Erre tökéletes példa az a változás, amely mostanában ment végbe az ingatlanpiacon. Az Egyesült Államokban ugyanis szinte minden nagyobb cégnél felbukkantak valamilyen formában az AI megoldások. És most már ott tartunk ugyanis, 94 százalékos hatékonysággal nő az ingatlankereskedők hatékonysága, ha mesterséges intelligenciát használnak.
Nem, nem arról van szó, hogy Arnold Schwarzenegger szerű terminátorok öltönyt húznának, és becsöngetnének a lakosokhoz. A mesterséges intelligenciának otthont adó számítógép egy szerverteremben vagy irodában ül, és alapvetően teljesen mechanikus, automatizált munkafolyamatokat végez.
Dokumentumok, iratok, papírok, hirdetések millióit pörgeti át rövid idő alatt, annyi információt szerezve és tárolva, amivel a hagyományos humán erőforrás, azaz az emberi munkaerő nem versenyezhet.
Rengeteg mindent nézhet át egy ilyen szoftver, egy lakás vagy ház értékesítse során. Például, hogy a környékén mikor volt felújítás, milyen áron kelnek el a hasonló adottságú, ugyanazon területen lévő ingatlanok. Milyenek az esetleges felújítási költségek, de még a közbiztonságot, sőt, az eladók személyes, nyilvános, közösségi médiás profiljait is áttekinthetik.
Ezen információk birtokában pedig a technológia be tudja lőni a legmegfelelőbb árat, ami kulcsfontosságú az értékesítés sikerében.
Emellett meg tudja határozni azt a célcsoportot, amelynek tagjait az adott ingatlan érdekelhető, és ezt követően kiválasztja az ő elérésükhöz legjobban passzoló kommunikációs csatornákat. Azaz a mesterséges intelligencia marketinggel kapcsolatos feladatokat is el tud látni.
Az MI-t már nem csak az ingatlanok értékesítésekor, hanem megvásárlásakor is használják. Az adatok begyűjtése után a leendő vásárlóknak az iroda a mesterséges intelligencia segítségével tudja kiválasztani az igényeikhez és lehetőségeikhez passzoló ingatlanokat.
És ez még nem minden. A rendszernek bejárása van a bankokhoz, hitelintézetekhez. Ennek köszönhetően képes a potenciális vevők számára konkrét hitelkonstrukciókat találni. Az összes rendelkezésre álló információ segítségével több ezer lehetőséget vizsgál meg, illetve számításba veszi az adósságok visszafizetésének különféle módjait. Az ingatlanközvetítő cégek így olyan pénzügyi modelleket tudnak felállítani a potenciális ügyfeleiknek, amelyben biztonsággal meg tudják mondani, hogy hogyan tud a lehető legtöbb pénzt megtakarítani a legjobb megoldás kiválasztásával.
Egyes becslések szerint a nagy amerikai ingatlankereskedő cégek 95 százaléka használ valamilyen módon mesterséges intelligencia technológiát. Lehet, hogy nem vetik be az összes fent említett módszert, de általános vélemény, hogy aki talpon akar maradni az öldöklő versenyben, annak muszáj bevetnie a "terminátorokat" is. Ugyanis a felmérések azt mutatják, hogy amikor AI segített, akkor 94 százalékkal nőtt az értékesítés hatékonysága. Tehát egy elképesztő fegyverről van szó, amelyet egyszerűen tilos mellőzni, még akkor is, ha valaki a régi módszerekben hisz, és ódzkodik az új futurisztikusnak tűnő technológiák használatától. Pedig a mesterséges intelligencia nem varázslat, legalábbis az ingatlanbizniszben nem az. Semmi olyat nem tesz, amit hagyományos módszerekkel nem lehet elérni, hisz gyakorlatilag ugyanazt csinálja, mint egy élő ember, csak maximális pontossággal, és óriási sebességgel, legalábbis a megfelelő beállítások mellett.
Viszont azt sem hallgathatjuk el, hogy ez a remek munkaerő nincs ingyen.
Bizony drága mulatságról van szó, még akkor is, ha az erre szakosodott vállalatoktól csak az alapszolgáltatást veszi igénybe egy ingatlanpiaci szereplő. Tehát jelentős befektetést igényel a mesterséges intelligencia használata, amit viszont nem mindenki engedhet meg magának. Mivel azonban egy megkerülhetetlen eszközről van szó, ez jó eséllyel a szektor átalakulását hozza magával. A biztos hátterű hatalmas cégek még erősebbek lesznek, a gyengébbek, apróbbak pedig eltűnnek vagy beolvadnak. Végső soron tehát a mesterséges intelligencia, mint annyi más innovációs újítás a nagy halaknak segít abban, hogy befalják a kicsiket.