Elvétve voltak ugyan amerikai televíziós-sorozatos próbálkozások a western irányába, de ezek nem jártak zajos sikerrel. Az nem csoda, hogy az amerikai csatornák nem nagyon erőltették a műfajt, hiszen manapság egy tévésorozatot már nem lehet csak az amerikai piacra tervezni, mint évtizedekkel ezelőtt, amikor is olyan sorozatok maradtak tíz, vagy akár húsz éven keresztül a képernyőn, mint a Rawhide, a Bonanza, a The Rifleman vagy az amerikai hosszúsági csúcstartó, a Gunsmoke.
1959-ben - mai szemmel elképesztő - 26 főműsoridős westernsorozat volt Amerikában, melyek közül pár cím (Maverick, Wild Wild West) az ezredforduló táján mozifilm formájában tért vissza a köztudatba. Azonban a western aranyévei elmúltak, a hetvenes éveket követően a műfaj lassan eltűnt a tévéből és a mozikból is, s ezzel párhuzamosan a célközönség is kezdett megöregedni. Megfelelő húzócímek híján a fiatalok nem kaptak rá a westernre, mely idővel valóban szinte csak az ötvenen felüliek szórakozásává vált az USA-ban.
A trend azonban, a mozis tapasztalatok alapján, talán kezd megváltozni, hiszen a tavalyi év végén bemutatott A félszemű a Coen-testvérektől hatalmas siker volt Amerikában (de visszafogottan szerepelt az USA-n kívül), amit jórészt a moziba járó fiataloknak köszönhetett. Úgy tűnik tehát, hogy felnövőfélben van egy olyan generáció, amelynek filmes műveltségébe már beletartoznak a klasszikus westernek, de még a kilencvenes évek hanyatlásának korszakában megjelent fontos művek is.
A tévére írt westernek aszálya idején is akadtak fontos darabok, még az újabb szériák között is. Az HBO westernsorozata, az 1870-es években játszódó Deadwood hiába volt hihetetlenül autentikus, nézett sosem lett, így mindössze pár millió amerikai néző morgott, amikor a csatorna három évad után mindenféle lezárás nélkül véget vetett az elég költséges kalandnak, amelyből az utókor számára (sajnos) csak a szabados szövegek, a cifra káromkodások maradtak meg.
A Deadwood előtt és után inkább csak a western farvizén evező sorozatokkal találkozhattunk, többek között a Firefly-jal, mely 2002-es scifi volt, azonban máig űrwesternként emlegetik a zsánerre jellemző stílusjegyek okán. Hasonlóan a western juthat eszünkbe például a 2010-es Az igazság nevében (Justified) című krimisorozatról, melyet nézve úton-útfélen a klasszikus műfaj juthat eszünkbe - és nem feltétlen a fekete-fehér jellemek miatt.
Justified
Eddig azonban jórészt csak Amerikáról volt szó, pedig napjainkban a nemzetközi piac, a sorozatok további szinteken való értékesítése ugyanolyan fontos, mint a hazai pálya. Az AMC-nél talán azért is léptek gyorsabban a vezetők, mert 2006-ban náluk már megfordult egy western-minisorozat, a Broken Trail, melyet Walter Hill rendezett Robert Duvall, Thomas Haden Church és Greta Scacchi főszereplésével.
A csatorna pár hete, november elején mutatta be Joe és Tony Gayton sorozatát, a Hell on Wheels-et, amely 1865-ben játszódik, és amelynek az első transzkontinentális vasútvonal építése áll története középpontjában. A Hell on Wheels első kritikái mindenképpen vegyesek voltak, nem lehetett azt mondani, hogy a kritikusokat csak a műfajjal meg tudták venni, de az egyelőre nagyjából 3,5-4 milliós átlagnézőszám azt mutatja, hogy az AMC ezúttal (is) jó lóra tett.
A tervek szerint azonban a Hell on Wheels mindössze az első komolyabb fecske lesz a western műfaján belül, ugyanis a sokak szerint a szókimondóbb, grafikusabb jeleneteket nyugodt szívvel bemutató kábelcsatornákra termett műfajjal jövőre majd minden nagyobb, országos lefedettséggel rendelkező amerikai kereskedelmi csatorna (ABC, Fox, CBS, NBC) megpróbálkozik.
Számos terven dolgoznak
Egyelőre több mint féltucat westernsorozatos terv van az előkészítés különböző fázisaiban. A CBS csatorna például az első két Reszkessetek, betörők! és az első két Harry Potter-mozifilm rendezőjével, Chris Columbusszal dolgozik a fent már említett The Rifleman című klasszikus sorozat feldolgozásán, "modernizálásán". A sorozat az 1880-as években játszódna, és egy özvegy farmerről szólna, aki fiával (és gyorstüzelő puskájával) a feltérképezetlen Új-Mexikóba költözik, ahol összeáll a seriffel, hogy megvédje új lakóhelyét. Nevezett farmer persze nem akárki, hanem polgárháborús hős és remek mesterlövész, a mérleg másik serpenyőjébe pedig az őt kísértő múltat lehet pakolni. Ugyancsak a CBS-nél tervez westernt James Mangold, A nyughatatlan rendezője, azonban a Ralph Lamb nem klasszikus zsánersorozat lenne, hiszen az 1960-as évek Las Vegasában játszódna, és egy cowboyból lett helyi seriff történetét mesélné el.
Hell on Wheels
A Fox csatorna Wyatt Earp-öt tervezi újjáéleszteni az Alex Kurtzman és Roberto Orci producerduó (Hawaii Five-0, A rejtély) segítségével, s sorozatuk, persze csak ha megvalósul, a legendás hős eredetével, korai éveivel, valamint életének legnevesebb állomásaival ismertetné meg a nézőt - persze cseppet sem száraz, dokumentarista formában. Az NBC Peter Berg és Liz Heldens segítségével egy titkos projekten dolgozik, melyről csak annyit tudni, hogy női szemszögből elmesélt westerntörténet lenne. Érdekesség, hogy egy ugyancsak női Tiszta szívvel foci-író is NBC-westernt tervez: Kerry Ehrin története, mely egyszerre lenne drámai és komikus, az 1880-as években játszódna, és egy keleti partról származó fiatal és excentrikus elmeorvosról szólna, aki a Colorado-hegység lábánál fekvő városkába költözik.
Az ABC csatornára pedig ugyancsak két western vagy westernközeli széria érkezhet. Az egyikre Ron Moore, a Csillagközi romboló készítője csábíthat el fiatal nézőket: a Hangtown azonban hiába játszódna az 1900-as évek elején, valójában krimi lenne. Egy, a vasútnak köszönhetően rohamosan terjeszkedő határmenti városban játszódna, ahol egy meglehetősen fura csapat nyomozna bűnügyekben: egy ösztöneire hallgató veterán rendőrbíró, egy keleti partról érkezett fiatal orvos, aki új, tudományos technikával dolgozik, valamint egy írónő, aki vadnyugati krimitörténetek eladásával próbál ismertté válni New Yorkban. A csatorna másik projektje David Zabel írótól a Gunslinger, de azt még nem tudni, hogy a Vészhelyzet utolsó évadainak készítője milyen történetben gondolkodik.
A nagyoktól a fizetős HBO sem akar lemaradni. A prémium csatornával egyrészt összefüggésbe hozták a Setét torony című Stephen King-regényciklusból készítendő mozifilmek között történeti hidat jelentő tévésorozatokat, valamint a Setét torony projektben részt vevő Akiva Goldsman és Ron Howard Doc Halliday életéről is tervez egy sorozatot.
Ezek persze mind tervek, azonban konkrétumok is vannak. Jövőre már nemcsak a Hell on Wheels és - valamennyire - Az igazság nevében fogja a westernt jelenteni a tévében, hanem a Longmire és a Getaway is. Előbbi az A&E csatorna regényadaptációja egy Absaroka County-béli (Wyoming államról van szó) seriffről - Craig Allen Johnson Longmire-szériája nyomtatásban már hetedik köteténél tart. Utóbbi pedig a Dallas-t is újraindító TNT csatornára érkezik, és egy coloradói kisvárosban, Getawayben játszódik az 1880-as években. A Getaway három testvér története lesz, akik meggyilkolt seriff apjuk helyére lépnek, hogy megmentsék szeretett városukat egy korrupt kiskirálytól.