A nálunk is ismert és elterjedt elektromos roller után egy új őrület hódít az Egyesült Államokban, ez pedig az elektromos gördeszka. Az első példányok megjelentek Magyarországon, de vajon számíthatunk arra, hogy ez lesz a következő nagy durranás, vagy hasonlóan a monociklihez és a segwayhez, kuriózum marad?
A városi elektromos személyi járművek az elmúlt bő másfél évtizedben bukkantak fel, és ez idő alatt bebizonyosodott, hogy igenis komoly igény van az ilyen jellegű termékek iránt. Az elektromos rollerek, segwayek például jelentősen megkönnyíthetik a közlekedést, és olyanokat is kimozdíthatnak az autóból, akik egyébként egy kerékpárra különféle okok miatt nem ülnének fel. Nem véletlen, hogy például a rollerek mostanra hazánkban is igen népszerűnek számítanak. A kölcsönözhető termékek mellett egyre többen birtokolnak saját járművet is. Viszont az is tény, hogy ezen eszközök kulturált használatával kapcsolatban bizony még jó páran kihívásokkal küzdenek.
Mondjuk ki nyugodtan, az utcán-járdán szertehányt rollerek, illetve a gyalogosok között száguldozó sofőrök bizony sokakat bosszantanak.
Viszont annyi előnyt kínálnak, hogy ezeket a településekről kitiltani felesleges lenne. Csendesek, nem szennyezik a környezetet és kevés helyet foglalnak, mindez pedig kulcsfontosságú lehet az élhetőbb környezet megteremtésében.
A közelmúltban egy új termékkategória jelent meg, mégpedig az elektromos gördeszkák. Már Magyarországon is vannak olyanok, akik ilyeneken száguldoznak, és az Egyesült Államokban például kifejezetten népszerűnek számítanak e modellek, és komoly őrület van kialakulóban körülöttük.
Külsőre nagyon hasonlítanak hagyományos rokonaikra, azonban felépítésükben már értelemszerűen eltérnek. Egy viszonylag nagy kapacitású (akár 6000-10 000 mAh) lítium alapú akkumulátor található az alján elektromos motor társaságában. A legtöbb modell mellé jár egy távvezérlő, amellyel a sebesség szabályozható, illetve fékezni is így lehet, irányítani pedig a súlypont áthelyezésével kell őket, a hagyományos deszkáknál megszokott módon.
A maximális sebesség elérheti a 40 km/h-t, de általában e termékeket gyárilag "lefojtják" hasonlóan a rollerekhez.
Azért a járdán ennyivel száguldozó gördeszkás potenciális veszélyt jelent magára, mind a környezetére. A hatótávolságuk 5-30 kilométer között alakul, az olcsóbb modellek nyilván kevesebbet bírnak, így azok hosszabb menetre nem feltétlenül alkalmasak. Hasonlóan a rollerekhez, ezek is hajthatóak a hagyományos módon, de ilyenkor lassabbak, mint tradicionális rokonaik, a nagyobb súlyuk miatt. Van még egy fontos különbség, mégpedig az, hogy az elektromos gördeszkával trükköket végrehajtani nem lehet.
A lap ugyanis merev, az alján helyet kapó alkatrészek, komponensek pedig kényesek. Gyakorlatilag egy fél nap alatt tönkremennének, ha valaki egy félcsőben kezdene velük ugrálni. Tehát az elektromos gördeszka nem egy sporteszköz, hanem egy jármű.
És ezzel el is jutottunk a lényegig, azaz, hogy áttörést hozhat-e ez az új termékkategória. Egy ismerősünknek köszönhetően alkalmunk nyílt kipróbálni egy ilyen masinát, és összehasonlíthattuk egy elektromos rollerrel. Nos, a mi tapasztalataink alapján tény, hogy menőbben néz ki, és könnyebben hordozható, viszont lényegesen nehezebben irányítható, kényelmetlenebb és veszélyesebb.
Egyszerűen sokkal könnyebb vele balesetet szenvedni, ami közúton halálos veszélyt jelenthet.
Az sem utolsó szempont, hogy a rollernél a lámpák magasabban vannak, azaz jobban láthatóak. Sőt, sok gördeszka egyáltalán semmilyen integrált fényforrással nem rendelkezik.
A rollernél óriási stabilitást ad a kormány, ami innen hiányzik. A padkára nagyon nehéz vele feljutni (ellentétben a rollerrel), és emiatt sokszor le kell lassítani, újra fel kell gyorsulni. Tehát mindent összevetve, a rivális megoldás átlagsebessége nagyobb. Árban nagyjából ugyanazon a szinten van a két eszköz. A legolcsóbb darabok 90 000 forintba kerülnek, a legdrágábbak ára pedig 300 000 forint körül alakul.
Összeültünk és megvitattuk az elektromos gördeszkával szerzett tapasztalatainkat, és arra jutottunk, hogy Magyarországon jó eséllyel ez megmarad egyfajta kuriózumnak. Használhatóság terén messze elmarad az elektromos rollertől, az ára nem jobb, és ráadásul veszélyesebb. Nálunk ráadásul nincs is akkora kultúrája a gördeszkázásnak, mint, mondjuk, Kaliforniában vagy New Yorkban, úgyhogy még azt sem mondhatjuk, hogy az óriási háttérbázis röpítené a csúcsra.