A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap és a Marslakók Produkciós Kft. szerződése három évadról szól: az első évad 2012 tavaszán megy le, dupla pilottal és még 75 résszel, a második és a harmadik évadnál pedig a "legalább 180 epizód" szerepel, azaz legalább 437 résznyi szappanoperáról szól a dokumentum. Egy rész ára közel hatmillió forint plusz áfa, ezt az MTVA átutalással és kapacitás-hozzájárulással teljesíti (4 millió 232 ezer forint plusz áfát utal epizódonként, a többit kapacitásban adja). Az előkészítő munkákra az MTVA-nak bő 141 milliót kellett utalnia, bő 55 milliós kapacitás-biztosítás mellett (kamerák, szakemberek, stúdió).
A 2014 nyaráig szóló (itt megtekinthető) szerződés értelmében 2012. március 3-án kezdődik a sorozat, amely minden hétköznap este fél hét és tíz óra közt lesz látható. A hosszú időtartam nem egyedülálló, de nem is nagyon gyakori: külföldön évadokra szerződnek a csatornák az egészen új gyártókkal, az USA-ban az országos tévécsatornák például nem komplett (gyakran 22 részes) évadokat kérnek be elsőre, hanem sokszor csak 13 részt, őszre, hogy a nézettség elemzése után dönthessenek a folytatásról. Ezek ugyan nem napi szappanoperák, hanem heti sorozatok, nagy költségvetéssel, de így is gyakran előfordult, hogy egy széria két-három adás után bukott, levette képernyőről a csatorna, úgy, hogy még a forgatásokat is leállították.
Ha nem nézik, akkor is marad
A Marslakók szerződésének egyik érdekes pontja az, amely arról szól, milyen nézettségi elvárás van a műsorral szemben, illetve mikor mondhatja azt az MTV (pontosabban a megrendelő MTVA), hogy nem kér többet. Az első, 77 részesre tervezett évadban az MTVA nem is élhet a rendes felmondás jogával, tehát mindenképp be kell rendelnie a másodikat. Magyar kereskedelmi tévé ilyet mostanában nem kockáztatna: 2011-ben az RTL Klub három epizódnyi Casino után megköszönte, és nem kért többet Szurdi Miklós szériájából, a TV2 pedig a gyengülő nézettség láttán szintén nyom nélkül eltüntette pár éve az Egy rém rendes család Budapesten-t. A szappanopera - vagy napi sorozat - persze más műfaj.
Az első évaddal szemben tehát semmiféle nézettségi elvárás nincs, de a második szezonnak sem magas a léc: el kell érnie az m1 főműsoridős átlagát. Ez január 3-án este például 6,2 százalék volt (18-49-ben), köszönhetően a jól teljesítő Maradj tapon-nak és a Híradó-nak, de így is jócskán elmaradt a 24 százalék fölötti RTL Klubtól. Az MTV persze nem kereskedelmi célcsoportban méri magát, hanem úgynevezett 18+-ban, azaz felnőtt lakosságban, ahol erősebb, mint az ötvenéves kor alatti felnőtt kategóriában. Ennek ellenére egy ilyen költségvetésű, kiemelt fontosságú szappanoperának elméletben - és erős promócióval - hoznia kell az esti csatornaátlagot, azaz a második évad is szinte be van betonozva. A harmadik szezon, az újabb "legalább 180" résszel szemben támasztott elvárások sem drámaiak: az átlag fölött kell teljesíteni 10 százalékkal. (Minden esetben bármely, egymást követő tíz rész nézettségéről van szó).
A nézői szokásokat kell megváltoztatni
A Barátok közt producere szerint más volt a helyzet az RTL Klub szappanoperájának indulásakor (ő napi, drámai sorozatot említ), mint most, amikor sokkal nagyobb a verseny a tévés piacon. Akkor két év türelmi időt kapott a széria, de Kalamár Tamás az [origo]-nak elmondta, hogy hat hónap alatt teljesítette is az elvárt számokat. Úgy látja, hogy türelemre van szükség, a nézettségi szokásokat ki kell alakítani, azokat nem lehet néhány hét alatt radikálisan megváltoztatni.
Az [origo] egy másik televíziós szakembert is megkérdezett, ő elmondta, hogy a napi szappanopera a legbonyolultabb tévépiaci formátum, amelyet gyakorlott tévésekkel kellene kezdeni, olyanokkal, aki napi sorozatgyártásban részt vettek már (állítólag a Marslakók stábjában most kevés az ilyen). Nézettségi kikötésként ő a csatorna főműsoridős átlagát, plusz két százalékot említett, ami szerinte reális lehet, de hozzátette, hogy nagyban függ a szám attól, milyen nézettségű műsor megy előtte (mostanában az MTV-s Híradó számait épp a Maradj talpon húzza fel). A napi sorozat felfuttatásához sok idő kell, véli, miközben úgy látja, hogy ha tényleg napi aktualitásokra reagáló formátumot akarnak készíteni a Marslakók-ból, akkor különösen nehéz dolga lesz a stábnak.
A tervezett napi sorozatról itt írtunk korábban.