Rövid időn belül másodszorra váltott ki kanadai üzletlánc nagy felháborodást, a szendvicseket és élelmiszereket áruló Freshii nicaraguai távpénztárosait követően most a Tim Hortons kávézólánc került a hírekbe. A beszámolók szerint 2020-ban a kanadai adatvédelmi biztos hivatala bejelentést kapott, miszerint a vállalat Android és iOS mobilappjai folyamatosan küldözgetik a felhasználók földrajzi koordinátáit, ám csak most került pont az ügy végére.
A vizsgálat során kiderült, hogy a bejelentőnek tökéletesen igaza volt, a Tim Hortons mobilappja jelzést küldött egy internetes szerver felé, mikor a felhasználók az otthonuk, a munkahelyük, egy sportlétesítmény, vagy éppen az egyik kávézójának a közelébe értek.
A vállalat azt állította, hogy eredetileg célzott hirdetésekhez és promóciókhoz kívánta felhasználni az adatokat, ám végül inkább piackutatási célokra hasznosította azokat, így például látta, hogy mikor tértek be egy riválisához az ügyfelek, miként változott a viselkedések a koronavírus-járvány során. Az információkat adatbróker cégeknek is értékesítette, méghozzá olyan szerződésben, ami megengedte a partnerek számára a felhasználók beazonosítását.
A hatósági vizsgálódás hatására a Tim Hortons befejezte a mobilozók követését, az ügy elsimítása érdekében pedig vállalta, hogy törli a begyűjtött adatokat, továbbá a közvetlen adatbróker partnereivel is megsemmisítteti azokat.
Ezzel jó néhány sértett bosszúságára pont került az ügy végére, még pénzbírságot sem kap a kávézólánc az ügyfelek követése miatt.
A történet tanulsága, hogy érdemes kétszer meggondolni a nem feltétlenül szükséges mobilappok telepítését, még akkor is, ha látszólag megbízható féltől érkeznek. Emellett aki a telepítés mellett dönt, az is jobban teszi, ha erősen szelektíven biztosítja az appok számára a kért engedélyeket.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!