Ritkán látni olyan hosszan tartó együttműködést a játékiparban, mint amilyen a FIFA és az Electronic Arts között kialakult. A két fél együttműködésében 1993 óta jelennek meg játékok, és azóta gyakorlatilag fogalommá vált a "fifázás", vagyis amikor leülünk az éppen aktuális konzol vagy számítógép elé játszani a sportjáték aktuális részével.
Konkurensek persze időről időre akadtak, leginkább a japán Konami kiadásában megjelent Pro Evolution Soccer, ami a közvélemény szerint néha jobb volt, mint az Electronic Arts-féle FIFA, néha pedig rosszabb, de az biztos, hogy a FIFA-játékok egy dologban mindig előrébb jártak: ezekben volt elérhető a legtöbb hivatalosan licencelt csapat, játékos és liga, és az egész körítés egyértelműen itt volt a legprofibb.
A játékok elképesztő sikereket arattak, éppen ezért nehéz volt elképzelni, hogy a két fél együttműködése valaha megszakadhat. Egész egyszerűen az élet természetes rendjének számított, hogy a FIFA 19 után következik majd a FIFA 20, azt pedig a FIFA 21 követi majd. A lényeg, hogy minden ősszel megvehettük az aktuálisan legjobb focis játékot, amit az Electronic Arts menentrendszerűen szállított minden évben.
Ennek azonban jövőre vége, ugyanis most már hivatalossá vált, hogy a két fél együttműködése véget ér.
Korábban már számos ezzel kapcsolatos információ és pletyka látott napvilágot, így a dolog nem különösebben meglepő. Először a New York Times szellőztette meg, hogy húsz évnyi együttműködést követően a játékokat készítő Electronic Arts azon gondolkozik, hogy nem újítja meg tovább a licencet a FIFA-val. Akkor arról lehetett hallani, hogy miután idén lejár a két fél közötti, tíz évre kötött megállapodás, a FIFA kicsit éhesebb lett, és a korábban néhány százmillió dollára saccolt licencdíjat feltornázta volna 2 milliárd dollár környékére.
Ráadásul ez a 2 milliárd dollár értékű licenc csak négy évre, tehát egy világbajnoki ciklusra vonatkozott volna.
Ezzel párhuzamosan az Electronic Arts vezetősége pénzről látványosan nem beszélt, helyette Andrew Wilson, a kiadó vezérigazgatója olyan okokat említett, mint hogy a FIFA gátolja őket a további innovációk megvalósításában, márpedig nekik sokkal nagyobb terveik vannak a jövőbeli játékokkal, mint amit a futballszervezet engedélyezne a licencmegállapodáson belül. Wilson egészen odáig elment, hogy kijelentette, ha éppen nincs világbajnoksági év (mint mondjuk idén), akkor a FIFA-licenc pusztán csak egy név a játék dobozán, és semmi más hozzáadott értéket nem képvisel.
Ha Wilson utóbbi kijelentését vizsgáljuk, abban lehet valami, ugyanis amiért mindenki szereti a FIFA-játékokat, vagyis hogy szinte biztosan megtalálja benne a kedvenc csapatát, annak minden játékosával, ráadásul azok még hasonlítanak is az eredeti megfelelőikre, akkor ahhoz tényleg nem szükséges a FIFA-licenc. Ezeket a megállapodásokat ugyanis külön-külön köti meg a kiadó az érintettekkel, vagy valamilyen közvetítő cégen keresztül, de alapvetően a FIFA-nak semmi köze hozzá, hogy a Chelsea bekerülhet-e egy játékba, vagy sem, mint ahogy ahhoz sem, hogy Christiano Ronaldo neve és digitális hasonmása rohangálhat-e a virtuális pályákon.
Így tehát az Electronic Arts viszonylag nagy biztonsággal jelenthette ki most azt, hogy nem újítják meg a licencet a FIFA-val, így a jövőben EA Sports FC néven jelenik majd meg az eddig FIFA néven ismert játék éppen aktuális változata.
A kiadó hangsúlyozta, hogy a névváltáson kívül minden más a helyén lesz, vagyis a több mint 19 ezer licencelt játékos, 700 csapat, 100 stadion és 30 liga változatlanul tér majd vissza, és megmaradnak az exkluzív megállapodások az olyan ligákkal, mint a Premier League, a La Liga vagy a Bundesliga.
Mivel az idei évben pont világbajnokságot is rendeznek, így az Electronic Arts természetesen azért ezt sem hagyja ki, így közölték, hogy ugyan jövőre tényleg megtörténik majd a váltás, idén azonban még a szokásoknak megfelelően érkezik majd a FIFA 23, amit alaposan megpakolnak majd a vébéhez kapcsolódó tartalmakkal, és általánosan is azt ígérik, hogy az eddigi legjobb focis játékuk lesz.
Ezzel párhuzamosan azt is elmondták, hogy az új EA Sports FC-ről először jövő nyáron beszélnek majd bővebben, de a FIFA-tól való elszakadás lehetővé teszi, hogy olyan újdonságokat vezessenek be, amikre korábban nem volt lehetőség.
Mindezt követően persze a Nemzetközi Labdarúgó-szövetség sem maradt csendben, sőt, egyértelművé tette, hogy ha lehet, akkor méginkább ráerősít majd a videojátékos jelenlétre, ehhez pedig elmozdul az eddigi exkluzivizástól. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy eddig csak az Electronic Arts készíthetett a FIFA nevével fémjelzett játékokat, a jövőben pedig több különböző játékfejlesztő is megkaphatja a licencet különböző termékekre.
Hogy ez pontosan mit takar, az egyelőre még kérdéses, de a szövetség nyilatkozata alapján több "nem szimulációs" jellegű játék már fejlesztés alatt áll, amik közül az egyikben központi szerepet kap majd az idei katari világbajnokság. Ha tippelnünk kellene, ezek kisebb, gyaníthatóan mobilra tervezett játékok lesznek, de komolyan foglalkoznak a jövőre megrendezésre kerülő női világbajnoksággal is.
Azonban a FIFA elnöke, Gianni Infantino egyértelművé tette, hogy a "rendes" FIFA-játékokról sem mondanak le, sőt: "Biztosíthatok mindenkit, hogy a focirajongók számára az egyetlen autentikus, valódi játék az lesz, amelyik a FIFA nevet viseli. A FIFA az egyetlen ereredeti, globális név. Legyen az FIFA 23, FIFA 24, FIFA 25 és FIFA 26, a közös benne a FIFA neve, és örökké ez marad majd a legjobb!" - közölte az elnök.
Hogy ezt pontosan milyen partnerrel képzeli el a FIFA, az egyelőre kérdéses, de az kétségtelen, hogy érdekes idők következnek a focirajongó játékosok számára.