Csalt a Facebook és a Google: hatalmas büntetést kaphatnak

ZUCKERBERG, Mark
Washington, 2020. október 28. Mark Zuckerberg, a Facebook internetes közösségi portál vezérigazgatója egy képernyőn, az amerikai kongresszus washingtoni épületében, a Capitoliumban a szenátus kereskedelmi bizottsága által tartott távmeghallgatáson 2020. október 28-án. A szenátus a Twitter, a Facebook és a Google vezérigazgatóit hallgatta meg. MTI/EPA pool/Michael Reynolds
Vágólapra másolva!
A két óriáscég egymással összejátszva erősen torzíthatta az online hirdetési piacot. Az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság és az Európai Unió is vizsgálódik az ügyben: nagy büntetés lehet a vége.
Vágólapra másolva!

Mind a Meta (a Facebook anyacége), mind pedig a Google elsődlegesen a hirdetésekből termel bevételt. A szolgáltatásaik ugyan többségükben ingyenesek, azonban ezért cserébe a saját adatainkkal "fizetünk", amit aztán a két cég felhasznál arra, hogy külsős partnerektől származó hirdetéseket juttasson el hozzánk.

Éppen ezért a Facebook és a Google egymás nagy versenytársai is, hiszen két óriásként küzdenek az internetes hirdetési pénzekért. Úgy tűnik azonban, hogy mégsem olyan öldöklő ez a versengés a két fél között, ugyanis egyre több jel mutat arra, hogy

a cégek összejátszottak: egyrészt igyekeztek felosztani maguk között a piacot, másrészt pedig közösen akarták minél nehezebb helyzetbe hozni a kisebb szereplőket.

Forrás: AFP/Jim Watson

Mindezt egy Jedi Blue nevű megállapodás keretében még 2018-ban döntötte el a két vállalat. Az ügy egy korábbi bírósági pereskedés kapcsán került felszínre, azonban később egyre több figyelmet vont magára, és mostanra már nemcsak az Egyesült Államok, hanem az Európai Unió és a britek is vizsgálatot indítottak az ügyben.

Az Európai Unióban az ilyen esetben kiróható maximális bírság a cégek előző évi árbevételének 10%-a, így tehát súlyos dollármilliárdokról van szó.

A megállapodás lényege, hogy a felek támogatták egymás ajánlattételi (bidding) megoldásait, és a hirdetéseknél egymás platformjait részesítették előnyben. Egészen konkrétan a Google előnyben részesítette a Facebookot a Header Bidding-jellegű licitálásnál, míg a Facebook támogatta a Google-féle Open Bidding nyílt ajánlattételi rendszert.

Így végső soron beleavatkoztak a licitálási folyamatba, több időt adtak egymásnak,és a hirdetések célközönségének pontosabb meghatározásában is segítséget nyújtottak egymásnak. Mivel a Google és a Facebook rendelkezik a legtöbb felhasználói adattal, így eleve sokkal pontosabban tudják célozni a hirdetéseket, de az összejátszásuk különösen nehéz helyzetbe hozhatta a kisebb szereplőket.

Margrethe Vestager versenyügyi biztos. Forrás: John Thys/AFP/Getty Images

Margrethe Vestager, az Európai Unió versenyjogi biztosa szerint elsősorban az lehet az aggasztó, hogy a Google kizárta a saját, nyílt ajánlattételével versengő egyéb rendszereket és szolgáltatásokat, így torzították az online hirdetési piacot a fogyasztók kárára. Érdekes, hogy a versenyjogi biztos főként a Google felelősségét vizsgálja, és úgy tűnik, mintha a Facebook felelősségét csökkenteni akarná, mintha Zuckerbergék nem tudták volna, mibe szállnak bele (ami meglehetősen életszerűtlen).

A két fél természetesen tagad. A Google szerint egy nyilvánosan dokumentált megállapodásról van szó, ami valójában segíti a versenyt és a különböző piaci szereplőket, míg a Facebook szerint arról van szó, hogy nem kötöttek kizárólagos megállapodást a Google-lel, és más licitáló platformokkal is megállapodtak, amik így szintén növelték a versenyt a hirdetési piacon.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!