A hirdetések közül egy pár ráadásul állítólag olyan, gyermekek számára nem megfelelő tartalmakat tartalmazott, mint például autóbalesetek, orvosi sérülések és kifejezetten felnőtteknek szóló műsorokból származó klipek. Az Adalytics megállapította, hogy a hirdetésekben hivatkozott weboldalak sütiket továbbítottak az eszközökre, amelyek célzott hirdetéseket is megjeleníthettek a gyerekeknek.
Mint az Adalytics rámutatott, a Google saját irányelvei szerint a gyerekeknek készült tartalmakra vonatkozó hirdetések nem használhatnak harmadik féltől származó nyomkövetőket, és nem gyűjthetnek személyes adatokat a szülő engedélye nélkül. Dan Taylor, a Google globális hirdetésekért felelős alelnöke a Google honlapján közzétett válaszában egyelőre tagadja a vádakat.
„Nem engedélyezzük harmadik féltől származó nyomkövetők használatát a YouTube-on a gyerekeknek készült tartalmakra kiszolgált hirdetésekben" - írja Taylor. „Ez a jelentés tévesen azt állítja, hogy a sütik jelenléte az adatvédelem sérülésére utal. Ennek az ellenkezője igaz, és a jelentés nem bizonyítja ennek ellenkezőjét".
Az Adalytics kutatására már amerikai szenátorok és a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) is felfigyelt. Az FTC elnökének, Lina Khannak címzett levélben két törvényhozó arra kéri az ügynökséget, hogy vizsgálja meg az Adalytics állításait, megjegyezve, hogy:
A YouTube és a Google felháborító módon megsérthette a 1998-as törvényt a gyermekek online adatainak védelméről (COPPA) - valamint az FTC 2019-es beleegyező határozatát -".
A (COPPA) előírja, hogy az online platformoknak szülői engedélyt kell kapniuk a 13 év alatti felhasználók adatainak gyűjtéséhez.
A jelentés a hirdetőkre is hatással van: az Insider szerint néhány nagyvállalat, köztük az IPG Mediabrands azt tanácsolja ügyfeleinek, hogy szüneteltessék a YouTube-on megjelenő hirdetéseket.
A Google-t már korábban is vizsgálták a gyermekekkel kapcsolatos politikájáért, akkor a gyermekektől való adatgyűjtés miatt került komoly bajba a cég.
A Google persze mindegyik ilyen kutatást hibásnak nevezte, annak ellenére, hogy az Ad Age beszámolója szerint legalább egy reklámügynökségi vezető azt mondta a kiadványnak, hogy a Google néhány ügyfélnek visszatérítette a pénzét az eltérések miatt, és a Google képviselői szerint ez a lépés „nem szokatlan", és a jóváírások kiadása része a hirdetőkkel való normális kapcsolatépítésnek írja a The Verge.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!