Habár a tankolás önmagában nem tart sokáig, sokszor mégis rémálommá tud válni, amikor a töltés befejeztével betérünk a kútra fizetni. A helyzetet mindenki ismeri: tízfős sor, ahol mindenki felváltva rendel kávékat, hotdogot, vagy intézi a heti nagybevásárlását, és mindezt az egyetlen pénztáros hölgynek kell megoldania. Így lesz egy gyors tankolásból hosszú szenvedés.
Nos, valószínűleg erre is megoldást fog jelenteni az Apple ősszel megújuló új CarPlay rendszere, ahol a cég azt tűzte ki célul, hogy közvetlenül az autóból kifizethessük az üzemanyagot.
Az Apple néhány hete a WWDC 2022 fejlesztői konferenciáján mutatta be az új CarPlay-t, ami alaposan kibővíti majd az egyébként is kifejezetten népszerű rendszer lehetőségeit. Az egyik legfontosabb újdonság, hogy képes lesz az újabb autók egyre gyarapodó mennyiségű kijelzői felett is átvenni az irányítást, így a különböző tartalmakat, információkat több képernyőre is szét tudja dobni.
Persze nem csak a látvány, hanem a szolgáltatások is fejlődnek, aminek az egyik mérföldköve lesz, hogy közvetlenül az autóból fizethetjük majd ki a tankolást. Természetesen ehhez nem elég az Apple-nek beépítenie a lehetőséget, szükség van partnerként a kúthálózatokra is.
Elsőként az Egyesült Államokban indul majd a szolgáltatás, ahol a texasi illetőségű, de országszerte több mint 1600 kutat üzemeltető HF Sinclair lesz az Apple első partnere a gyakorlati megvalósításban.
A dolog úgy működik majd, hogy a vásárlóknak le kell tölteniük a HF Sinclair alkalmazását, oda be kell táplálni a fizetési adatokat (valószínűleg bankkártyát, de vélhetően összeköthető lesz az Apple Pay-jel is), onnantól pedig már kényelmesen, az CarPlay felületéről rendezhetjük a számlát és mehetünk tovább.
"Nagyon izgatottak vagyunk a lehetőségtől, a Sinclair vásárlóit az autó el tudja majd navigálni a legközelebbi kutunkhoz, és ott közvetlenül tudnak majd fizetni az autóik navigációs képernyőjéről" - mondta a Reutersnek a kúthálózat marketingért felelős alelnöke, Jack Berger.
Az Apple jelenleg gyakorlatilag ingyen adja a CarPlay-rendszert az autógyártóknak és az alkalmazásfejlesztőknek, a célja ugyanis hasonló, mint a Google csinált az Androiddal: egyszerűen minél több különböző autó képernyős felületét próbálja megszállni, ami később számos üzleti lehetőséget nyit majd meg.
Éppen ezért szakértők szerint a CarPlay sokkal fontosabb az Apple számára, mint egy saját gyártású autó elkészítése, amivel egyébként belsős információk alapján már évek óta foglalkozik a vállalat, de nem nagyon haladnak vele előre, és azon sem lennénk meglepődve, ha időközben az egész projektet már törölték volna.
Azt még pontosan nem tudni, hogy az Apple milyen formában csíp majd le bevételeket magának a különböző alkalmazások és CarPlay-rendszeren keresztül nyújtott szolgáltatások után, de az autógyártók egy része nem biztos, hogy teljesen ki szeretné engedni a kezéből ezt a piacot.
A General Motors például korábban már próbálkozott a tankolás autóból történő kifizetésén, de megfelelő partnerek híján a dolog befuccsolt.
Nem ez lenne azonban az első szolgáltatás, ahol az Apple viszont sikereket tud elérni, hiszen például a CarPlayen keresztül az Egyesült Államokban lehet már többek között:
És az Apple nem áll meg: ígértek egy olyan szolgáltatást is, ami például a céges autókkal megtett utakat teszi követhetővé, de számos készülő szolgáltatáshoz olyan információkhoz kell hozzáférést kapjon a CarPlay alkalmazás, amiket jelenleg még nem minden autógyártó ad át szívesen a külsős rendszereknek: ilyen például a sebességmérővel és a benzintank aktuális állapotával kapcsolatos adatok.
Kérdés, hogy ha az Apple ilyen irányba szeretne tovább terjeszkedni, akkor cserébe mit kérnek majd az autógyártók.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!