A spórolás egyik kézenfekvő és egyszerű formája, ha a tévésorozatoknál a producerek nyomására a forgatókönyvírók eltüntetnek egy-egy karaktert. A főbb színészek ugyanis évente kaptak automatikus emeléseket, de gyakran kerül sor hosszabb huzavonákra is, mikor a színészek úgy érzik, hogy nincs arányban az emelés mértéke a sikerekkel, a nézettségi számok növekedésével. Az köztudott, hogy a Jóbarátok hatosa fejenként már egy-egymillió dollárt kapott egy-egy epizódért, a tizedik évadban, de 2006-ban például az amúgy tisztes summát kereső Maffiózók-szereplők elégedetlenkedtek hosszan, velük csak nagyon nehezen tudott megegyezni az HBO az emelés mértékéről.
Idén sok tévés produkciónál merült fel, hogy költségeket kellene csökkenteni. A Született feleségek-nél, a Lila Akác közben is érezhető már a gazdasági krízis, de ez nem elsősorban Gaby lerongyolódásán látható, hiszen az ötödik évad elejét még a baljós hírek érkezte előtt rögzítették. Az msnbc.com most arról ír, hogy az Edie Brittet alakító Nicolette Sheridannek nem azért kellett távoznia, mert ettől a fordulattól újabb nézőket vár a produkció, és nem az volt a cél, hogy felrázza az amúgy sem álmos vagy lagymatag történetet - a színésznőt azért írták ki a Született feleségek-ből, mert a producer spórolni akart a költségeken. Állítólag a sorozat ötletgazdája és atyaúristene, Marc Cherry és Nicolette Sheridan közt már két éve érezhető volt a feszültség, akkoriban emelkedtek jelentősen a főbb színészek fizetései. A producerben azóta érlelődött a gondolat, hogy el kéne tenni láb alól Edie-t, hiszen a karakter likvidálásával 100 és 200 ezer dollár közti összeget takaríthat meg - hetente. Ugyancsak a msnbc.com jól értesült informátora szellőztette meg a hírt, hogy a Grace kliniká-nál is érződik a gazdasági válság, ott könnyen elképzelhető, hogy Izzie Stephens karakterének megformálója, Katherine Heigl távozik, holott 96 részt már leforgatott, így az alapcsapat tagja.
Ám nem mindenhol érzik a gazdasági válságot. Két napja a forbes.com arról cikkezett, hogy hiába hinné az ember, hogy a recesszió alatt nem él meg olyan csatorna, mely gazdag emberek fényűző, léha életmódjával foglalkozik, luxusvillákat és eszetlen pénzszórást mutat jórészt. Téved, aki úgy gondolja, hogy a tévézőket nem érdekli ez: ha felidegesítik is magukat, akkor is nézik. A Bravo tévé, mely az NBC Universalhoz tartozik, és olyan (főképp reality) műsorokkal próbálkozott a közelmúltban, mint a Queer Eye for the Straight Guy, a Project Runway vagy a Real Housewives, csodálatos negyedévet zárt. Számos új hirdető akart jelen lenni a képernyőn, 2009 első negyedévében pedig 21%-kal növelte bevételeit a csatorna az előző év első negyedévéhez képest.
A válság elkerülte tehát a Bravót, de jelen van sok más csatornánál, és a képernyőn is egyértelmű jelei vannak. A Fox csatornán lesz látható például a Big Brother-t is kiötlő Endemol legújabb produkciója, a Someone's Gotta Go, vagyis a Valakinek mennie kell. Egy munkahelyi realityről van szó, melyben a főnök helyett az alkalmazottaknak kell dönteniük arról, hogy ki távozzon közülük a cégtől. A show-ra már jelentkezett néhány kisebb (15-20 fős) vállalat, ahol a válság miatt legalább egy embert el kell küldeni, és ezt valamiért a képernyőn szeretnék megtenni. Talán a főnök nem akarja vállalni a felelősséget, vagy esetleg arra számít, hogy a tévés szerepléssel megnő az érdeklődés cége iránt - az indok végül is mindegy, a nézőket úgyis az eredmény érdekli.
Költöznek is
Ha borzasztó drága a rezsi, kisebb lakásba vagy más környékre költözünk, így a tévés gyártók számára sem egyértelmű már, hogy Kalifornia államban forgatnak. Hiába dolgoztak ki ott egy ötszázmillió dolláros, öt évre szóló kedvezményrendszert a közelmúltban, ebbe csak azok a kereskedelmi egyórás sorozatok (jórészt tehát drámák) esnek bele, amelyeknek legalább egymillió az epizódonkénti költségvetése. A realityk, tévés vetélkedők, talkshow-k, szappanoperák, hírműsorok és a hasonló műfajok így alapból kiszorulnak - az állam indoklása szerint azért, mert a nagy sorozatok készítői azok, akik legnagyobb tömegben hagyják el Kaliforniát.
Ugly Betty - már 2008-ban leléptek
A sorozatok körében is túl későn született meg a szabályozás: az öt legnagyobb tévécsatorna, a Fox, az ABC, az NBC, a CBS és a CW közel negyven pilotot rendelt meg erre az évadra, ebből körülbelül húszat már Kalifornián kívül forgatnak. Baltimore, Boston, Chicago és Pittsburgh - csak néhány azon városok közül, melyek kedvezményes adórendszerükkel magukhoz vonzották a produkciókat. Egyedül a Fox Masterwork-jének áthelyezése magyarázható más okkal, a stáb ugyanis itt egészen Prágáig ment a történet miatt, amely a Da Vinci-kód szellemében íródott.
A távozók sorában az Ugly Betty (nálunk Címlapsztori) csapata volt az első, amely már tavaly májusban áttette a székhelyét Los Angelesből New Yorkba. A döntés oka az volt, hogy New York államban akkortájt vezettek be háromszoros adókedvezményt az ott forgatott filmek és sorozatok számára - igaz, nem pont Kalifornia, hanem inkább a szomszédos államok, New Jersey és Connecticut ellenében, melyek hasonló kedvezményekkel próbálták magukhoz csábítani a stábokat. Viszonylag olcsó helyszín még a szomszédos Kanada, melynek nagyobb városaiban, elsősorban Torontóban és Vancouverben, most is több pilot (mondjuk, a The Good Wife) készül.
Sorozatok itthon
A heti, magyar sorozatoknál nem tapasztalható nagy változás, hiszen ilyenből csak egy van, a Tűzvonalban. Ennek harmadik évadjának húsz részét már tavaly felvették, ezek az epizódok futnak jelenleg az MTV-n, folytatásról még nem hallani - Hábermann Jenő producer pedig az [origo]-nak elmondta, hogy a magyar színészek "valós áruk alatt" vállalták, kevés pénzért dolgoznak, miközben a termékelhelyezés (product placement) tévés-sorozatos tiltása miatt nem tudnak olyan költségvetéssel dolgozni, amilyennel szeretnének. A kéthetente vetített Életképek-et sem fenyegeti a megszűnés veszélye, a napi szappanoperák igen jó nézettséggel futnak, más, heti sorozatra pedig nem elég nagy a magyar piac: az Egy rém rendes család Budapesten kudarca óta egyik kereskedelmi tévé sem készült saját szitkommal vagy drámai sorozattal. Olcsót, vállalhatatlan gagyit nem akarnak, a gyártási költségek miatt egy jobb sorozatnál pedig nem lehetne profitról beszélni, ugyanazt a nézettséget el lehet érni egy CSI-ismétléssel is, ráadásul a magyar sorozat jóformán eladhatatlan lenne külföldön.
Tűzvonalban - várjuk a folytatást
A Jóban Rosszban felől érkező hírek miatt gondolták sokan, hogy megérintette a recesszió a Csillagvirág klinikát, hiszen a TV2 szappanoperája sorra bocsátotta el korábbi, alapvető arcait. Távozott Mészáros Kitty, állítólag önszántából, kiírták a szappanoperából Tallós Ritát, aki szintén az alapgárda tagja volt, és Gregor Bernadettnek sem hosszabbítottak. "A távozók éppannyira jó színészek, mint az újak. Egyszerűen arról van szó, hogy a történetmesélésben némely figurával már nem nagyon lehetett mit újítani, így őket olyan karakterek váltják, akik érdekesek, izgalmasak. Csak ez a szempont: kivel lehet izgalmas sztorit elmesélni" - mondta Nagy Tamás producer az [origo]-nak, a TV2 pedig korábban kérdésünkre azt válaszolta, hogy nem a büdzsé csökkentése miatt távozott fél tucat ismert szereplő.