A kormány mindent megtesz a családok védelme érdekében, és a leghatározottabban fellép a vásárlók megtévesztése ellen, így azt is megakadályozza, hogy a családokat megkárosítsák, különösen ebben a nehéz gazdasági helyzetben – derült ki a Gazdaságfejlesztési Minisztérium közleményéből. A tárca kiemelte: a tavalyi az infláció letörésének éve volt.
A kormány időben felismerte, hogy a háború, a szankciók és a multik árspekulációja miatt elszabaduló árak megfékezése érdekében határozott és hatékony lépésekre van szükség.
A kormány az eredményes intézkedéseknek köszönhetően már októberre egy számjegyűre szorította vissza az inflációt, amely novemberre még tovább, 7,9 százalékra csökkent, decemberben pedig 6 százalék körüli szintre mérséklődhetett.
Az infláció letörését követően egyre inkább a növekedés beindítását szolgáló lépések kerülnek előtérbe. A kormány célja, hogy 2024-ben helyreállítsa a gazdasági növekedést, és újra dinamikusan, 4 százalékkal növekedjen a gazdaság.
Ennek érdekében az óvatossági motívum fokozatos oldásával és a bizalom megerősítésével növeli a fogyasztást, 25 százalék felett tartja a beruházási rátát és tovább növeli a munkaerőpiaci aktivitást.
Az elmúlt hónapokban számos országban kiemelt figyelmet kapott az a jelenség, miszerint bizonyos termékek árának változatlanságával, vagy akár emelkedésével párhuzamosan, a termék mennyisége csökken.
Ezen megtévesztő gyakorlat eredménye az, hogy a fogyasztók a megvásárolt termékekből a korábbiaknál kevesebbet kapnak a pénzükért.
A kormány által elfogadott új intézkedés a fogyasztók körültekintőbb és tudatosabb vásárlási döntését segíti elő azzal, hogy 2024. március 1-től jogszabályban kötelezi az 1 milliárd forint feletti árbevételű élelmiszer-kereskedőket arra, hogy a termék mellett elhelyezett, figyelemfelhívó tájékoztatással hívják fel a vásárlók figyelmét, hogy az általuk árusított, előre csomagolt termékek kiszerelése a korábban megszokottakhoz képest kisebb lett.
A kiszerelés, így különösen a tömeg vagy térfogat csökkenésének viszonyítási alapja az adott termék gyártója által 2020. január 1. és 2023. július 1. között alkalmazott kiszerelés lesz.
A kereskedők tájékoztatási kötelezettsége 2 hónapig áll fenn, fő szabály szerint az új, csökkentett méretű termék kereskedő általi forgalmazásától kezdődően.
A kereskedő tájékoztatási kötelezettségének teljesítése érdekében a gyártó, a magyarországi forgalomba hozó és beszállító köteles a kiszerelési egység csökkenésével érintett termék vonatkozásában megfelelő módon tájékoztatni a kereskedőket.
A szabályok elmulasztása esetén a fogyasztóvédelmi hatóság fog eljárni - írja a Világgazdaság.