A reggeli tévéműsorok több szempontból is különlegesek. A nullához nagyon közelít azok száma, akik ezeket nézik, ilyenkor a készülődés melletti háttér-televíziózás jellemző, ez a munkába, iskolába igyekvő emberek vizuális és auditív reggelije. Ezért két legfontosabb funkciója: a hírek szállítása, és az ébresztés, ezeket a legegyszerűbb élő magazinműsor keretében prezentálni. Ebből fakadnak nehézségei is: a műsorvezetőknek illik frissnek és vidámnak lenni, és minden áldott nap egy csomó, lehetőleg szintén friss és vidám embert be kell rángatni a stúdióba. Mindebben a televíziók egyetértenek, a különbségek a költségvetésből, arculatból, és megcélzott közönségből adódnak.
A közszolgálati adókon például a mai napig úgy gondolják, hogy a hajnalban kelő gazdálkodók úgy kezdik a napot, hogy bekapcsolják a készüléket, és meghallgatják saját gondjukat-bajukat. Ebben a szellemben sugározza reggeli műsorát az MTV (az m1 és m2 reggel kilencig ugyanazt adja), és a Duna, Agrárhíradó, és Gazdakör címen. A témák hasonlóak, (bor, búza, disznó, biotönköly és más) termelők beszélnek, az alacsony költségvetésnek köszönhető kép- és hangminőségben. A régiós adó funkcióját betöltő Duna képernyőjén megjelenő mezőgazdászok átlagos bajusza, és tájszólása valamivel nagyobb, lévén, hogy közöttük magasabb a határon túliak aránya.
A szélesebb közönséghez szóló reggeli műsorok hat óra körül kezdődnek, valamiért a szerkesztők azt gondolják, ilyenkor már annyian fölébredtek, hogy érdemes nekik műsort csinálni. A Napkelte kezdi a sort, Bánó András beköszön, elmondja, kinek van névnapja, és ezzel felkonferáltnak tekinti az első reklámblokkot, közben a Duna fekete-fehér népdalénekessel próbálja felrázni nézőit. Pár perccel még hat előtt, a közszolgálati adókon már mondják a híreket, a kereskedelmi adók lakberendezési és emberjogi tárgyú ismétléseikkel, inkább a kultúra-terjesztésre koncentrálnak. Az RTL Klub pár perc múlva már belecsap a lecsóba, de még kíméli ismertebb arcait, az első órában még egy ember vezeti a műsort a nemrég újjávarázsolt stúdióban.
Visszatérve a hírműsorokra, amelyek minimum fél óránként elhangzanak minden adón, nos ezek nem fogják nagy kapcsolgatásra ösztönözni a legnagyobb hírfüggőket sem, gyakorlatilag ugyanazok a vezető hírek ismétlődnek minden csatornán, a tálalás mennyisége és minősége terén vannak kisebb eltérések.
Érdekes az RTL Klub hajnali témaválasztása, több vendéggel együtt foglalkoznak azzal, hogy alakul az egyetemi felvételi rangsor és milyen munkát vállalhat egy diák, annak dacára, hogy hajnalban kelő egyetemistát ugyanolyan eséllyel találnak, mint mondjuk oldalról közvetített, diavetítésre vágyó kiskorút, mert a folytatásban ezt az igényt is kielégítik. A beszélgetések közti átkötések motívumát a stúdióban teát főző vendég szolgáltatja, miközben a Dunán azon szörnyülködik versenyt a két műsorvezető, hogy egyes egészségfanatikusok desztillált vizet isznak, amibe akár bele is halhatnak. A csatorna egyébként folyamatosan kiírja a képernyőre (a már mindenhol elterjedt sms-kígyó fölé) a beszélgetések címét, ami hasznos a kapcsolgató-típusú nézőnek.