Mostanában a megtévesztő módon reklámadónak hívott tervezet okozza, hogy újabb és mélyebb ráncok jelenjenek meg a tévés vezetők homlokán: nem volt nyugodt tavaszuk, mert februárban-márciusban meg a médiaadóként ismertté vált meteorológiai adó ellen keltek ki ritkán látható egységben. Akkor a TV2-nél és az RTL-nél még az is felmerült, hogy egyszerűen kihagyják az időjárás-jelentést hírműsoraik végén, mivel a meteorológiai blokk olyan sokba kerülne, mint amennyit a környezetében értékesített reklámblokkok behoznak.
Lázár Jánost, a miniszterelnökséget vezető államtitkárt bízták meg azzal, hogy tárgyalásokat folytasson a reklámadó ügyében a Magyar Reklámszövetséggel. A szervezet közlése szerint a hivatalos felkérés megérkezett, a hét második felében kerülhet sor az egyeztetésre. Kovács Krisztián, a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének elnöke és Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke a hét elején arról beszélt, hogy a tárgyalás pontos időpontjáról és tartalmáról még nem volt szó, de annak örülnek, hogy a kormány legalább egyeztetéseket kezdeményezett a szakmával.
A két médiaszakember – aki semmiféle médiaadót nem tart elfogadhatónak - amúgy televíziós különadónak emlegette ezt, mivel kétharmad részét televíziós társaságok fizetnék, ugyanakkor az összes reklámbevételnek csak harmada kerül hozzájuk. Mivel főképp a médiaoldalt sújtaná, az elnevezése is különös, noha bevezetése alapján kétségkívül megcsappanna a reklámiparban átfolyó összeg. Angliában egy, reklámra elköltött angol font hat fontot hozott tavaly a költségvetésben, médiaoldalról ezért is fogadja értetlenség az ötletet, amely a fogyasztási kedv csökkenésével is járna. Az RTL az esti híradójában rendre gyepálja is a tervezetet, erről és a számokról itt írtunk bővebben.
A televíziós iparág meglehetősen nehéz helyzetben van,az idén ötödik éve csökkennek a bevételek, a csúcsévhez képest bevételük felét elveszítették a csatornák. Tévés vezetők szerint elbocsátásokhoz és saját tartalom csökkenéséhez vezethet az új adónem, több lehet az ismétlés és az olcsó import műsor. Reklámadó vagy hasonló amúgy több országban van, Ausztriában ötszázalékos (itthon húsz lenne a felső limit), de épp az idén vezetik ki.
A médiaszakembereket az is zavarja, hogy árbevétel alapú adó, nem veszi figyelembe, hogy veszteséges vagy nyereséges-e a cég. A TV2-csoport mínusz 7 milliárd, egy évvel korábban mínusz 9 milliárd forinttal zárta az évet - hangzott el a Reklámtorta című blokkban a TV2-n: egy új adó biztosan további leépítésekhez vezetne. Pár internetes lap azzal próbált kattintást generálni, hogy címbe tette, hogy az RTL kivonul Magyarországról, ha bevezetik az adót - nos, ennek sok alapja nincs, legfeljebb külföldről sugároznának, de a hazai adózást nem tudnák teljesen elkerülni.
De mit lát ebből a tévéző?
Az átlagos nézőt azonban csak a képernyőn látható tartalom érdekeli, nem az RTL éves elszámolása, nem a TV2-csoport eladásának szándéka, az Infocenter érdeklődése, a háttéralkuk, a lobbizás. A tévéző azt láthatta, hogy az RTL Klub kockáztat, és bejön neki: az Éjjel-nappal Budapest-et lehet gyepálni, sokszor joggal, hiszen a karakterek egydimenziósak, gyakran primitívek, a budapesti fiatalok csak kis része él és mulat így, de a csatorna a számokra nézve fittyet hány minden kritikára. Mint tudjuk, a kereskedelmi tévéknél a nézettség a minden, a Nielsen adatai szerint a múlt héten a legerősebb epizódot 1 millió 270 ezren követték, kereskedelmi célcsoportban pedig csinált 35 százalékos közönségarányt is, többször volt már erősebb a nyolcas sávban, mint az utána jövő RTL-zászlóshajó, a Barátok közt a sajátjában.
A TV2 óvatos volt a sok százmilliós költségekhez képest szerény nézettséget hozó Voice után, amely ugyan nem bukott meg, de kirobbanó sikerről sem lehet beszélni. A csatorna inkább kivárt, tartott még az RTL II-n futó, tíz szálék fölött teljesítő Szombat esti láz-tól is, és csak akkor indította el Az ének iskolájá-t (épp két, RTL II-ről importált tévéssel, Hajós Andrással és Friderikusz Sándorral), amikor már nagyobb show nem futott sehol. Az óvatoskodó taktika bevált, a műsor legutóbb 1 millió 528 ezer nézőt szórakoztatott, célcsoportban 30 százalék körül van, és általános vélemények szerint egy kellemes, szerethető zenés show.
A két nagy tévétársaságnál megfigyelhető, hogy előszeretettel tolnak drágább saját tartalmat friss kábeltévéjükre, hogy ezáltal tegyék értékesebbé a még hezitáló kábelszolgáltatók számára (az RTL II míg nincs a Digin, és médiaipari hírek szerint nem is közelednek az álláspontok, azaz a kért és ajánlott összegek). Ebben a TV2 aktívabb, a Bűnök és szerelmek már egy ideje ott megy, a Hal a tortán premierje is a SuperTV2-n látható, A nagy duett pedig eleve oda lett tervezve. Utóbbi 8-10 százalék körül ment célcsoportban, ami ragyogó eredmény egy új, kis tévén, de hozhatott volna bőven 20 fölöttit is az anyacsatornán.
A Cool és a Film+ úgy lett harmadik-negyedik a kereskedelmi célcsoportban, hogy nem tett sokat érte, pár új sorozatot vagy hollywoodi filmet ugyan behoztak, de nagy dobásuk nem is volt. A Viasat3 hatodik helyen szerénykedik a 18-49-es célcsoportban, sokáig kivárt, míg elül az RTL II és a Super TV2 show-ja körüli médiazaj, utána indított heti valóságshow-t és vetélkedőt, ám ezek nem találkoztak tömeges érdeklődéssel. A csatornára odaszokott nézők az esti Két pasi - meg egy kicsi miatt kapcsolnak oda, illetve várják a harmadik Éden Hotel-t, amely az idén kimaradt.
Az M1 a múlt héten 8,8 százalékos közönségarányt ért el a teljes lakosságnál, és csak 4,3-et az ötven éves kor alatti felnőtt korú nézőknél, azaz nem sikerült jelentősen növelnie nézettségét. A közmédia szórakoztatásban továbbra is a kiemelt fontosságú sporteseményekre (meccsek, Forma-1) támaszkodhat, vasárnap esti vetélkedője is jól megy, illetve az eurovíziós selejtezőnek számító A Dal is szép számokat termelt. A Marslakók bukása óta azonban semmi hír nincs szappanoperáról, holott korábban többször elhangzott, hogy mindenképp kell napi, magyar gyártású fikciós sorozat az egyes számú közszolgálati csatornára.