A 6:3 felvétele mai fülnek furcsán hangzó, de az ötvenes években rutinnak számító módszerrel készült. Kamerával vették fel a tévéképernyőt, amelyen ment a közvetítés, mindezt pedig hagyományos filmszalagra rögzítették. Ezt kinescope technikának hívják, az 50-es években a TV technológia még meglehetősen gyerekcipőben járt.
Ha közvetlenül celluloidra forgott volna a meccs, akkor mérföldekkel jobb anyagot lehetett volna kihozni a felvételből, ám így rengeteg részlet tűnt már el akkor a mérkőzésből, ezeket reprodukálták most digitálisan. Az elterjedt TV a katódsugárcsöves volt, amelyben elektromos impulzusok vetültek egy domború felületre, ez volt maga a kép. Az akkori tévék fekete-fehérek voltak, színesben csak azok láthatták a csodát, akik kint voltak a mérkőzésen, bár a Wembley-re rátelepedett köd miatt ők is csak fakón.
A korabeli műszaki lehetőségek és azok jelenlegihez mérten szerényebb rögzítési lehetőségei miatt a restaurálás céljából kapott filmanyag kb. 210x160 pixel felbontású lett, amely egy 15 évvel ezelőtti hagyományos telefon kijelzőjének felbontását sem éri el. A mai FullHD TV-k felbontása 1920x1080 pixel. A kettő közti különbséget kellett áthidalni a fejlett digitális technológiával, hogy a meccsnek élvezhető képi világa legyen a nagyképernyős tévéken. A rádióközvetítés is technikai kihívás volt akkoriban, melyeket nemzetközi szinten telefonvonalakon kellett megoldani. Ma már műholdon, optikai kábeleken és az interneten, akár 4K vagy 8K felbontású képet lehet élőben közvetíteni.
A meccs digitális felújítása egy több lépésből álló a technikai folyamat volt. A filmen tárolt mérkőzést a BBC raktáraiból elővéve szkennelték, ezzel önmagában nagy dolgot hajtottak végre, hiszen az 1953-ban készült filmfelvétel 67 éves, ennyi idő a filmanyagon és az információhordozó-felületen is meglátszik.
AZ elsők között a fekete-fehér kép folyamatosan változó expozícióját (világosságát) kellett egy szintre kiegyenlíteni. Ebben használható volt, korlátozott módon a mesterséges intelligencia – az idő múlását és némi kémiai folyamatokat, de még a korabeli technikai hibákat is ki lehetett javítani ezzel az eljárással. Emellett ki kellett javítani a CRT technológiából adódó képbeégéseket is, ezt követően kerülhetett sor a zajszűrésre.
A filmen, azaz a fizikai hordozón keletkezett sérülések kijavítása (hagyományos filmrestaurálás) rendkívül nagy kihívást jelentett. Ezt követően a felbontást javította a restaurátor team: mesterséges intelligencia használatával történt a felbontás javítása, tulajdonképpen ezen a ponton sűrítette a csapat a felvétel információtartalmát olyan szintre, amilyen mennyiséget sosem tartalmazott.
A kosztalanítást és a maszkolást követően sok esetben teljesen manuálisan kiszínezték a felvételt, méghozzá úgy, ahogy egyelőre semmilyen mesterséges intelligencia nem volt képes rá. Azért kellett manuális módszerhez folyamodni, mert az alap képeken rendkívül sok volt a hiba és a mozgás miatt képkockánként kellett végigmenni az egész anyagon. Amikor az egész folyamat végére ért, a mai modern videótechnikai kockaszámra kellett felhúzni. Így jött létre egy pusztulásra ítélt, csaknem hetvenéves felvételből egy színes, élvezhető, egész estés közvetítés.
A felújított mérkőzés 2020. november 25-én 18 órától tekinthető meg a Super TV2-n.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!