Régóta problémát jelentenek a nem létező termékeket áruló webshopok, de így is óriási megdöbbenést keltett a német Security Research Labs biztonsági cég beszámolója. A kutatók gyanúja szerint egy kínai eredetű, de amerikai szervereket használó kiberbűnöző banda franchise rendszerben üzemeltet több tízezer csaló webshopot, amelyek javarészt amerikai és nyugat-európai vevőket próbálnak kifosztani. A boltok jellemzően olcsó cipőket és ruhákat ígérnek, a gyanakvás elaltatása érdekében pedig a csalók próbálják profi kinézetűvé tenni a hamis webáruházakat.
A 2021-ben létrejött BogusBazaar rendszer üzemeltetői alapvetően a hamis webshopok mögött álló technológia fejlesztésével és a hozzájuk kötődő infrastruktúra üzemeltetésével foglalkoznak, látszólag csak tesztelési célból vannak hamis webshopjaik. Az áldozatokra ténylegesen vadászó webáruházak üzemeltetését franchise koncepcióban más jelentkezőkre bízzák.
A létrehozása óta olyan 75 ezer csaló webshop jött létre a BogusBazaar rendszerében, amelyekből jelenleg olyan 22 500 darab aktív.
A csaló webshopokban rendelő áldozatok nem kapják meg a kívánt termékeket, helyette a BogusBazaar üzemeltetőinél landolnak a regisztrációkor megadott információik és a kártyaadataik. A bűnözők ezután megpróbálják megterhelni a kártyákat, végül pedig a sötét weben tovább is értékesítik az ellopott kártyaadatokat, hogy mások is vissza tudjanak élni azokkal.
A biztonsági kutatók szerint az elmúlt három évben a bűnözők olyan 850 ezer áldozatot szedtek, bő 18 milliárd forintnak megfelelő 50 millió dollár értékben próbálták megterhelni a bankkártyáikat.
Az interneten vásárlók számára nincs univerzális tipp arra, hogy miként kerülhetik el a hamis webshopok áldozatává válást, az interneten és a közösségi médiában való kutatással meg kell ítélniük a bolt hitelességét. A hamis webshopoknak gyakran nincs közösségi médiás jelenlétük, ez hatalmas figyelmeztető jel lehet.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!