Eddig nem volt kreatív igazgatói pozíció a Viasat3-nál, most van. Ez azt jelenti, hogy nőni fog a saját tartalom szerepe a csatornánál?
- Ha az elmúlt évek trendjeit nézzük, itthon is érvényesül az, ami másutt, azaz felértékelődnek a saját tartalmak. A nézők majdnem mindent megkapnak más platformokon, interneten, kábelen, mobilon, szinte minden film, sorozat elérhető, így a hihetetlen nagy mennyiségű ajánlat közt nő az unikális, csak egy helyen beszerezhető tartalom szerepe. A saját tartalomnál persze a nemzetközi formátumokra épülő, magyar szereplőkkel, magyar stábbal felevett műsorokra is gondolunk. A Viasat3 tulajdonosa, a Modern Times Group is ebbe az irányba megy, fontos lesz a saját gyártás, de közben nem szabad elfelejteni, hogy itt a teljes bevétel annyi, mint a nagy csatornáknál, a Tv2-nél, az RTL-nél a teljes évi programbüdzsé. Ez persze kábel, az földi sugárzású, olcsóbb üzemeltetni egy ilyen csatornát, de figyelünk arra, mire költünk.
És mire? Hogyan néz ki eztán a beszerzés?
- Még ki kell alakítani a rendszert. Az MTG-csoporthoz tartozunk, ahol megvannak a különböző osztályok, ahol eldöntik, mely formátumokat keresik, melyekről tárgyalnak. Nekünk lehet kérésünk, mondhatunk véleményt arról, mire van szükségünk. Viszonylag gyors egyeztetési procedúra után megvesszük - vagy mi, vagy a központ - azt a műsort, formátumot, amelyre szükségünk van.
Lehet a Viasaton olyan műsor, ami nem licenc?
- Tárgyalásban vagyunk egy olyan, nagyon jó, és arculatunkhoz illő műsorról, ami magyar fejlesztés. Erről többet pár nap múlva tudok mondani.
Azt korábban közölték, hogy híradó nem lesz - de napi vagy heti magazinműsor sem?
- Alternatívát akarunk kínálni. Vannak műsorfajták, amelyek megjelennek egy-egy tévén, de tartalmukban azok még jelenthetnek alternatívát. Nem azt akarjuk csinálni, amit az RTL és a Tv2, ha lesz magazinműsor, akkor más lesz a stílusa.
Magyar ötletek érkeznek, vannak már a postaládájában?
- Van pár magyar produkciós iroda, amely ezeken dolgozik, nemzetközi formátumok hazai gyártása mellett saját ötleteket is kitalálnak. Ha valamiben nagyon hiszünk, arra rá lehet bólintani, és vállalni a kockázatot. Megjegyzem, itthon amúgy nem találkoztam olyan egetverő ötlettel az elmúlt években, amelyről azt mondtam volna, hogy jobb, mint a viszonylag rizikómentes, külföldi műsor. Persze örülnénk, ha mégis lenne ilyen.
Hogyan jött a kinevezése?
- Én bekerültem ebbe a szervezetbe producerként, mint az Éden Hotel-t gyártó Mastiff Hungary tanácsadója. A Mastiff a Zodiakhoz tartozik, és az akkori Zodiak-vezető keresett meg, hogy segítsek összerakni egy stábot erre a műsorra, mert a gyártóbázis már fel volt építve Dél-Amerikában. Én elvállaltam a cégépítést és a produceri munkákat, nem is bántam meg, mert nagyon jó kaland volt. Mivel a reality a Viasat3-nak készült, egyre többet találkoztam velük, és épp egy átalakítási időszak közepébe csöppentem. Akkor Camilla Hammer volt a vezérigazgató, megkérdezték, hogy nincs-e kedvem csatlakozni a céghez. Van olyan ajánlat, amire az ember nem mond nemet.
A Tv2 vezérigazgatója volt évekig, 2007 júliusáig, tavaly ősszel pedig Kolumbiában forgatott. Mit csinált a kettő közt?
- Nem tévéztem. Egy két évvel ezelőtti interjúban elmondtam, hogy van olyan, amikor az embernek elege lesz, telítődik a dolgokkal, én pedig eljutottam abba a fázisba. Túlcsorogott rajtam. Két évig egyáltalán nem foglalkoztam televíziózással, inkább kisbefektetésekkel, gasztronómiával, de a szívem és a szakmám tavaly óta a média felé húzott. Megint volt bennem vágy, hogy tévézéssel foglalkozzam, így jókor jött a felkérés. Ebben a lélektani állapotban talált meg az ajánlat, vissza is fiatalodtam vagy tíz évet, amikor a fiatalokkal forgattunk, elkapott ugyanaz a hév, mint ami az interaktívos idők elején. Öröm, hogy tartalommal kell foglalkoznom, és minden más, médiaipari teendő pedig Farsang Péter vezérigazgatóra vár, aki jól ismeri a piacot, mivel nyolc éve van a cégnél. Nekem tapasztalatomat, gyakorlati tudásomat kell beleadnom, de mindenki marad a helyén a cégnél.
Hogyan látja a mai tévés piacot?
- A mostani egy abnormális televíziós piac, ahol rengeteg veszteséges tévé működik, és még mindig vannak olyanok, akik újabb és újabb csatornákat akarnak indítani. A nagyok hegemóniája megcsiklandozható, és szerintem olyan a történelmi helyzet, hogy a Viasat-féle családdal, az öt csatornával létre lehet hozni olyan platformot, ami versenyképes.
Kinevezésekor kifejezetten kérték, hogy a nőkre fókuszáljon a Viasat3?
- Oda kell figyelni arra, hogy mi a csatornák másodlagos célcsoportja. A Viasat3-nál ez a 18-39 közti nők, a Tv6-nál pedig a 18-29 éves kor közti férfiak. Magyarországon minden kereskedelmi tévé a 18-49-re dolgozik, mert a reklámozók ezt keresik, de egyre fontosabbak a másodlagos célcsoportok.
Ezeket nyilván újdonságokkal lehet beszippantani. Az Éden Hotel mellett hány saját műsor indul tavasszal?
- Kettő. A Négy esküvő, az Álomépítők véget értek, de lehet, hogy visszajönnek később.
A Való Világ konkurencia a Kolumbiában felvett műsornak?
- Megfordítom: vajon mennyire tud az Éden Hotel konkurenciája lenni a Való Világ-nak? Eleve nem tudom elképzelni, hogy ugyanabban a sávban menjenek. A mi műsorunknak a stílusa is más, mint a VV-nek: a miénk valóságshow és szappanopera egyben. Ha lenne öt-hat ilyesféle valóságshow, ami épp fut, akkor nehéz helyzetben lenne az Éden Hotel, de a magyar piac azt bizonyította eddig, hogy egyféle műsorból kettőt elbír. A brit médiahatóság (amely alá tartozik a Viasat3 - a szerk.), az OFCOM előírásai szerint kilenc után kell majd mennie, 16-os megjelöléssel mehet az a tartalom, amiről én tudok. Durva szexuális tartalom nem lesz - ha lenne, az éjjel menne. Az adás időpontjának meghatározásakor mérlegelni kell, kik a nézők, be kell tartani a médiatörvényt, figyelni az OFCOM előírásaira. El tudom azt is képzelni, hogy lesz leágazása a műsornak, a neten vagy a Tv6-on, jelen pillanatban folyik a tervezés, minden elképzelhető. Persze a Tv6-ra ugyanúgy vonatkozik a magyar médiatörvény, mint a Viasat3-ra. (Erről többet itt olvashat.)
Mivel erotikus tartalom is várható, egyeztetnek indulás előtt a médiahatósággal?
- Konzultálunk velük, mielőtt elindítjuk, bár a mi felügyeleti szervünk nem itt van, hanem Angliában. Nem úgy akarunk versenyezni, hogy este hétre beteszünk evidensen törvénysértő jeleneteket - de a szexuális tartalmat is leadjuk, legfeljebb késő éjjel.
Sikerült megvalósítani mindent a reality-ben, amit terveztek?
- Igen. Ami igazán meglepő lett az, hogy hová fejlődött lélektanilag a dolog. A műsor legvége elképesztő, nem tudtam volna megjósolni. Nyilván nem mondom el a végét, de én tényleg nagyon meglepődtem. Ez azért érdekes, mert ha az ember benne él egy ilyen műsorban, egész heteket, akkor a fordulatokat nagyjából érzi: ki kivel szövetkezik majd, hol vannak a kapcsolódási pontok, egyszóval rá lehet érezni a karakterekre.
Érkezése előtt Dopeman kapott reality-t a Tv6-on. Más celeb, sztár leigazolása várható?
- Pici csatorna, nehéz mérni a nézettséget a Tv6 esetében, de ez a műsor működik rajta. Más nevek még nincsenek a fejemben, és még nem csöng a telefonom, engem sem keresett meg hazai médiaszemélyiség, hogy vele forgassunk. Sokan még nem is tudják, hogy itt vagyok a Viasat3-nál. Viszont nem az a stratégiánk, hogy mai, aktív tévés személyiséget átcsábítsunk hozzánk, hiszen mi magunk is fel tudunk építeni új, fiatal figurákat - van már ennyi ereje a Viasat-csoportnak. Azon az osztályon, ahol én dolgozom, az átlagéletkor 26 év, ami elképesztően inspiráló. Miért ne lennének a következő öt évben izgalmas arcaink, tehetségeink a képernyőn is? Az ő személyiségük sokkal jobban passzolna ahhoz a nézőhöz, akihez mi szólni szeretnénk.
De nem árt néhány ismert ember, őket könnyebb eladni a sajtónak is.
- Horváth Éva, Lakatos Márk az Éden Hotel-lel dolgoztak, Márknak több realityje volt és lesz a csatornán. A tervünk csatornaarcokat építeni, mert így épül a saját arculat is, de korai lenne bármit, neveket mondani.
Van dédelgetett műsorterve?
- Van, de titok.
De megvalósítható egy éven belül?
- 2012-re biztos. De nem kell csodára gondolni, mert ebben az iparágban majdnem mindent feltaláltak már. Inkább az a fontos, hogy milyen brandeket kötnek hozzánk, és mindegy, hogy pár év múlva ezt a tévében, neten vagy mobilon nézik majd. Az idei büdzsénk amúgy magasabb, mint a tavalyi, 2011 a tervezés éve lesz, látnunk kell, stratégiailag merre érdemes menni. Őszre lehet pár újdonság, de én itt hosszú távra gondolkodom.
Mennyire hosszú távra?
- Minden valószínűség szerint 2014-ben lesz a digitális átállás, akkor lesz kiegyensúlyozott versenyhelyzet. Az a dolgunk, hogy meghatározó médiavállalkozás maradjunk addig, és legyünk utána is.