A Twin Peaks öröksége egész új szériákon is érezhető, hiszen pár hete kezdődött Amerikában a Happy Town című sorozat, mely egy Haplin nevű városkában játszódik, kellemes téli környezetben. Akárcsak a Twin Peaks, a Happy Town is egy gyilkossággal kezdődik, azonban a halott kiléte kevésbé rázza meg a városlakókat, mint annak idején Laura Palmer kivégzése esetében. Annál inkább okoz felhördülést az emberölés ténye, hiszen Haplin azért olyan boldog város (vagyis Happy Town), mert ott már évek óta nem történt semmilyen bűncselekmény. Azt megelőzően azonban annál inkább, hiszen egy titokzatos Magic Man nevű figura több embert is elrabolt, akik sosem kerültek elő.
A történetet, ahogyan azt megszokhattuk például a nagy elődnél, egy kívülálló szemein keresztül láthatjuk, hiszen egy új lány érkezik a városba, akinek természetesen a szándékai sem túl tisztességesek - de mivel még friss a sorozat, így még azt sem igazán lehet megmondani, hogy ki számít főszereplőnek, ő vagy a seriff délceg fia. (Május 11-i hír, hogy az ABC elégedetlen a sorozat hozta nézettséggel, pihenteti június 2-ig.)
A Happy Town-t egyébként sokan a tavaly, hasonló időpontban bemutatott A Harper-sziget (Harper's Island) című horrorsorozattal hozzák párhuzamba, de nagy különbség a kettő között, hogy miközben a Happy Town-ban vagy akár a Twin Peaks-ben a város igazi karakterrel rendelkezik, a sorozat szereplője, addig a Harper-sziget mindössze a gyilkosságok helyszínét adja. Ráadásul utóbbi esetében a szereplők többsége is kívülálló, nem tagja a közösségnek, mindössze egy esküvő miatt érkeznek a szigetre - pár helyi figura legnagyobb bosszúságára. A Harper-sziget egyébként a klasszikus slasher-hagyományokat követve, inkább a rejtélyes múltról (hét éve valaki kegyetlenül lemészárolt hét embert) és a változatos halálnemekről szólt, valamint a macska-egér játékról, no meg a nézői találgatásról, hogy ki lehet a gyilkos - más nagy kérdés nem is volt a történetben.
A 2002-ben bemutatott Push, Nevada című krimisorozat állt egyébként talán legközelebb a Twin Peaks hangulatához, véget is ért het rész alatt, vagyis a legyártott tizenháromból összesen hét epizód maradt a fiókban, azokat már nem mutatták be Amerikában. A sztoriban Push egy titokzatos sivatagi városka Nevadában, melybe szokás szerint egy kívülálló érkezik- azonban hősünk nem nyomozó, hanem adóellenőr, feladata pedig, hogy ellenőrizzen egy helyi kaszinó által elkövetett könyvelési hibát. Annak ellenére, hogy a városka lakói távozásra biztatják az ellenőrt, ő marad, és nem holttesteket fedez fel, hanem egyéb furcsaságok mellett azt, hogy a helyiek 1985 óta nem fizetnek semmilyen adót. A több évadra, de minimum 22 részre tervezett történet egyébként a 13. rész végére sem szolgál megnyugtató megoldásokkal, így talán nem is érte túl nagy kár a nézőket azzal, hogy az ABC csatorna idő előtt levette műsoráról a nem mindennapi, a Twin Peaks-hez végre hangulatában is passzoló sorozatot.
A rövid életű Point Pleasant című sorozat (itthon a beszédes Titkok városa alcímet kapta) kicsit csavart a bevált műfaji elemeken, hiszen ott nem a kívülálló csodálkozott rá a furcsa városkára, hanem a település nézett érdeklődve rá a furcsa kívülállóra. A történetben Point Pleasant egy teljesen normális kisvárosnak tűnik, azonban lakói egy nap egy ismeretlen szőke lányt találnak az óceán partjára sodorva. A lány nem sokat tud magáról, azonban idővel kiderül, hogy különleges képességei vannak, s számára egyre inkább kezd úgy tűnni, mintha egyenesen a Sötétség Fejedelmének ivadéka lenne. (Zárójelben érdemes megemlékezni a fantáziadús magyar címekről is, hiszen a Titkok városa mellett láthattunk Rejtélyek városá-t is, amely, mint a Point Pleasant, ugyancsak nem a városról szólt, hanem inkább titokzatos, testrabló jelenségekről.)
Furcsa alakok a vidám kisvárosban
Nem csak komolykodni lehet a kisvárosi témában: ha a karakterek furcsaságai és nem a történet hangulata alapján próbálunk rokonsorozatot keresni a Twin Peaks-nek, akkor mindenképp az Eureka jut eszünkbe az elsők között, annak ellenére, hogy az amerikai sci-fi-csatorna szériája vicces és - természetesen - tudományos fantasztikus. A főhős ezúttal egy szövetségi marsall, aki egy szökevénnyel (a lányával) téved teljesen véletlenül a meglehetősen furcsa Eurekába, ahol egy balul elsült kísérletnek köszönhetően üresedés támad a seriff posztján. Az események alakulása következtében, ahogy az várható, idővel a jövevény tűzheti mellére a seriffcsillagot, a néző pedig vele együtt rájön, hogy Eureka lakosai egytől egyig lángelmék, akiket a kormány költöztetett olyan helyre, ahol kíváncsi szemek nem követik nyomon minden lépésüket. A lakók egy szupertitkos program keretein belül mindenféle titokzatos kütyüket, szerkezeteket raknak össze, s bizony ezek működése olykor nem az elvártak szerint alakul. A zsenik között egyetlen normális a seriff, aki immár negyedik éve lakik Eurekában, így elmondható, hogy a sorozat az a kivétel, mely erősíti a szabályt, hiszen az eddig említett kisvárosi szériák kivétel nélkül befejeződtek első évadjuk után - vagy közben.
Kisvárosi-rejtélyes sorozat tehát van bőven, azonban ezek gyors bukása azt is jelzi, hogy a Twin Peaks nem csak az alapfelállásának köszönhetően vált kulturális jelenséggé, hanem a hangulati elemek és a tartalom is felelős volt mindezért - az egyszerű másolással a készítők tehát nem mennek sokra. A jelen sorozatíróinak az lenne a feladatuk, hogy ne csak a felszínét lássák David Lynch klasszikusának, hanem közelebbről is szemügyre vegyék.
Trónkövetelő pedig lesz hamarosan, ugyanis nyáron a Syfyon újabb kisvárosi sorozat indul, Haven címmel. A Havenben játszódó történet alapját Stephen King egyik regénye, A Colorado kölyök képezi, és a történetét úgy lehet összefoglalni, hogy egy FBI-ügynöknő egy nyomozás kapcsán eljut a városkába, amely, mint arra rájön, szörnyű titkot rejt. És mindennek nem csak az az oka, hogy Haven városkájában olyanok laknak, akik szuperképességgel bírnak.