A Széf tavaly decemberben rajtolt nálunk, és már rögtön az első adást 1,96 millióan követték figyelemmel - a bevezető rész a célcsoportban, vagyis a 18 és 49 év közöttiek körében is szép eredményt, 46,2 százalékos nézettséget hozott. A vetélkedő népszerűsége a továbbiakban sem esett sokat, a januári, ideiglenes búcsú is 37-41 százalékos közönségaránnyal zajlott le, és a novemberi visszatérés sem utalt a nézőszám drasztikus csökkenésére.
A műsor eredetijét a Big Brother-t is kiötlő Endemol fejleszti. A produkciós cég alapvetően holland székhelyű, de szerte a világon vannak alvállalatai, így A Széf alapjául szolgáló Take It Or Leave It Nagy-Britanniában került adásba. A szigetországban viszonylag népszerűnek számít, már a harmadik szezonjánál tart, máshol azonban nem vált túl kelendővé: a Wikipedia a nemzetközi verzióknál csak a magyar változatot említi meg, holott a nálunk nagyot bukott Okosabb vagy, mint egy ötödikes?-nél például negyvennél is több országot sorol fel.
A Széf hosszabb-rövidebb ideig futott Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban, Görögországban, Németországban és Izraelben is, de messze nálunk a legsikeresebb. Ehhez persze kellett, hogy a magyar csatorna főműsoridős show-t csináljon a produkcióból, ne pedig egyszerű vetélkedőként kezelje azt - ki-ki döntse el maga, hogy ez a csatorna ügyességét jelzi-e, vagy éppen az igazán ütős műsorok hiányát.
A Széf-et ugyanis már a britek sem tartották húzóműsornak, erre utalhat, hogy nem egy nagyobb országos adó vette meg, hanem egy tematikus csatorna küldte adásba. A Take It Or Leave It-et 2006 óta a Challenge adja, amely kifejezetten vetélkedők, kvízshow-k közvetítésére szakosodott, azok közül is általában a klasszikusokat ismétli. A produkció házigazdája Richard Arnold, aki korábban saját reggeli műsort vezetett, jelenleg pedig egy főzőshow-t is futtat szappanopera-sztárokkal.
Az angol verzióban egyébként 50 ezer font, vagyis közel 16 millió forint a legnagyobb nyeremény - nálunk ennél egy kicsivel többet, maximum 20 milliót lehet hazavinni. Egy brit vetélkedőkkel foglalkozó honlap, a UK Game Shows tanúsága szerint 49 ezer 300 font volt a legtöbb, amit egy pár elvitt a műsorból: Joakim és Chioma a főjátékban és a döntőben is mindenre tudták a választ, de az utolsó kérdést már nem merték megjátszani - pedig játékon kívül jól tippeltek erre is.
Pillanatkép az angol verzióból
Visszatérve azonban A Széf hazai sikerére, valószínű, hogy azt tényleg a kvízshow talkshow-vá tétele okozta, amire nemzetközi viszonylatban nemigen akadt példa. A Széf ugyanis nem minden tekintetben tudásalapú vetélkedő, az, hogy a játékosok rokonok, egymást jól ismerő (ugyanakkor sokszor ellentétes véleményen lévő) emberek, egy jelentős pszichológiai faktorral gazdagítja a produkciót: ezt pedig kellőképp ki lehet élezni, humorossá lehet tenni.
Világos, hogy a műsort ezért bízták a talkshow-s múlttal rendelkező Sebestyén Balázsra, nem pedig a számos műveltségi vetélkedőn edzett Vágó Istvánra - más kérdés, hogy a Legyen ön is milliomos!-on nevelkedett közönségréteg talán nem vevő erre, de az elvesztett nézőket bőven behozza a Balázs Show rajongótábora.