Kukkolda
A magyar Bár játékosgárdája |
A kulturális miniszter arra kérte a műsorokat felügyelő médiatestületet, vizsgálják meg a sorozatot, sőt a katolikus püspök is tiltakozását fejezte ki egy lisszaboni napilapban, mondván, sokkoló, hogy az emberek így eladják a lelküket. Igaz, a három hónapig futó lisszaboni Bár nyertese 20 millió escudóért, közel 25 millió forintért teszi mindezt - szemben az Andrássy úti Fashion Café újdonsült pultosai közül kikerülő magyarországi győztessel, aki 5 millió forintot vihet haza.
A hazai Bár is hamarosan az indulatok kereszttüzébe került. Indulásával szinte egy időben röppentek fel a hírek, melyek szerint mégsem "az élet írja a forgatókönyvet", ahogy azt a csatorna felelősei beharangozták, hanem nagyon is megfontolt, jól bevált dramaturgiai szabályszerűségek szerint készülnek az esti összeállítások, minthogy azt is komoly piackutatások előzik meg, hogy kiket válogassanak be a sorozatba.
Az este műsorba kerülő gondosan megvágott anyagot nem csupán aznap veszik föl. A szappanoperaszerű történet egy hosszabb, több hétre visszamenő intervallum anyagaiból van összevágva, gyakran előre kitalált, eseteként megrendezett elemeket is tartalmaz - "de így van ez a külföldi csatornáknál is"- mondta Tamás Pál szociológus, aki az előzetesen leforgatott anyagok megtekintése után azt szűrte le, hogy a magyarországi Bár is az erotikára, a nemi szerepekre fog támaszkodni.
Ezt alátámasztandó, mindjárt az első részben levetítettek egy jelenetet, melyben a Bár vécéjében vesz érzéki búcsút barátnőjétől az egyik versenyző. Látni ugyan nem lehetett semmit, mert az illemhely az egyetlen, ahol nincsenek kamerák fölszerelve, de hallani mindent jól lehetett, hiszen a játékos már be volt mikrofonozva.
Fontos, hogy nagy legyen a felhajtás
A nagy költségvetésű vállalkozás szokatlan módon nem országosan nézhető csatornán fut, hanem az átlagosan két százalékos nézettségű Viasat3-on. A két hete indult, magyar szereplőkel, budapesti helyszínen felvett, az interneten huszonnégy órán keresztül figyelemmel kísérhető reality show folyamatosan növekvő nézettségével a csatornánál meg vannak elégedve. A napi rendszerességgel jelentkező, gyakran ismétlésben is sugárzott összefoglalók nézettsége a főműsoridőben látható részek alatt az összes tévénéző 4%-át teszi ki. A gyakori ismétlések nagy hibája, hogy nincs feltüntetve a képernyőn, hogy ismétlést látunk, így a tájékozatlan Bár-néző akár hétfő reggel is küldhet kipontozó sms-t, e-mailt a megadott címre. Az interneten élénk a részvétel, jobb napokon 5-7000-en látogatnak el az oldalra - mondta Farkas Annamária a csatorna PR és promóciós igazgatója. Tamás Pál szerint nagyon fontos a nagy interaktivitásra számító reality show körüli hírverés, különösen az internet adta lehetőségek kiaknázása, ami a Bár esetében meg is történt. Sőt a versenyzőket még a kereskedelmi Est FM rádió is vendégül látta.
A Viasat3 az életszerű helyzetben felvett kaland-játékkal, az Egyesült Államokban sikert aratott, most is futó Survivorrel is próbálkozott, bár az Amerikában magas nézettségű show-t nálunk jóval kevesebben nézik. Tamás Pál szerint a Survivor kemény, igazi túlélő-versengést mutat be a nézőknek, amely az amerikai társadalom kvintesszenciája, viszont a magyarok nehezebben hangolódnak rá.
A tv2 első fecskéi
Magyarországon elsőként a tv2 jelentkezett két saját gyártású, amatőr szereplőkkel életszerű helyzetekben felvett sorozattal. Tavaly tavasszal kezdték sugározni a Tégla című túlélő vetélkedőt, nyáron a reality show-jellegű Balatoni Napló epizódjait. A csatorna jelenleg is sugározza a magyar versenyzőkkel felvett kalandjátékszerű Fort Boyard-t.
Kálmán Zsuzsa, az MTM producere a Téglával kapcsolatban elmondta, hogy Magyarországon műfajt teremtettek a sorozattal. A gyártók már sok mindent másképp csinálnának mint kezdetben. A szereplőket nagyon gondosan kell kiválasztani: a játékosok személyiségelemzése az egyik legfontosabb feladat, a várható konfliktusokat a szereplők között előre kell vizsgálni. Az MTM producere elmondta, a csatornánál fejlesztés alatt van egy saját ötletből felépülő, magyar viszonyokra alakított reality show és egy kalandjáték is.
Az RTL Klub-nál még nem nyilatkoztak arról, hogy készülnek-e saját hasonló műsorral. Az ősszel műsorba kerülő új ötleteket egy-két hét múlva fogják megvitatni - tájékoztatta az [origo]-t Szabó Stein Imre, kommunikációs igazgató.
Nagy Mercédesz
Korábban az [origo]-ban:
Magyar gyártású reality show-t indít a Viasat3