Pár napja már beszámoltunk a fejleményről, hogy a jövő nyáron tíz év után először jelentős változások történnek majd a Google Chrome számítógépes változatának kiegészítőkezelésében, életbe lép majd a működésüket szabályzó Manifest V3 szabályrendszer.
Ennek az első nyilvánvaló következménye az lesz, hogy rengeteg rég nem frissített kiegészítőt nem lesz hajlandó többé elindítani a Chrome, hiszen a fejlesztőknek deklaráltan támogatniuk kell majd az új szabályrendszert. Most az Engadget jóvoltából fény derült egy ennél is érdekesebb változásra, a Manifest V3-tól kezdve a Google próbál majd kibabrálni a reklámblokkolást végző kiegészítőkkel.
Ezek a kiegészítők jelenleg úgy működnek, hogy a telepítésüket követően a saját forrásaikból blokkolási listákat töltenek le, ezekben vannak a szűrőszabályok, amelyek alapján megtörténik a hirdetések eltávolítása a weblapok felületéről. A vírusirtós hasonlattal élve definíciós adatbázisnak titulálható listákat a későbbiekben pár naponta maguktól frissítgetik a kiegészítők.
A Manifest V3 bevezetésétől kezdve viszont lesz egy óriási változás, a Chrome kiegészítői nem tölthetnek le többé külső forrásból fájlokat, csak a Chrome Webáruházon keresztül lesznek frissíthetőek, plusz a frissítéseiknek át kell esniük az ilyenkor megszokott jóváhagyási procedúrán.
Emiatt a kiegészítők által használt listák várhatóan ritkábban frissülnek majd, ami csökkenteni fogja a hatékonyságukat.
A helyzet nem fogja ellehetetleníteni a kiegészítőket, de jelentős hatása lehet. Ahogy az Ars Technica írója ötletesen megfogalmazta: olyan macska-egér harc kezdődik a Google és a reklámblokkolók fejlesztői között, amely során a macska lassítani próbálja az egeret.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!