"Jöjjön, nézze... érdekli?" - invitál asztalához a kiotói KBS nevű cégtől a lelkes és barátságos Ken Okano executive producer, és egy tizenkétszer harmincperces horrorsorozat vetítési jogát igyekszik elsózni. A promóképen egy démoni tekintetű, véres nő csúszik a földön, lábát zombi szorongatja. Mentegetőzésünkre, miszerint nem vásárlói státuszban, hanem a sajtó képviseletében vagyunk jelen, a kitartó üzletember fittyet hány, és egy japán átalakító show-t ajánl, végül azonban belátja, hogy ebből nem lesz üzlet. Névjegyet azért ad, hátha mégis kell a közeljövőben a 2005-ös Chain of Curses.
Ez a 19. DISCOP a régióban, de eleinte Lengyelországban rendezték, 14 éve viszont Budapesten találkoznak Kelet- és Közép-Európa - és gyakorlatilag a fél világ - tévés gyártói, producerei, tévétársaságai, hogy üzleteket kössenek - mondták kérdésünkre a szervezők. Idén nagyjából kétszázzal kevesebb a résztvevő, mint négy éve, a válság előtti fénykorban, de eladói oldalról így is itt van 402 gyártó és forgalmazó cég, ugyanakkor 600 fölött van a regisztrált vásárolók száma.
Kelet-Közép-Európa legnagyobb tévés vásárának számít: a szervezők szerint sok olyan - főleg kelet-európai, ázsiai, balkáni - cég van, amelynek gondot jelent a vízum, a távolság, a dél-francia hotelek ára, a helypénz a Cannes-i (évente kétszer megrendezendő) eseményen, a tavaszi MIPTV-n és az őszi MIPCOM-on, ezért választják Budapestet, így legalább évente egyszer összejönnek potenciális, mexikói vagy kanadai ügyfelekkel is. A DISCOP idei nagy híre eddig az, hogy a volt társtulajdonos, az 1964-ben létrejött NATPE megvette az egészet, így ezen utóbbi néven szervezik jövőre. A NATPE az USA-ban szervez konferenciákat, kiállításokat, tévés mustrákat, piacokat: a legutóbbi idén januárban, Miamiban volt.
Magyar részről Kálomista Zsuzsanna, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alapnál az Archívum és Filmbeszerzési Igazgatóság vezetője, az [origo]-nak elmondta, hogy főképp régi sorozatokkal és klasszikus, magyar filmekkel vagyunk a piacon. A volt keleti blokk tévécsatornáinál van esély eladni, nosztalgiára alkalmas, régi rajzfilmeket (Mézga család, Vízipók Csodapók, Kukori és Kotkoda), kelet-ázsiai tévétársaságok vesznek néha régi magyar filmeket, de hatalmas a kínálat, nagy a verseny, ezért a Tűzvonalban még nem kelt el, holott ez a legfrissebb fikciós tévésorozat, amit magyar gyártó eladhat. Mostanában indul egy új szlovák és cseh tévé, ezek tulajdonosa is tervez bevásárlást magyar alkotásokból.
Az MTV vételi szándékairól csak annyit tudtunk meg, hogy mivel sikeresnek ítélték a köztévénél A palota ékköve című széria nézettségét, körülnéztek a dél-koreai és egyéb, délkelet-ázsiai gyártóknál, és találtak "izgalmas, érdekes sorozatokat". A nagy amerikai gyártók (Fox, Universal, Warner és társaik) idei terméséből is érkezhet sorozat az MTV-re.
José Vadillo, a FAPAE, a spanyol tévés producereket tömörítő szervezet külkapcsolatokért felelős igazgatója az [origo]-nak elmondta, hogy tíznél is több spanyol gyártó van jelen a DISCOP-on, szeretik a budapesti rendezvényt, mert itt olyan vevőkkel találkoznak, akik egy része nem jut el a Cannes-i vásárba. Főleg a Balkánra, a posztszovjet országokba adnak el spanyol filmeket, sorozatokat: úgy véli 80 százalékban előre megszervezett tárgyalások vannak, csak minden ötödik vevőjelölt esik be spontán. Őket a hallban próbálják megfogni, Vadillo szerint ez remek stratégiai hely - persze drágább is, mint egy asztalka a pincében.
Mint megjegyezte, korábban nagyobb tolongás volt, idén szellősebb a rendezvény, mint három-négy éve, a válság előtt. A spanyoloknak is kevesebb jutott gyártásra tavaly és idén, de bíznak benne, hogy animációs filmjeik, sorozataik minősége felkelti egy bulgár vagy ukrán beszerzési igazgató figyelmét.
A vásáron a kínaiakat találtuk legrámenősebbnek, amint észrevették, hogy mustrálgatjuk a kitett prospektusokat, szinopszisokat, már siettek is elő a tárgyalóvá átalakított szállodai szobájukból, mint bevétel-növekedésben érdekelt bolti eladók. Hong-Kong is képviselte magát, eladókét és fesztiválszervezőként (már meg is hívtak minket a 2012-es tévés és filmes vásárra - persze a repülőjegyet és a belépőt nem állják), de jelen van eladóként Argentína, Brazília, Irán, Libanon, Izrael, és nagyon erős az indiai jelenlét is.
Búcsúzóul betérünk a kolumbiai Canal RNC szállodai szobájába, hol a készséges Lina María Wakend fogadott. A nemzetközi eladásokkal foglalkozó tévés első alkalommal van a DISCOP-on, korábban már sokszor járt a Cannes-i film- és tévés vásáron. Mint elmondta, az RNC nem csak idei és tavalyi telenovellákkal van jelen a piacon, régi sikereket is hoztak magukkal, hátha megveszi ezeket egy balkáni, kelet-európai tévétársaság. Első napon hét üzleti megbeszélése volt, bizakodó, mert a válság egyik hatása az volt, hogy a megkurtított büdzsé miatt a keleti ügyfelek újra több latin-amerikai telenovellát vettek, elsősorban kedvezőnek mondott áruk miatt.