Májusban rendeznek a stúdiók, gyártók nagyobb tévés vásárt Los Angelesben, ide jár ki vásárolni a fél világ, innen szerzik be a tévécsatornák műsoraik jelentős részét. Egy nagyobb anyagban már feldolgoztuk a témát a két naggyal, most a Viasatot kérdeztük. Hámori Barbara programigazgató elmondta kérdésünkre, hogy kizárólagos szerződésük egy nagy stúdióval sincs, de kivétel nélkül mindegyikkel folyamatosan dolgoznak."Többnyire, úgynevezett 'Package dealekről', vagyis sorozatokat és filmeket magukban foglaló csomagokról beszélünk. Egyre inkább célunk az 'First run', elsővetítésű sorozatok megvétele, de továbbra is szívesen mutatunk be más csatornákon korábban már nagy sikerrel futott örökzöldeket, mint a Vészhelyzet, vagy az X-akták" - mondta.
Kérdésünkre, hogy a Viasat-csoport általában vásárol sorozatokat, filmeket, vagy a magyar Viasat 3 külön is válogathat, kiderült, hogy ezen a téren teljesen független a csatorna, nem vásárolnak csoportszinten. A döntést a helyi programming hozza. Az egyszeri tévéző úgy gondolhatja, hogy a tévések határozott szándékkal utaznak Los Angelesbe, azaz a "kéne egy nyomozós, egy orvosos és egy jó sitcom" motoszkál a fejükben. "Többnyire meghatározott slotokra vásárolunk, meghatározott műfajokat. De ha van, úgynevezett 'hot property', aminek a nemzetközi sikereit már lehet látni, azért is harcba indulunk" - tette hozzá.
Sokakat érdekelhet, hogyan sikerült a kisebb Viasatnak "elhappolni" a CSI-t a két nagy, az RTL Klub és a TV2 elől. Tudni kell, hogy A Helyszínelők odakint évek óta hihetetlenül népszerű sorozat, rendre az élen végez. Hámori Barbara a gyors döntést a csatorna sikerének tartja, mint mondja, akkoriban a nagyok "nem figyeltek oda még a sorozatok erejére."
A műfajokról szólva a Viasat 3 programigazgatója úgy látja, hogy a magyarok kedvenc tévés műfaja a krimi (ezekből rengeteg fut), ám a sitcomok nézettsége nem kielégítő. "Nagyon nehéz Európában a sitcom műfajt elfogadtatni. Sokkal nagyobb potenciál van a 'dramedy'-ben, mint a Szex és New York, például. A Viasat is leépítette a sitcom-portfolióját" - tette hozzá. Persze, olyan is volt, amit megvettek, és nemigen találta meg a közönségét. "Nagy csalódásunk az Ally McBeal, ami a világon mindenhol nagy népszerűséggel futott, nálunk a nézők kevésbé éreztek rá. Emellett nehéz vásárolt reality-műsorokat is a nagyközönségnek eladni" - mesélte.
A nagyszabású tévés eseményen, a LA Screenings-en általában egy hetet töltenek. "Mindennap egy stúdiót látogatunk meg, ahol az adott év sorozattermését mutatják be. Nagyon hasznos egy csokorban végignézni az új sorozatokat, mert egyrészt jobban lehet látni, hogy mely műfajok lesznek sikeresek, melyeket felejtenek szép lassan el, illetve hogy a többi vásárló - angolok, dél-amerikaiak, távol-keletiek -, hogyan ítéli meg az új programokat. Minden LA Screenings-nek van egy favoritja, amire mindenki esküszik, így pontosan lehetett látni két éve, hogy a Született feleségek lesz a 2005-ös év slágere. Az idei robbanást egy FOX-sorozattól várták az USA-ban, ám az első adatok nem igazolják vissza ezt a várakozást" - árulta el Hámori Barbara.
A kérdésre, hogy menyire figyeli a Viasat a TV2 és az RTL Klub programját, mikor a saját műsorrendjét összeállítja, egyértelmű volt a válasz: "Csak azt figyeljük! Mi alternatívát akarunk és tudunk nyújtani, nagyon tudatos struktúraépítéssel pedig évről-évre több nézőt csábítunk el a nagyoktól."
Kalmár Csaba