Kezdjük a legfontosabbal: A közösségi média oldalakon rengeteg a borzasztó minőségű, mobillal készített fotó. E képek elmosódottak, sokszor iszonyúan zajosak, pixelesek, a tónusok pedig katasztrofálisak. A legrosszabb, hogy olyan, mintha a készítőjük ezt nem látná, nem lenne tisztában azzal, hogy mit is töltött fel a világhálóra. Ám ettől függetlenül tény, hogy ma már akadnak olyan telefonok, így például a közelmúltban bemutatott Samsung Galaxy S22 széria, amelyekkel már nem csak napfénynél, hanem gyatra fényviszonyok mellett is lőhetőek fantasztikus képek. Értjük ezalatt azt, hogy, beégésmentesek, nincs gond a dinamikával, a színek valósághűek, természetesek, nem túlszaturáltak. Emellett persze a legfontosabb, hogy nem is zajosak, illetve kellően élesek.
Valamint az is igaz, hogy egyre több az olyan termék, amelyen már komplex képalkotási lehetőségeket biztosító rendszer kapott helyet. Azaz a hagyományos kamera mellett van rajtuk például ultraszéles látószögű egység is, amely a gyújtótávolság csökkentésével megnöveli a kamera által belátott tér nagyságát. Ez pedig olyan hatást kelt, mintha a valóságosnál távolabbról készítette volna a felhasználó a képet. Vagy épp ellenkezőleg, ellátták őket olyan telefotó vagy periszkópos telefotó kamerával, amelyek optikai zoomot használnak, azaz a minőségromlás nélkül képesek nagyított képek elkészítésére. A hagyományos telefonokon használt digitális zoom ugyanis használhatatlan, hiszen ilyenkor a szoftver kivág egy darabot a teljes képből, mi értelemszerűen radikális minőségromlást eredményez.
Szintén nagyon lényeges, hogy a mélységkameráknak köszönhetően már a DSLR fényképezőgépek nagy extrája, az úgynevezett mélységélesség reprodukálására is van mód, csakhogy ezt az algoritmus vezérli, és emiatt előfordulhat, hogy a végeredmény nem lesz tökéletes.
A tapasztalataink szerint a jó kamerákkal ellátott telefonok sem lehetnek versenytársai a profibb, nagyon jó érzékelőkkel, hatalmas objektívekkel ellátott fényképezőgépeknek bizonyos élethelyzetekben. Ilyenek például az éjszakai égboltról készített képet, a nagy záridejű fotók, vagy a százszoros nagyítás mellett lőtt anyagok. De említhetnénk a sport témájú anyagokat is, hiszen a stadionok mesterséges megvilágításánál, a gyorsan mozgó focistákról, atlétákról vagy kosárlabdázókról nagyon nehéz egy mobillal olyan képet csinálni, amit mondjuk akár egy magazinba is bele lehet tenni. És akkor még a bravúros természetfotókról nem is beszéltünk, amikor például egy bogarat vagy madarat kapnak le közelről, hiszen ezeket kifejezetten problémás összehozni megfelelő minőségben egy telefonnal.
De azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy ez a hétköznapi felhasználók tömegének a számára egyszerűen nem számít. Ők csak egy városnézést, kirándulást, születésnapot, baráti összejövetelt, a gyermeküket vagy a háziállatukat szeretnék megörökíteni.
Sokszor pedig nem számít, hogy "kiváló" legyen a fotó, hanem, hogy elkészüljön.
Nem egy print divatmagazinba lőnek fotót a tortát tartó unokáról, hanem a házi fotóalbumba. Oda pedig megteheti azt is, amit egy telefonnal csináltak.
A mobilok nagy előny a fényképezőgépekhez képest, hogy szinte mindig nálunk vannak. Egy mobil esetében ugyanis a képalkotás csak egy funkció, tehát egy igen sokoldalú eszköz egyik szolgáltatása. Ráadásul már van rajtuk egy csomó olyan szoftver, amelyekkel azonnal szerkeszthetőek és megoszthatóak a fotók. Tehát ebből a szempontból lényegesen kényelmesebb a használatuk.
Az is nagy előnyök telefonok sokkal kompaktabbak, könnyebbek, zsebre is lehet vágni őket, amit a fotómasinákról nem lehet elmondani.
Ha mindenben az automatikára hagyatkozunk, akkor a telefonok kezelése egyszerű, mint a pofon, de ha a paraméterek manuális állítgatása borzalmasan körülményes.
Ez a fényképezőgépen sokkal-sokkal komfortosabb, szóval, hogy ha valakinek fontos a képalkotás során, hogy azzal is befolyásolja a végeredményt, hogy ő állítsa be a színhőmérsékletet, záridőt vagy érzékenységet például. Tehát ha valaki nem csak rögzíteni, hanem alkotni akar.
Egy olyan telefon, amely képalkotási képességeit tényleg jónak tudnánk nevezni, legalább 150 000 forintba kerül. De az igazán jó készülékek akár 3-500 000 forintba is kerülhetnek, ehhez képest egy hasonló képminőséget produkáló fényképezőgép már akár 80 000 forintért is megvehető. Persze azért az is igaz, hogy egy valódi csúcs fényképező gép ára a milliós szintet is elérheti, ami azért kicsit árnyalja a képet.
Mindent mérlegre téve azt mondhatjuk, hogy a címben és bevezetőben feltett kérdésre nincs egyértelmű válasz. Ha csak pusztán a képminőség terén elérhető maximumot, plafont nézzük, akkor a fényképezőgépek jobban teljesítenek, de az más kérdés, hogy erre a felhasználók nagy részének egyszerűen nincs szüksége. Az egészen biztos, hogy ma már a telefonokat nem lehet lenézni, ha a fotózás kerül szóba, hiszen léteznek olyan termékek, amelyekkel abszolút vállalható képek lőhetőek.
Tehát ha valaki szeret fényképezni, de nincsenek túlzott igényei, nem profi felhasználó, aki ebből él, nem egy magazinnak dolgozik, hanem csak az Instagramra, Facebookra, Picasara, Pixabayra töltögeti fel az anyagait, akkor ma már jó eséllyel találhat olyan mobilt, amely megfelel az igényeinek.
Tíz évvel ezelőtt elképzelhetetlennek tűnt volna, hogy a telefonok valaha ilyen szintre eljuthatnak, de ez is azt bizonyítja, hogy a technológiai fejlődés ebben a szektorban döbbenetesen gyors és intenzív.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!