A GE Aerospace, a világ egyik legnagyobb sugárhajtómű-gyártója nemrégiben bejelentette, hogy egy működő változatot fejleszt. Az év elején az amerikai Védelmi Kutatási Projektek Ügynöksége 29 millió dolláros szerződést kötött a Raytheonnal, az RTX részével, egy másik nagy repülőgépipari csoporttal, a Gambit nevű RDE kifejlesztésére.
Mindkét hajtóművet rakéták meghajtására használnák, legyőzve a jelenlegi meghajtási rendszerek, köztük a rakéták és a meglévő sugárhajtómű-típusok hatótávolság- és sebességkorlátozásait. Ha azonban a vállalatok sikeresen működésre bírják őket, az RDE-k sokkal szélesebb körű szerepet kaphatnak a repülésben - beleértve a szuperszonikus légi közlekedés újjáélesztésének lehetőségét is.
Dióhéjban az RDE a tüzet ellenőrzött robbanással helyettesíti.
Technikailag ez azért van így, mert a sugárhajtóművek az oxigén és az üzemanyag égésén alapulnak, ami egy szubszonikus reakció, amelyet a tudósok deflagrációnak neveznek. A detonáció ehhez képest egy nagy energiájú robbanás, amely szuperszonikus sebességnél következik be. Ennek eredményeképpen ez egy erősebb és potenciálisan hatékonyabb módja a tolóerő előállításának, vagyis annak az erőnek, amely a repülőgépet előre hajtja.
A hagyományos sugárhajtómű rengeteg mozgó alkatrészt használ. A forgó lapátok beszívják és összenyomják a levegőt, majd egy égéstérben üzemanyaggal együtt meggyújtják, és gyorsan táguló forró gázokat hoznak létre, amelyek hátulról kilövellnek. Ahogy a gázok kilépnek, egy turbinát hajtanak meg, amely az egész folyamatot fenntartja. Az RDE egyszerűbb. Az elöl belépő levegőt két koncentrikus henger közötti üreges térbe kényszerítik. Amikor üzemanyagot pumpálnak ebbe a területre, az összekeveredik a levegőben lévő oxigénnel, és felrobban, forgó szuperszonikus lökéshullámot hozva létre, amely spirálisan körbejárja a rést, és a hátsó részen távozik. Ha egyszer elindult, a detonáció önfenntartó.
Amióta a Concorde-ot, amely 2 Mach sebességgel tudott repülni, 2003-ban kivonták a forgalomból, különböző csoportok egy utód megépítésével foglalkoztak. A coloradói székhelyű Boom cég hamarosan egy kis prototípus tesztrepülésére készül. Ha sikerrel jár, a cég egy 80 férőhelyes, Overture nevű repülőgépet fog építeni, amely 1,7 Mach sebességre képes. A Boom azt állítja, hogy a Concorde-nál gazdaságosabban és halkabban lesz képes erre a hagyományos sugárhajtású, speciálisan kialakított szívó- és kipufogófúvókákkal ellátott repülőgépek segítségével, amelyekkel elkerülhető az utánégető szükségessége.
De a hangsebességnél gyorsabban haladó repülőgépek mögött elkerülhetetlenül fellépő hangrobbanás kezelése már más kérdés.
A kutatók úgy vélik, hogy ezt is csökkenteni lehetne, de nem lehetne teljesen elnyomni. A repülőgép törzsének és szárnyainak módosításával a mérnökök úgy vélik, hogy csökkenteni tudják a hangrobbanás hatását a talajra. Ez a munka segít eldönteni, hogy a jövőbeni szuperszonikus utasszállító repülőgépek a Concorde-hoz hasonlóan csak az óceánok felett repülhetnek-e majd a hangsebességet meghaladó sebességgel.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!