Ezúttal nem elmélkedünk azon, hogy melyik képi világa az izgalmasabb, melyik reggeli adás, mely félórájánál alszik vissza menthetetlenül a pizsamája gombját egyre lassabban csavargató, majd végül a párnára visszahanyatló néző, nem vetjük össze, hová, hány, és mennyire fontos, aktuális vendéget hívtak. Most csak a számokat nézzük, az adatokat, amelyeket a tévék is elfogadnak, hiszen más nézettségmérés televíziókra nem létezik idehaza sem.
Az RTL Klub esténként, főműsoridőben rendre nyeri a nézettségi versenyt a 18-49-es célcsoportban, a teljes lakosságnál, így vélhetően kissé bosszanthatja, hogy a reggeli időszakban nem vezet. Az újabb változások után, augusztus 21. óta kissé megváltozott Reggeli-vel köszönti nézőit a csatorna, ám a nézettség egyelőre nem nőtt. A vizsgált peridusban (augusztus 21. és szeptember 4. között) a legnagyobb érdeklődést kiváltó műsor az első volt, 176 ezer nézővel, amúgy átlagosan 139 ezren nézik. A 18-49 éves kor közti nézőknél is csak harmadik a műsor, a fiatalabbak közül átlagosan 46 ezren nézik, ez 17,9 százalékos közönségarányt jelent. Az RTL-nél úgy látják, hogy a Reggeli korábban kivívott egy komoly rangot, elismerést, és az utóbbi hónapokban kissé megkopott a fénye, ezért kellett mindenképp lépni. "Nem mondom, hogy a nézettség másodlagos, de most a legfontosabb, hogy visszanyerjük a régi színvonalat. Idővel persze fontos, hányan követik a - reményeink szerint - könnyű, néha mégis mély, informatív és szórakoztató műsort" - válaszolta kérdésünkre Gregorich András főszerkesztő az új koncepció bevezetésekor.
A Nap-kelte főképp az idősebbeknél népszerű, de ennek (is) köszönthetően vezet a teljes lakosságnál. A vizsgált periódusban a legnézettebb adása szintén az augusztus 21-i volt, ezt 321 ezren nézték. Az időszak alatt átlagosan 282 ezer nézőt vonzott, ez duplája a Reggeli-nek. Az MTV reggeli műsora 35,2 százalékos közönségaránnyal fut, azaz teljes lakosságnál impozáns előnnyel vezet. A kereskedelmi célcsoportnál már valamivel gyengébbek az eredmények, de még itt is második, 20,9 százalékos közönségaránnyal.
A Mokka stábja egyelőre örülhet, a Jakpucsek-Csiszár párost láthatóan elfogadták a nézők: ennek megfelelően a műsor vezet a kereskedelmi célcsoportban, 28,4 százalékos közönségaránnyal. A vizsgált időszak legnézettebb Mokká-ja augusztus 23-án volt, 255 ezer nézőt vonzott (a teljes lakosságból), amúgy átlagosan 231 ezer magyar figyeli reggel.
A műsorok összehasonlításánál fontos tényező, hogy a Mokka hét előtt öt perccel kezdődik és kilenckor ér véget, így lényegesen rövidebb, mint a reggel hattól tízig tartó Reggeli - azaz utóbbinak hossza miatt is nehezebb hozni a jó számokat. A Nap-kelténél lehet a legtöbb álmos, csipás tekintetű, gyűrött operatőr, mert ott már 5 óra 49-kor elkezdődik az adás. Mindegyik reggeli műsorra jellemző az alacsony nézettség. Viszonylag ritka az olyan tévéző, aki leül és négy órán át meg sem moccan, csak az képernyőt bámulja - a legtöbben futtában belepillantanak, tíz percre, fél órára, két pirítós között.
Az AMR% egy műsor vagy csatorna közönségének, egy átlagos percre jutó százalékos aránya a vizsgált csoporton belül, az összes csoporttagot figyelembe veszi, azokat is, akik az adott időben nem néznek tévét. Az AMR% így alacsonyabb, mint a SHR%, mert utóbbi csak a vizsgált csoport éppen tévéző tagjait méri fel. Ezekből az adatból is látható, hogy alacsony a reggeli műsorok nézettsége, hiszen a teljes lakosságnál 3 százaléka van a Nap-kelté-nek, 2,5 a Mokká-nak és 1,5 a Reggeli-nek, miközben a fiatalabbaknál, a nyilvánvalóan munkába siető 18 és 49 évesek közt még haloványabbak az adatok: itt csak a TV2 reggeli műsora közelíti meg a két százalékot.
Kalmár Csaba