Mark Zuckerberg hosszas és hangos tiltakozása ellenére tavaly élesedett az Apple mobileszközein az App Tracking Transparency funkció, ezzel a mobilozók képessé váltak megakadályozni, hogy a használt mobilalkalmazások kövessék az appok és a webhelyek közti tevékenységeiket.
A becslések szerint a Meta számára tízmilliárd dollárnál is nagyobb bevételkiesést okozott, hogy a funkció miatt nem volt képes a korábbi hatékonysággal profilozni a felhasználókat a relevánsabb hirdetések megjelenítése érdekében, ám a cég titokban részleges megoldást találhatott a problémára.
A trükközésre Felix Krause szoftvermérnök hívta fel a figyelmet augusztusban, állítása szerint amennyiben a felhasználók a Facebook és az Instagram mobilappokban megjelent linkeket koppintanak le, akkor a weblapok az alapértelmezett böngésző helyett az alkalmazások beépített böngészőiben nyílnak meg. Ez még hagyján volna, de közben az appok beszúrnak egy JavaScript-kódot a betöltött weblapokba, amelyen keresztül a Facebook és az Instagram akár totális megfigyelés alatt is tarthatják a felhasználók ténykedéseit.
Mindennek a műszaki megvalósítása miatt Krause számára sem volt világos, hogy ténylegesen miféle adatokat telefonál haza a Facebook és az Instagram.
A várhatónak megfelelően nem kellett sokat várni a csoportos pereskedés megkezdődésére, a napokban egymástól függetlenül két periratot is beadtak az efféle ügyekre szakosodott ügyvédi irodák az Egyesült Államokban. A vádak gyakorlatilag azonosak: a Meta leánycégei veszélybe sodorták a felhasználók biztonságát, kikerülték az iOS magánszféravédelmi funkcióját, titokban adatok gyűjtöttek a mobilozókról, továbbá unfair versenyelőnyre tettek szert a rivális szolgáltatásokkal szemben.
Ezek több állami és államközi törvény megsértését jelentenék, így ha csak egy részüket is jogosnak találná a bíró, akkor kártérítések mellett óriási büntetéseket is fizethet a Meta.
A Meta teljesen alaptalannak nevezte a vádakat, állítása szerint az appjainak beépített böngészői tiszteletben tartják a felhasználók magánszféra védelmével kapcsolatos választásait, beleértve a reklámok célzására vonatkozó preferenciáikat.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!