A szappanopera kifejezés eredetét nem kell magyarázni, a nappal vetített sorozatokkal a háziasszonyokat célozták, ezért szüneteikben mosópor és szappanreklámokat vetítettek. Mára sokat változott a sorozatnéző nők élete, és vele együtt a figurák is, még a konzervatív latin-amerikai szériákban is dolgozó (ha nem is emancipált) nők jelennek meg. Az aktuális amerikai sikersorozatok főszereplőinek élete pedig ugyanarra a három területre koncentrálódik, mint bármely férfié: szerelem, munka, család.
A hagyományos sorozatok férfihősei egyszerű figurák voltak: velejükig jók vagy romlottak. Ilyenek a dél-amerikai sorozatokban, és ilyenek voltak a Dallas-ban is. Míg Bobby maga volt a megtestesült kedvesség és jóság, Jockey gonoszsága határtalan volt, őt imádtuk gyűlölni. Ezeknek a klasszikusoknak férfi figurái annyira szélsőségesek, egydimenziósak voltak, mint egy mesében a legkisebb fiú, és a gonosz király: drukkolni lehetett a jónak, de azonosulni egyikkel sem lehetett.
Az újabb kori sorozatok pasijai között is találunk persze jócskán karikatúraszerű figurákat, de ez általában műfajukból adódik. A Twin Peaks eleve sorozatparódia, kattant figurái között keresve sem találnánk egyik szomszédunkhoz sem hasonlót. Ugyanez elmondható a szituációs komédiákról is, a Jóbarátok harmincas lúzerei sem az életből léptek a képernyőre.
Az ezredforduló női sorozatai közül több is fut a különböző magyar tévécsatornákon, mi hármat emelünk ki: Szívek szállodája, Szex és New York, Született feleségek. Ezek olyan sorozatok, melyek valódi, kortárs női problémákat feszegetnek, ha ezt humoros formában is teszik.
A Gilmore-ok három generációja közül a legidősebb már túl van a párkeresés időszakán, az ő hatvan fölötti férje ideálisnak tűnik: tele van pénzzel, volt gyerekszobája, és ugyan egy kicsit szórakozott, és nem is túl érzelmes darab, de időnként hajlandó jelét adni, hogy a család számára fontos. Körülbelül ugyanezt tudja az eggyel fiatalabb generáció Lorelai-ának ideiglenes szíve választottja, az apuci üzletfele, de ennél egy gyermekét egyedül nevelő, munkájában sikeres nő már többet akar, a sorozat igazi férfi figurája a kávézót vezető Luke, aki már inkább amerikai átlagpolgár. Keményen dolgozik saját boltjában, nem egy észlény, de helyén van a szíve, ami minden jel szerint a középső Gilmore lányért dobog. Persze csak annyira, hogy rengeteg részen keresztül izgulhasson a néző, vajon egymásra találnak-e. Vannak rossz tulajdonságai: nem nagyon foglalkozik a külsejével, morcos, és eléggé sértődékeny, de egyértelmű, hogy csak azért, mert érzelmes típus. Amennyire a kortárs női sorozatok főszereplői függetlenek, annyira erős az ő nőies oldala.
A kis Rory a másik nem megismerésének ugyan még csak az elején tart, de nem tétlenkedik. Több fiú is bekerült már a látókörébe, de az igazi végzet férfia Jess, akit egy darabig "pótapja", Luke nevel, így került a városba. Jess egy igazi lázadó, aki kerüli az iskolát, motoros dzsekit hord, és nem tisztel senkit. Akár nevezhetnénk az egyszerűség kedvéért James Deannek is, hiszen az ő általa megteremtett "haragban a világgal" figurát testesíti meg. A jó tulajdonságai is ugyanazok: őszinte, kérges külseje érző szívet takar, és ha szeret valakit, vagy valamit (pl. a kocsiját, vagy időnként a kis Gilmore-t), azért tűzbe tudna menni. Elég nyüzüge alak, de ez a nagy előd esetén sem okozott problémát. Nem nevezhető tökéletes megoldásnak, de Rori barátnője Paris, saját ötvenes tanárával ápol belsőséges viszonyt, ennek a korosztálynak sem reménytelen a helyzete.
A Született feleségek eredeti címe Desperate housewives, ami inkább elkeseredett, vagy mindenre elszánt feleségeket jelent. Ez jobban is fedi azt, ahogyan a szereplők viszonyulnak embereikhez, akik messze nem idealizált alakok. Van köztük heves vérmérsékletű déli típus, és problémáit elfojtó északi egyaránt, de semelyik nem asszonya álma, legfeljebb pillanatokra. Az igazit ketten keresik az öt hölgy közül, a szexmániás Edie csak egy-egy éjszakára, a gyermekét egyedül nevelő Susan viszont hosszabb távon gondolkodik. Mindkettejük célpontja a Lila Akác közbe nemrég beköltözött Mike, akiről azon kívül, hogy szemrevaló példány, nem sokat lehet tudni. Amire lassanként fény derül vele kapcsolatban, az inkább kompromittáló, mint hízelgő, mindenesetre addig, amíg kiderül, hogy ő-e az ideális férfi, még sok résznek le kell folynia a sorozatot sugárzó csatornán. Lehet, hogy ahhoz, hogy valakit behálózandó férfinak tartsanak elég a megfelelő külső, és némi titokzatosság?
A Szex és New York szingli csajai mind a permanens pasikeresés állapotában vannak. És dacára annak, hogy a világ fővárosának öntudatos modern női, mind a hagyományos értékeket kergetik: szerelmet, érzelmi és anyagi biztonságot, és gyereket akarnak. Talán a szőke Samantha szexhajhász figurája kivétel közülük, ő a testi örömöknek él, és vonzódik azokhoz a férfiakhoz, akik szintén hedonista hozzáállással élik életüket. A többiek saját alkatuknak megfelelő férfit keresnek, a legtöbbet a narrátor-főszereplő Carrie Bradshaw ideáljáról tudunk meg. Főleg azért, mert az ő tökéletes férfija szerepel is a sorozatban, hol egymásra találnak vele, hol szétmennek.
Mr. Big maga az álomférfi: gazdag, nagydarab, szeretetreméltó, hűséges, kicsit olyan, mintha közvetlenül a szingliálmokból lépett volna elő, ő a modern Marc Darcy. És mert álomfigura, nincsenek is rossz tulajdonságai, talán csak az, hogy nem bírja a kötöttségeket. Nem tudunk róla túl sokat, hogy mivel foglalkozik, mi a valódi neve, csak hogy néha feltűnik, és tarol. Az, hogy a neve mire utal, nem derül ki, de egy sorozatrajongó hölgyismerősünknek ugyanaz jut elsőre eszébe, mint annak az alsónemű-gyártónak, aki Mr. Bignek nevezi termékeit. Rossz hír lehet azoknak az olvasóinknak, akik tökéletes külső, belső, és anyagi tulajdonságokkal vannak megáldva, hogy a párkeresés nekik sem fenékig tejfel, a Bigeknek sem hullanak karjaikba a nők. Bár az sejthető, hogy előbb utóbb elnyerik méltó jutalmukat.