban a felhasználóktól, korábban manuálisan kellett letiltaniuk a funkciót. A változatosság kedvéért az engedélykérési üzenet átlátható: egyértelműen közli a felhasználókkal, hogy többek közt az anonimizált böngészési előzményeiket kívánja begyűjteni, majd átadja azt a Jumpshotnak piacelemzési és hasonló célokra.
Egy belsős forrás szerint a Jumpshot adatai a részletességük és kontextusuk miatt nagyon értékesek az ügyfelek számára, ezért is volt hajlandó a fent említett, eszement pénzt kifizetni értük az Omnicom.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!