Az irány pedig sikeresnek bizonyult, és a koncepció túlélte a CRT televíziók korának letűnését is. Sőt, az új, innovatív, minden korábbinál nagyobb és vékonyabb plazma és LCD lapostévék friss lehetőségeket kínáltak az ilyesmiben utazó vállalatoknak. Az olyan cégek, mint a Metz, a Bang & Olufsen, a Loewe vagy a People of LAVA Scandinavia egyszerűen lubickoltak a kétezres évek közepe táján.
Elképesztő modellekkel léptek színre, amelyeket jellemzően kézzel raktak össze. Ezek a maguk korában a lehető legjobb képminőséget képviselték, amelyek saját elektronikával-vezérléssel rendelkeztek. Sokszor extrémen erős, és kifejezetten jó hangminőséget produkáló integrált hangrendszerrel látták el őket. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy elképesztően jól szóltak, több egyedileg vezérelt hangszórónak és a beépített mélysugárzóknak köszönhetően. A dizájnjuk pedig maga volt a csoda.
Ebben az érában még a lapostévéknek vastag volt a kávája, ami számos lehetőséget kínált a formatervezésért felelős szakembereknek. Ezek a cégek pedig éltek is ezekkel a ziccerekkel, és nem spóroltak a minőségi anyagokkal. A mahagóni, ébenfa borítás vagy az aranyozás teljesen általánosnak számított, emellett rengeteget variáltak a különféle színekkel, mintázatokkal, amelyekkel sokszor a már említett hangszórókat is bevonták.
Nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy e televíziók közül jó néhány akár egy kortárs szoborként, installációként is megállta volna a helyét.
E készülékekhez extraként lehetett vásárolni motorosan forgatható állványt vagy fali konzolt, ami akkoriban is komoly ritkaságnak számított. Emellett az innovációra is odafigyeltek, és a szolgáltatások terén is próbáltak luxust, felső kategóriát kínálni. Például voltak olyan készülékek, amelyek hangszórói a csatlakoztatott külső hangrendszerrel együtt szóltak.
A Loewe pedig a kétezres évtized közepén megtette az első bátortalan lépéseket az okostévérendszerek kifejlesztése irányába. Tehát a tudás is rendben volt, a dizájn pedig pláne, ráadásul e modelleket még mindig Európában és Amerikában készítették, sokszor kézi munkával. Az áruk értelemszerűen az egekben járt, túlzás nélkül állíthatjuk, hogy egy-egy ilyen prémium tv árából egy jobb kocsit lehetett venni, ebből fakadóan a státuszszimbólum faktoruk is kiemelkedő volt.
A dolgok gyönyörűen alakultak ezen a fronton, hiszen e cégek uralták a prémium kategóriát a televíziós iparágban. Aztán beütött a krach a nagy gazdasági világválság személyében, és egy pillanat alatt kártyavárként omlott össze minden. Az elkövetkező durván két évben komolyan visszaesett a szórakoztatóelektronikai termékek iránti kereslet, és a már említett luxusligát is igen súlyosan érintette a dolog. Kénytelenek voltak alaposan összehúzni a nadrágszíjat, de mikorra a gazdasági helyzet normalizálódott, ott álltak egy újabb krízis előtt.
Az olyan nagy gyártók, mint a Sony, a Panasonic és pláne a Samsung vagy az LG elképesztő mennyiségű pénzt és energiát fordítottak fejlesztésre, ami számos kézzelfogható eredményben jelentkezett. Felbukkantak a smart tévék, a hajlított modellek, az OLED televíziók, a beépített hangprojektoros készülékek, megjelent a tévékbe épített kamera, és nem utolsósorban radikálisan lecsökkent a termékek kávája, a képméret pedig tovább nőtt.
A felhasználók egy részének szemében a tudás lett a luxus fokmérője, és nem az, hogy milyen anyaggal borítanak egy televíziót, vagy kézzel rakják-e össze. Ebben pedig az alapvetően a külsőségekre adó luxustévék gyártói nem kelhettek versenyre az említett vetélytársaikkal, hiszen innováció terén elment mellettük a világ. 2015 környékére a legtöbb ilyen típusú, úgynevezett luxustévét gyártó cég óriási gödörbe került. Néhányan, így például a LAVA, feladták a küzdelmet. A Metzet felvásárolta egy kínai cég, és egy közepesen gagyi márkát csinált belőle. A Loewe pedig többször is a csőd szélére került, hogy aztán többszöri nekirugaszkodás után végül a vezetőség elismerje az elkerülhetetlen véget. Még a magát sokáig igen jól tartó Bang & Olufsen tévés részlegéről is elkezdtek szállingózni a híresztelések azzal kapcsolatban, hogy végleg lehúzhatják a rolót.
A jövő 2019-2020 környékére kifejezetten sötétnek tűnt ebben a kategóriában, azonban felcsillant egy-két reménysugár, amelyek azt jelzik, hogy megmenthetőek az ilyen különleges televíziók. Igaz, ma már az is biztos, hogy ennek nagy ára lesz.
Jelenleg úgy fest, hogy két ilyen cég maradhat életben. A Bang & Olufsen megállapodott az LG-vel arról, hogy a jövőben a dél-koreai cég felső kategóriás televízióit alakítják majd át, és ezt kínálják saját név alatt. Tehát maga a készülék egy LG modell lesz, amely viszont dán dizájnt kap, és ellátják egy, a megszokottnál nagyobb teljesítményű hangrendszerrel, szép fém távirányítóval, valamint egy motoros talppal. A másik túlélő a Loewe, amelynek a roncsait felvásárolta egy befektetői csoport. Megszerezték az egykori székhelyet a márkanévvel kapcsolatos jogokat, valamint felvettek néhány régi munkatársat. Elkezdték új modellek kifejlesztését is, amelyek az LG Display által gyártott OLED képernyőre, és a kínai Hisense-hez köthető elektronikára épülnek.
Tehát minden jel arra utal, hogy az említett befektetőcsoportban markánsan jelen van a nagy kínai konszern, amely egy ilyen patinás európai prémium márkában szerzett magának részesedést.
Azaz nagyon úgy fest, hogy az újkori Loewe-tévék papíron Németországból származnak majd, de bennük kínai és koreai szív dobog majd.
Nem mintha ez egyébként baj lenne, hiszen innovációs szempontból már régen a távol-keleti vállalatok diktálják a trendeket, csak hát mégis kicsit furcsa valahol a dolog. Mindenesetre a hamvaiból feltámadt Loewe már be is jelentette, hogy megkezdik az újjáépítést: Hazai pályán, Németországban már meg is állapodtak egy csomó kereskedéssel arról, hogy forgalmazni fogják a termékeiket. Sőt, arról is informáltak, hogy a cég visszatér hivatalosan Magyarországra is, egy nagy disztribútor segítségével fogják forgalmazni televíziókat.
Ennek ellenére nem biztos, hogy ez a konstrukció ma már sikeres lehet.
Az igazi luxustermékeket már az olyan cégek kínálják, mint az LG, amely már elkezdte forgalmazni feltekerhető televízióját, vagy a Samsung, amelynek Micro LED készüléke totálisan exkluzív egyelőre. Mellettük az aranyozott mahagónival és a motoros krómtalppal már nem lehet labdába rúgni, ha valaki a menőséget és az egyediséget keresi.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!