A Kórház a város szélén az élre tört

Vágólapra másolva!
A Kórház a város szélén - Húsz év múlva című sorozat  a cseh televíziók legsikeresebb produkciója volt a tavalyi évben. Hétfő esténként a tévézők 60-65 százaléka követte nyomon a kórház dolgozóinak életét. A cseh köszolgálati televízió nem közölt pontos adatokat, de becslések szerint a produkció gyártási költsége gyakorlatilag csak az eladott reklámidőkből megtérült.
Vágólapra másolva!

Páratlan nézői csúcsot és komoly bevételeket hozott a Cseh Televíziónak a Kórház a város szélén című - a 70-80-as években Magyarországon is vetített - filmsorozat folytatása, amelynek utolsó, 13. részét hétfőn este sugározta a közszolgálati médium.

A népszerű sorozat Húsz év múlva címkiegészítéssel vetített folytatását a cseh televíziók legsikeresebb tavalyi produkciójának tekintik: a folytatás első és utolsó része nézőrekordot döntött. A televíziók nézettségét folyamatosan mérő országos rendszer adatai szerint az első részt a tízmillió lakosú Csehországban több mint négymillió ember látta, s előzetes adatok szerint hasonló volt a hétfőn vetített utolsó epizód nézettsége is.

Ennél többen - 4,2 millióan - csak a Kolja című Oscar-díjas cseh film 1998. januári tévépremierjére, valamint a naganói téli olimpia jégkorongdöntőjének cseh aranyérmet hozó utolsó harmadára voltak kíváncsiak. A kimutatás szerint a sorozat első részét a felnőtt tévénézők 77 százaléka nézte, a további epizódjait pedig átlagban 3,1-3,4 millió néző látta, vagyis hétfő esténként a tévézők 60-65 százaléka követte nyomon a kórház dolgozóinak életét. A mérések szerint a sorozat iránt rendkívüli érdeklődést tanúsítottak a magasabb műveltségű és iskolai végzettségű nézők.

A Tyden című hetilap szerint a folytatásnak köszönhetően jelentős bevételre tett szert a cseh közszolgálati televízió: a 13 rész mintegy 75 millió koronás költsége gyakorlatilag csak az eladott reklámidőkből megtérült. A sorozat egy-egy részéhez kötődő, mintegy hatpercnyi reklámidő egyes források szerint részenként 4,2-4,5, mások szerint legalább 5,5 millió koronát hozott - tény, hogy a sorozat elején fél perc reklámidőért 290 ezer, a végén pedig 450 ezer koronát kellett fizetni.

A sorozat folytatását a Cseh Televízió szerint már megvette a szlovák Markíza, a lengyel TVP, a szerbhorvát TVB-92 és a magyar RTL Klub televízió, amely már műsorára is tűzte azt. Jelenleg német és szlovén tévéadókkal tárgyalnak - az eladásokból származó bevétel összegét azonban nem közölték.

A nézők körében a siker vitathatatlan volt, de a szakkritikusok véleménye erősen megoszlott. A sorozat átfogó kritikai és művészeti értékelésére azonban várhatóan csak a következő napokban, hetekben vállalkozik a sajtó.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!