Ahogy arról egy korábbi cikkünkben beszámoltunk, a Cyberpunk 2077 volt a múlt évtized egyik legjobban várt játéka, azonban hiába készült viszonylag sokáig, a megjelenéskor számos probléma akadt vele. Mondhatjuk, hogy a PC-s verziót használók még viszonylag jól jártak, azonban a konzolosok, különösen az alap PS4-es és Xbox One-os játékosok rengeteg problémával szembesültek. Mindez végül oda vezetett, hogy a Sony le is vette a Cyberpunk 2077-et a PlayStation Áruházból, a Microsoft pedig a saját online boltjában külön figyelmeztet, hogy ez az anyag bizony eléggé problémás.
Azóta számos dolog történt. Egyrészt a fejlesztő lengyel CD Projekt Red több javítást is kiadott még a karácsonyi szünet előtt, amivel némileg javult a játék állapota konzolokon és PC-n, azonban leginkább a konzolos verziók még mindig nem értek el arra a szintre, ami elfogadható lenne. Akkor a stúdió megígérte, hogy további javítások jönnek az új évben, és addig nem nyugszanak, amíg minden a helyére nem kerül.
Erre most válaszul Marcin Iwiński, a CD Projekt Red társalapítója egy videóban igyekezett (ismét) magyarázkodni a játék állapotával kapcsolatban. Ebben a videóban gyakorlatilag elismeri, hogy átverték a játékosokat, ugyanis pontosan tudták, hogy a múltban megjelentetett játékaik minősége és a jellemzően őszinte kommunikációjuk miatt rengetegen megrendelik előre a Cyberpunk 2077-et anélkül, hogy egyáltalán tudnák, hogy mégis milyen lesz.
Az alapító a videóban többszörösen elnézést kér, és igyekszik hangsúlyozni, hogy a Cyberpunk 2077 konzolos változatainak minőségéért kizárólag a vezetőséget lehet okolni, és semmiképpen sem a vállalat keményen dolgozó alkalmazottait. Azt mondja, a belsős tesztek során nem jöttek elő azok a súlyos hibák, amik végül a felhasználóknál jelentkeztek, viszont azt tudták, hogy a megjelenés napja előtt a PS4-es és Xbox One-os változat nem lesz piacképes.
Éppen ezért az újságíróknak kizárólag a PC-s változatból küldtek példányokat a megjelenés előtt, így a kritikák is ezek alapján készültek. A játék pedig jól működött, az elemzések többsége pozitív volt.
Mint elmondta, a játék akkori állapotát tekintve arra jutottak, hogy a megjelenés napjára a konzolos verziók is megfelelő állapotba kerülnek majd. Ezt támasztotta alá, hogy a kezdetekben még viszonylag könnyűnek látták ezt a feladatot, azonban Iwiński szerint később rájöttek, hogy hatalmasat tévedtek.
Végső soron tehát elmondhatjuk, hogy az alapító magyarázkodása semmit nem tett hozzá az eddigiekhez. Teljesen hihetetlen ugyanis, hogy nem látták pontosan, hogy az Xbox One-os verzió szörnyen lassan fut, a PS4-es verzió pedig (többek között) rendszeresen leáll. Azt viszont legalább elismerte, hogy a vezetőség hibázott, amikor ennek ellenére is ragaszkodtak a játék kiadásához. A CD Projekt Red most már egy ideje tőzsdei vállalat, és valószínűleg nem lehetett kihagyni a karácsonyi szezont, főleg annak fényében nem, hogy a Cyberpunk 2077 már egyébként is egy éves csúszásban volt.
Ezzel szemben a Bloomberg által megszólaltatott, név nélkül nyilatkozó fejlesztők némileg más képet festenek le. Szerintük már jó előre látható volt, hogy a játék problémáit nem lehet a kitűzött megjelenés időpontjára megoldani. Ezeket a problémákat feltárták és mindenki számára ismertek voltak, azonban a menedzsment elhessegette a mérnökök és játéktervezők aggodalmait azzal kapcsolatban, hogy a Cyberpunk 2077 nem igazán lesz működőképes PS4-en és Xbox One-on.
Habár a Cyberpunk 2077 már 2012 óta a tervezési fázisban volt, a fejlesztés legfontosabb szakasza akkor kezdődött meg, amikor 2016-ban Adam Badowski, a CD Projekt Red másik társalapítója átvette a projekt irányítását, és egy teljesen új célt jelölt ki a játék számára. Ez azonban azt jelentette, hogy bizonyos dolgokat szinte a nulláról kellett újrakezdeni, és ehhez végső soron a rendelkezésre álló négy évnyi fejlesztési idő nem volt elég.
Ennek megfelelően a nyilatkozó munkatársak elmondták, hogy a 2018 E3-as játékkiállításon bemutatott demó szinte teljes egészében kamu volt, ugyanis ekkor még közel sem voltak kész azok az elemek, amik a játék alapvető működéséhez szükségesek lettek volna.
Éppen ezért számos dolog hiányzik is a végtermékből, ami abban a bemutatóban látható volt.
Ha pedig ez nem lenne elég, akkor a fejlesztők külön elpanaszolták, hogy a kamu demó elkészítése hónapokat vett igénybe, ezt az időt pedig sokkal hasznosabb lett volna a játék tényleges fejlesztésére fordítani. Olyan dolgok maradtak ki, mint a komolyabb rendőrségi rajtaütések és üldözések (a megjelent játékban a rendőrség csak ott terem), vagy éppen a falon futás. A fejlesztők szerint a csapaton belül is sokan értetlenkedtek, hogy miért szeretne a vezetőség egy olyan kidolgozott világgal rendelkező játékot, mint a GTA 5, amikor az azt fejlesztő Rockstarhoz képest jóval kevesebb munkaerővel rendelkeznek.
Mindenesetre az alapítók szerint a CD Projekt Red igyekszik, és az év első felében megoldják majd a játék legnagyobb problémáit, az év második felében pedig mégérkezik a várva várt frissítés az új generációs konzolokra. Nincs kétségünk afelől, hogy a Cyberpunk 2077 egy remek játék lesz (PC-n már most is az), de az egyértelműen látszik, hogy körülbelül egy év fejlesztési idő még kellett volna neki.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!