Június közepén óriási pácba került olyan tizenötezer amerikai autókereskedő, elérhetetlenné vált az ügyvitelük és a munkafolyamataik kezelésére kitalált CDK Global informatikai szolgáltató rendszere. Emiatt rengeteg autókereskedő bezárt, mások pedig visszatértek a régimódi, javarészt papíralapú ügyintézésre.
Június elején végre elkezdtek lassan helyreállni a CDK szolgáltatásai, ám a cég eddig nem adott érdemi tájékoztatást azon túl, minthogy zsarolóvírusos támadás felelt a hosszú leállásért. Tűzhöz közeli források most azt állítják, hogy a cég nem biztonsági mentésekből és önerőből állította helyre a szolgáltatását, hanem fizetett a zsarolóvírusos bandának a titkosított adatok feloldókulcsáért.
Méghozzá nem is keveset, állításaik szerint június 21-én a cég 387 BitCoint utalt át a zsarolóknak, ez körülbelül 25 millió dollárt, avagy 8,99 milliárd forintot takar. Egy héttel később kezdődött meg a szolgáltatásainak helyreállása.
A vállalat nem volt hajlandó kommentálni a források állítását. A hatóságok kategorikusan ellenzik a váltságdíjak kifizetését, hiszen ez csak bátorítja a további bűnözést, de a cégek mégis gyakran hajlanak a pénztárcájuk kinyitására, hogy minél előbb helyre tudják állítani az üzletmenetüket.
Az Axios adatai alapján az évek során drámaian csökkent a váltságdíjat fizető cégek száma, 2019-ben még 80% felett volt az arányuk, azonban mára 30% alá csökkent. Ennek részbeni oka, hogy a fizetők a legtöbb esetben megégetik magukat, a Cybereason szerint a 78%-ukat másodjára is zsarolják a bűnözők, 66%-uktól pedig az eredeti összegnél is nagy díjat követelnek ilyenkor.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!