- Csoportos leépítés lesz a TV2-nél. Ennyire tragikus helyzetben van a hazai reklámpiac?
- A reklámpiac elég rossz helyzetben van, de a TV2 nincs abban. Átszervezési, újrapozícionálási folyamatokon megy keresztül a tévé, és mivel harminc főnél többet bocsátunk el, így a törvénynek megfelelően bejelentettük, hogy ez fog történni. A szakszervezetekkel való egyeztetések már megkezdődtek, a kollégák már tudták a hírt, mielőtt kiment volna a sajtóban, hiszen minden fórumon bejelentettük.
- Hány embert küldenek el pontosan?
- Folyamatban van a munkavállalói képviselők és a munkaügyi központ tájékoztatásának előkészítése arról, hogy hány embert kell elküldenünk. Összességében ez az elbocsátás rövid távon nem jelent akkora megtakarítást a cég életében, inkább arról van szó, hogy rugalmas legyen a struktúra, hogy ha bármi változás áll be a reklámpiacon, ha a nézettségünk váratlanul változik, akár pozitívan, akár negatívan, akkor megfelelő gyorsasággal tudjon reagálni. Ami lehetővé teszi azt, hogy kevesebb emberrel működjön a tévé, az, hogy egy több millió eurós beruházáson megyünk keresztül. 16:9-es képernyőarány-váltás, digitális archívum, blueboxtechnika, automata adáslebonyolító rendszer, stúdió modernizálás; sok olyan elem, amelynek következtében megszűnnek állások. Nem arról van szó, hogy nem költünk, nem csinálunk semmit, hanem arról, hogy a nagy volumenű technikai beruházás lehetővé teszi, hogy kisebb létszámmal üzemeljen a tévé. Amúgy a konkurensnél magasabb bevételt kisebb stáb állít elő: mi most lépjük meg ezeket, egy 2012 év végéig tartó racionalizálási folyamat részeként.
- Képernyősöket is érint a leépítés?
- Nem, tartalmat várhatóan nem vagy nem meghatározó mértékben érint ez a változtatás. A meglévő márkák, a képernyős arcok maradnak, ezeket igyekszünk erősíteni újabb formátumokkal. Ez - anélkül, hogy részleteket árulnék el - inkább a háttérben dolgozó emberekre van hatással, de kiterjed minden osztályra. Ez azonban nem leépítéshullám, amely horizontálisan végigmegy a szervezeten. A kereskedelemről például korábban levált az üzletfejlesztés, oda átkerült a web, a kábelportfólió és sok más, ami az alternatív tartalomképzés és árbevétel része. Elképzelhető, hogy egyes műsorok majd külső gyártásba mennek: ha a legjobb kompetencia házon kívül van, akkor egy-egy projektre leszerződünk másokkal.
- Hajdú Péter kis birodalmat épített a TV2 mellé, készíti a Frizbi-t, a Szépségkirálynő-t, a csatorna legdrágább, őszi műsorát, az ÖsszeEsküvők-et. Miért pont ő?
- Nem a személye, hanem az ajánlatai miatt kapott fontos szerepet nálunk. Minden külső gyártásban készülő műsor esetében tendereztetünk, ahol az új beszerzési osztály szigorú paramétereinek kell megfelelni. Az árajánlat alapján döntjük el, kivel dolgoztatunk, Péter pedig megfelelő ajánlatot tett. A párkereső valóságshow-nk azonban nem száz százalékban Frizbi-produkció, a kreatív és gyártási osztályunk sokat dolgozik a műsoron.
- Nem volt túl jó a nézettség a múlt héten. Aggódnak?
- Számoltunk azzal, hogy egy valóságshow-nál, amelyben huszonnégy ember van, kell idő a karakterépítésre. Idő kell, hogy felépüljön a reality, és a második héten már jobbak voltak a számok. Az ÖsszeEsküvők azonban nemcsak egy műsor hét és nyolc között, hanem egy komplett műsorportfólió a TV2-n, a PRO4-en, a FEM3-on és a weben. Ott a késő esti műsor, a magazinműsor, az élő közvetítés a Facebookon és a tv2.hu-n. Neten máris sokan követik.
- Jó is a stream minősége, de ebből nincs pénz.
- Kereskedelmileg jelen pillanatban nem térül meg, de most ebbe az irányba megy a médiafogyasztás. Ha nem tudom a tartalmam kiterjeszteni más platformokra, releváns környezetben, releváns élményt nyújtani, akkor később sem lesz pénz.
- Nem luxus etetni 24 embert az ÖsszeEsküvők rezidenciájában, dolgoztatni ugyanúgy a stábot hétvégén, miközben nincs összefoglaló sem szombaton, sem vasárnap?
- Friss adással valóban nem jelentkezünk, viszont múlt hét óta vasárnaponként a Tények előtt van egy egyórás összefoglaló, mely a hétköznap esti adásokból készül, hogy azok is felvehessék a fonalat, akik esetleg lemaradtak volna valamelyikről. Viszont sok támadás érte a TV2-t azért, mert gyakran változtatta a műsorstruktúráját. Most nem akartunk belepiszkálni a hétvégi főműsoridőbe: a szombati filmek, illetve a Napló, a Moziverzum és a Frizbi marad a helyén. És kiválóan működnek.
- Három hete keringő pletykák szerint, ha nem jön be az ÖsszeEsküvők ősszel, akkor pár alapműsoron kívül, mint a Tények, az Aktív, a Jóban Rosszban, teljesen leáll a TV2 a hazai gyártással. Mi igaz ebből?
- Semmi. Az ÖsszeEsküvők szerves része a csatorna újrapozícionálásának. Ha ősszel magas nézettséget hoz, akkor sincs több pénzünk belőle januárban, mert éves vállalások vannak. Ha magas a közönségarány, akkor jobban ki tudom szolgálni ezeket, ezt belátom, de a jó nézettség inkább abban segít, ha egy jól felépített márkát jövőre viszek tovább, vagy annak a lendületére építek fel egy másikat. Ez a reality jelen pillanatban befektetés. Nekem jövőre akkor is nézettséget kell hoznom, ha bejön, vagy ha nem jön be - ami ráadásul elég relatív. De a magyar piacon értékes a helyi tartalom, így már csak ezért sem engedhetjük meg magunknak, hogy leálljuk ezekkel. Ez tehát befektetetés a jövőre nézve, és üzenet egyben: idén a piac nagyon rossz helyzetben volt-van, mégis elindult az eddigi egyik legdrágább műsorunk.
- Egymillárdról hallani. Ennyibe kerül az anyósos reality?
- Nem szeretném kommentálni ezt az értesülést. Költséges műsor, sok tételből tevődik össze, és van benne sok belső kapacitás is. De egyedülállóan értékes filmes szerződéseink is vannak, nem olcsóak, és ezen a téren jelentősen többet költünk. A Transformers első, második része, A katedrális, ezek meglehetősen drágák, ahogy a hosszabb Tények is többletköltséget jelent. Hozzuk vissza a régi nagy márkákat, mint a Totalcar, és alternatív tartalmakba fektetünk, mint a Gimi websorozat. Nem igaz tehát, hogy nem invesztálunk más irányban.
- A tulajdonos ProSiebenSat.1 elnézi, ha újra veszteséges lesz a TV2?
- A tévépiac - meglátásom szerint - 11-12 százalékkal csökken idén előreláthatóan, és a kilátások sem jobbak. A mi tulajdonosaink kockázati tőkebefektetők, nem a profitot nézik, hanem az EBITDÁ-t, ami szerint viszont pozitív az idei év. A szpotreklámpiac csökkent, mi is csökkentünk ezen a téren, azonban a nem szpotjellegű bevételeink növekedtek. Sok területre figyelünk, hogy kompenzáljuk a reklámpiaci kiesést.
- Eladják a ProSiebenSat.1-csoportot és a TV2-t?
- Köztudott, hogy a tulajdonosok kockázati tőkebefektetők, akik nem hosszú távra vesznek csatornákat. Tavaly év végén született olyan döntés, hogy a Benelux- és a skandináv csatornákat megtendereztetik, és jó ajánlat esetén eladják. Akkor a magyar csatorna nem volt része a tendernek, mert látnak fantáziát a piacban, bíznak abban, hogy a reklámból érkező bevétel csökkenése megáll, hogy alternatív források megerősödnek, miközben nőnek a disztribúciós árbevételek is. Üzembiztos, lecsupaszított struktúra kell. A tulajdonos maximális bizalmat szavaz a vezetőségnek, hagyja, hogy több millió eurót invesztáljunk a csatornába, ez pedig nem azt a látszatot kelti, hogy meg akarna szabadulni a TV2-től. Egy kompetitív piacon, erős RTL és erős Viasat3 programinvesztíció mellett stabilan megóvtuk a nézőinket.
- Hogyan tudna gyorsan spórolni a TV2?
- Ha nem lennének műsorok, legfeljebb ismétlések. A filmes szerződésekben álló összegeket ki kell fizetni úgyis, de gyors megtakarítás az lenne, ha nem adnánk le a filmeket. Rövid távon spórolás lenne, de minden azért történik, hogy jó nézettségünk legyen. Jelen piaci környezetben minden harmadik programra fordított forint befektetés a jövőbe, márkaépítés.
- Mi lesz a Jóban Rosszban-nal? Marad?
- Nem is értem, hogyan merülhetett fel, hogy véget ér. Tavasszal dupla epizódokkal ment, szép nézettséget hozott. Sok ötlet felmerül egy tévétársaságnál, de az, hogy Jóban Rosszban nem lesz, soha nem került szóba. Néztünk költségvetési alternatívákat, de nem azért, hogy meglépjük azokat, hanem azért, hogy a központnak tudjunk ilyeneket mutatni. Lehet spórolni persze, de járhat ez azzal, hogy nézőt veszítünk, annak pedig elkerülhetetlen következménye, hogy hirdetőt veszítünk. Több szcenáriót elemeztünk, ezt minden felelős vezető megcsinálja, de Jóban Rosszban nélküli verzió amúgy sem volt.
- Lesz leépítés a Jóban Rosszban-nál?
- Én nem hívnám így az, ami jelenleg történik. Van, lehet egy szervezeti átalakítás, egy integrálási folyamat, amelynek lehet olyan eredménye is, hogy a TV2 csoport megválik emberektől. Egy automatikus adáslebonyolító rendszer például azt teszi lehetővé, hogy azt a munkát, amelyet ma sokan csinálnak, a jövőben egy ember végezze. A Jóban Rosszban-t amúgy az Interaktív gyártja, amely száz százalékban Pro7Sat.1 tulajdon. Az Interaktívra így - mint független előállítóra - az új törvényi szabályozásnak megfelelően 2012-től már nem számíthatunk: ha nem lesz, akkor a Jóban Rosszban bekerülhet belső gyártásba.
- Idén elhalasztották, de lesz-e Megasztár jövőre?
- Indul a műsor 2012-ben. A tömegcasting megtörtént, a castingadással indulhattunk is volna, de az ÖsszeEsküvők napi műsor, több csatornán megjelenik, így erre összpontosítottunk, nem egy olyan brandre, amely egy este tud jó nézettséget szállítani. A Megasztár-t pedig nem is nagyon tudtuk volna hová tenni, mert az X-Fakor-ral szemben nem akartuk, péntek este az ÖsszeEsküvők show-ja megy, a vasárnap este pedig a mozifilmeké nálunk. Jövőre viszont sokkal komplexebb formában jelentkezik a Megasztár, de ez maradjon még titok.
- Liptaival jobban ment a Mokka. Nem tervezik visszahozni a TV2 legismertebb képernyősét?
- A Mokka erős márka, jó a nézettsége, egyedülálló platform a piacon.
- Mi lesz az új sorozatokkal? Nem volt premier szeptemberben, leszámítva A katedrális-t.
- Figyeljük, hogy a Los Angeles Screeningsen látott szériák hogyan teljesítenek más országokban, és eszerint mutatjuk be őket. A jól bevált sorozatok új évadja mind elindult.
- Még a Bajnokok Ligáját említsük meg: sok nézőt zavart, hogy lepasszolta a TV2 a PRO4-nek a keddi meccset. Az UEFA elnézte, hogy kis csatornára került a BL és a BL hirdetői?
- Bejelentési kötelezettségünk volt, megtettük. Tudjuk, hogy komoly társadalmi felháborodást váltott ki, amelyet megpróbálunk valahogy kezelni, dolgozunk rajta, ugyanakkor ez is olyan lépés volt, amely azt mutatja, hogy invesztálunk: egy új csatorna épülésébe. Abban bízunk, hogy a technikai penetráció növekedésével, a PRO4 erősödésével a BL hozza majd az eredményeket, jövő év elejére remélhetően jobb közönségarányt szállít majd. Addig egyébként élőben közvetítjük a tv2.hu-n is. Az első meccs egyébként 4 százalék feletti közönségaránnyal ment, ami kis tévénél nagyon nagy szó. Férfiaknál közel nyolc százalékkal futott, ami elképesztő, mert akkor még csak tizenöt százalékos technikai lefedettsége volt a PRO4-nek. A Bajnokok Ligája amúgy nagyon sokba kerül, de mivel a főműsoridőben való meccsnézés nem családi tevékenység, és nem nézték elegen a TV2-n, ezért került át a PRO4-re, a férficsatornánkra.