Eltűnhetnek a hírek Kanadában a Facebookról
![facebook news coffee kávézó okostelefon smartphone hírolvasás reading news](https://cdn.origo.hu/2023/12/8sKSlKry5-W3iEyvBhrDBUmo9CHm-KCJZ8C18tqtI6c/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2MwYjQ0MGZjZmFmOTRjMzc4NjdiMDA3MDM1ODRjMzk5.webp)
Jelentős sikert ünnepelt pénteken Kanada örökségvédelmi minisztere, megszavazták a parlamenti képviselők az online hírek terjesztését jogdíj fizetéséhez kötő törvényét. Pablo Rodriguez szerint ez kötelezni fogja a Metához és a Google-höz hasonló nagy techcégeket, hogy kompenzálják a kiadókat a felületeiken linkek formájában megjelent híranyagok terjesztése után.
Korábbi álláspontjának megfelelően a Meta azonnal közölte, hogy nem hajlandó fizetni a Facebookon és az Instagramon megosztott hírekért, számára anyagi értelemben nincs érték ezek hordozásában. Emiatt még a törvény életbe lépése előtt inkább kitiltja a közösségi szolgáltatásaiból a kompenzációt követelő kanadai kiadók tartalmait, a felhasználók kis százalékánál azonnal meg is kezdi a hírektől mentes hírfolyamának tesztelését.
A Hírek szolgáltatásán keresztül érintett Google diplomatikusabban fogalmazott, a törvényt jelen állapotában fenntarthatatlannak és működésképtelennek tartja, azonban nyitott a közös megoldások keresésére, hogy elkerülhető legyen az összes fél számára legelőnytelenebb végkifejlet.
A mostani helyzet ismerősen hangozhat, a kanadai törvényt egy 2021-ben elfogadott ausztrál törvény alapján mintázta Rodriguez. A Meta és a Google két éve sem kívántak fizetni a híranyagokért, a szolgáltatásaikból való kitiltásával fenyegetőztek, azonban végül sikerült megállapodásra jutni, azóta csorog némi pénz az ausztrál kiadók kasszájába a tartalmaik linkeléséért cserébe.
Ennek megfelelően van rá esély, hogy végül Kanadában is sikerül rendezni az ügyet, a Meta mostani keménykedése potenciálisan már a jogdíjtárgyalásokon való pozíciójának javítására szolgálhat: demonstrálni kívánja a kiadóknak, hogy jelentősen csökkenni fog az olvasottságuk és emiatt a reklámbevételük, ha nem jelennek meg a cikkeik a közösségi oldalain.
Egyelőre nem világos, hogy mikor lépne életbe a kanadai törvény, a magyarázat szerint a benne foglaltakat még implementálni kell.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!