Egy szó, mint száz, a szelfik velünk vannak, és velünk is lesznek, amíg az emberiség digitális eszközöket használ, és az emberek telefonokkal mászkálnak. De hogyan jutottunk idáig? És mi vár ránk szelfi ügyben a jövőben? Ezeket a kérdéseket jártuk körbe egy kicsit.
Az emberek egy részében mindig is benne volt a vágy, hogy megörökítsék saját magukat. Talán már az ősember is saját magát karcolta bele a barlangok falába, de az biztos, hogy a középkorban már voltak erre irányuló törekvések. Az első elismert önarckép 1450 környékéről származik, és Jean Fouquet francia festő nevéhez fűződik. A példáját az évszázadok során többen követték, de értelemszerűen azért ez módszer sosem vált elérhetővé a tömegek számára, hiszen ehhez meg kellett tanulni mesterien festeni.
Áttörést e téren a fotográfia megjelenése hozott, hiszen ennek már korai szakaszában elkezdték magukat megörökíteni az emberek. Az első ismert fotós szelfi a kémikus Robert Cornelius nevéhez fűződik, aki 1839-ben nem tudta megállni, hogy ne készítsen fényképet saját magáról. Ekkoriban tevékenykedett Hippolyte Bayard is, aki megszállottan kutatta a fotózással kapcsolatos új eljárásokat, és az találmányait "saját magán tesztelt", hogy aztán a szelfiket a francia tudományos akadémia előtt is bemutassa, demonstrálva, hogy mennyit és hogyan fejlődött a fotózás.
A fényképezés a XX. század elején már kezdett kifejezetten népszerűvé válni, és idővel megjelentek a bárki által megvehető, olcsó masinák is. Az önfotók készítése azonban nem számított divatosnak a század közepéig.
Ekkor azonban feltűnt Andy Warhol, aki a művészetének részévé tette a szelfit, amely így nagyobb figyelmet kapott.
Az igazán nagy áttörésre azonban a kétezres évek elejéig kellett várni, nem is véletlenül.
Köszönhetően annak, hogy a digitális képérzékelők mérete és ára is radikálisan lecsökkent, ekkoriban már megjelentek azok a kamerával ellátott telefonok, amelyek a tömegek számára is elérhetővé váltak. A zsebrevágható eszközök pedig minden korábbinál népszerűbbé és egyszerűbbé tették a fényképezést. Talán ennél is fontosabb, hogy ebben az érában bukkantak fel azok a közösségi alkalmazások, amelyeket kifejezetten arra szántak, hogy az emberek feltöltsék képeiket, illetve magukról posztolgassanak. Többek között a magyar iWiW is ennek köszönhette elképesztő sikerét. A digitális technológiáknak köszönhetően nem kellett már spórolni a filmmel, az említett alkalmazások pedig megfelelő felületet biztosítottak. Az embereket pedig nem is kellett félteni, kihasználták a lehetőségeket, és komoly mennyiségben töltögették fel a netre a saját magukról lőtt képeket. Ehhez gyakran használtak tükröt, ekkoriban kezdődött a fürdőszobákban, nyilvános vécékben készített fotók kora.
A telefongyártók is felismerték, hogy mire van igény, ezért idővel megjelentek az olyan készülékek, amelyek frontfelülete is tartalmazott kamerát. Az első ilyen termék a Motorola A920 volt, amely komoly sikert aratott, és amelyet még több hasonló modell követett. A teljes érintőképernyős okostelefonoknál is felbukkant természetesen ez a megoldás, hiszen e készülékeket a kijelzőjük miatt gyakorlatilag az Isten is arra teremtette, hogy a felhasználó magában gyönyörködjön.
Az is kiderült az évek során, hogy a szelfi nem egy múló trend, nem fog kimenni a divatból. Ezt pedig a telefonokat gyártó vállalatok is felismerték, és közülük többen igen komoly energiákat fektettek a frontfelületi kamerák és kapcsolódó szolgáltatások fejlesztésébe. Az elmúlt években ennek köszönhetően jó pár különleges termék látott napvilágot, így például a forgó kamerával ellátott Samsung A80 vagy Asus Zenfone 6. De itt említhetjük meg azokat a készülékeket is, amelyeknél a kamera a készülékházból bukkan elő (pl. Huawei P Smart Pro), sőt már olyanok is léteznek, ahol azt a modult képernyő alá építették.
És persze itt muszáj beszélni a notchról, azaz a képernyőbe vágott kameraszigetről, amely az Essential és a Sharp Aquos S2 nevű telefonokban bukkant fel 2017-ben, és amelyet az Apple gyorsan lemásolt, hogy végül az iPhone X és az XS vigye sikerre. Ma már világos, hogy a notch óriási húzás volt, mert bár sokan szidták eleinte, mondván csúnya és felesleges, a vásárlók tömegei igénylik, és oda vannak érte a népek. Olyan készülékek is léteznek, amelyeken már két frontkamera található, amelynek révén akár ultraszéles látószögű, különleges hatású szelfi képek létrehozása is lehetségessé válik, ami már önmagában alkalmas arra, hogy figyelemfelkeltő legyen.
A kamerák fejlődésével párhuzamosan pedig egyre több olyan alkalmazás látott napvilágot, így például az Instagram, amelyben kiemelt szerepet kap az önfotók készítése. És akkor még nem is beszéltünk a szelfi videózásról, ami a YouTube, Twitch és főleg a TikTok platformokon óriási népszerűségnek örvendenek.
Nyugodtan mondhatjuk, hogy komplett iparág épült a szelfizésre, és itt nem csak a szoftverekre gondolunk, hiszen árulnak erre szolgáló speciális kiegészítőket is. Az evolúciós folyamat során pedig ma már ott tartunk, hogy különféle típusú szelfikről is beszélhetünk. A hagyományos, egy szereplősek mellett léteznek úgynevezett csoportos szelfik is. Emellett külön csoportba tartoznak az utazás-nyaralás közben, szép helyeken, illetve az ételekkel vagy bulizás közben, koncerten készült fotók is. Abban is biztosak lehetünk, hogy az ilyen kategóriák száma a jövőben tovább fog nőni, hiszen a szelfizés népszerűsége folyton csak nő, a piaci szereplők pedig aranytojást tojó tyúkként tekintenek rá.