A világjárvány motívuma régre nyúlik vissza az irodalomban, Mary Shelley már a 19. század végén regényt írt a fekete halál újbóli megjelenéséről (Az utolsó ember), Camus-nél szintén a pestis tombol, Jack Londonnál a skarlát pusztítja ki az emberiséget (The Scarlet Plague). A hetvenes-nyolcvanas években Michael Crichton és Robin Cook járta körül a témát iskolateremtő orvosi thrillereiben, Stephen King regénymonstrumában, a Végítélet-ben egy genetikailag módosított influenzavírus tizedeli a lakosságot. Nincs hiány pusztító járványokból a filmvásznakon sem: a Vírus-ban egy ebolához hasonló fertőzés szedi áldozatait az Egyesült Államokban, és többé már a zombik sem mezei élőhalottak, hanem vírusfertőzöttek (28 nappal később).
A spanyolnátha a tévéképernyőkön tér vissza
És mi a helyzet a kisképernyőn? Semmi biztató. Néhány éve már egy teljes sorozatot szenteltek a vírusoknak, baktériumoknak és különféle fertőzéseknek (Rejtélyes vírusok nyomában), de ez még csak a kezdet volt.
Az Egyesült Államok és Japán metropoliszait hatalmasra nőtt mutáns szörnyek terrorizálják Gojirától a Cloverfield szörnyéig, Nagy Britanniának egy kevésbé kézzelfogható, de hasonlóan súlyos következményekkel járó veszedelem jutott. A BBC-n tavaly adásba kerülő Survivors-t bevallottan az elmúlt évek pandémiás félelmei ihlették, legyen szó a SARS-ról (atípusos tüdőgyulladás) vagy éppen a madárinfluenzáról, és nemsokára érkezik a második évad, amihez minden bizonnyal elegendő muníciót biztosít az új fenyegetés, a médiát néhány nap alatt valósággal felforgató sertésinfluenza, pontosabban az új influenza A-vírus (H1N1). A hatrészes poszt-apokaliptikus sorozat nem túl biztató forgatókönyve szerint egy szezonális influenzajárvány pusztító pandémiává alakul, és néhány nap alatt szinte teljesen kiírtja az emberi populációt - csupán maroknyi túlélő marad, a sorozat az ő megpróbáltatásaikat mutatja be.
A rejtély (Fringe) is foglalkozik a témával
Az európai influenzának keresztelt betegséget az alkotók egyértelműen a spanyolnátháról mintázták, ami a világtörténelem egyik legpusztítóbb járványát okozta közvetlenül az első világháború után (áldozatául esett többek közt IV. Károly, az utolsó magyar király is). Részben egyeznek a tünetek és egyezik a lefolyás is: a betegség hirtelen fellépő lázzal, ízületi fájdalmakkal, légzési nehézségekkel jár, a filmben ehhez még belső vérzések jönnek, így a vírus alig pár óra alatt képes végezni egy felnőtt emberrel. A spanyolnáthához hasonlóan a legtöbb esetben a túlzott immunreakció okozza a halált, a vírus lényegében a szervezet ellen fordítja annak védekező mechanizmusait. A halálozási ráta közel száz százalék - lényegében csak a természetes immunitással rendelkezők maradnak életben. (A spanyolnátha esetében a halálozási arány egy százalék volt.)
Survivors a BBC-n
Hogy mekkora veszélyt jelentene egy hasonló vírus a valóságban? Bár folyamatosan mutálódó vírustörzsei miatt az influenza napjaink egyik legpusztítóbb betegségének számít, a szakértők pedig egyetértenek abban, hogy egy világjárvány kitörése csak idő kérdése, egy ilyen léptékű globális pusztítás, mint amit a Survivors európai influenzája véghez visz, igen csekély realitással bír. Ilyen magas mortalitás mellett egy vírustörzs aligha tudna nagyobb gócokban elterjedni - egyszerűen túl gyorsan öl ahhoz, hogy széles körben fertőzhessen. Mondjuk, ez a legkevésbé vigasztalja azt, aki elkapja a kórt.
Alternatív népességszabályozás és biológiai fegyverviselés
Bár könnyen belátható, hogy a természet számít a legnagyobb bioterroristának, a paranoiás közhangulat és az átlagon felüli fantáziával megáldott forgatókönyvírók előszeretettel látnak globális gyógyszeripari összeesküvéseket és egyéb politikai-gazdasági machinációkat az új vírustörzsek megjelenése és a járványok kitörése mögé. Példának okáért a Lost-univerzum hézagait betömködő multimédiás kalandjáték (The Lost Experience) során már kaptunk homályos utalásokat arra vonatkozóan, hogy a titokzatos Dharma-projekt keretében egy olyan vírus kifejlesztésével kísérleteztek a szigeten, ami képes lenne kiirtani a bolygó lakosságának 30%-át, ezzel oldva meg a túlnépesedési problémákat. Nyitva hagyja a lehetőséget egy globális konspirációnak a már említett Survivors is, bár hogy a sorozatban rendre előkerülő titkos laboratóriumban pontosan min is ügyködnek vészjósló zene és aggodalmas arckifejezések mellett, annak részletes kifejtése a további évadokra marad.
A régi Survivors
Következetesen játszanak rá a kortárs félelmekre a 24 alkotói is, a sorozatban lényegében napjaink összes potenciális veszélyforrását felvonultatták már a politikai merényletektől egészen az atomcsapásokig, nem maradhatott ki a bioterrorizmus sem. Az egyik évadban terroristák az Egyesült Államok nagyvárosaiban készülnek szabadjára engedni egy Cordilla kódnevű vírust, ami leginkább egy felerősített, gyors lefolyású hantavírusra emlékeztet, bár fontos különbség, hogy nem rágcsálók vizeletében, hanem levegőben terjed. A vírus belső és külső vérzéseket okoz, túléléséhez megint csak nem árt immunisnak vagy a sorozat állandó szereplőjének lenni. Hogy a fenyegetésnek nyomatékot adjanak, a terroristák Los Angeles kellős közepén, egy ötcsillagos szállodában szabadjára engedik a különösen fertőző vírust, ami néhány óra leforgása alatt végez a bent lévőkkel - az épületet karantén alá veszik, de fennáll a veszély, hogy a fertőzés így is tovább terjed.