„Sokszor kevéssé ismert, színházban is játszó színészek kapják a főszerepet A gyanú árnyékában vagy a Családi titkok című sorozatokban, de a szereplők zöme amatőr. Beszélgettem velük, a főszerepért úgy 20 ezer forint jár egy napra, nagyobb szöveget kapó szereplőnek 10-12 ezret fizetnek, nyilván sokan ezért vállalják. Ha valaki szöveg nélküli sima statiszta, 3 ezer körül kap, de nem is kell ott lennie 10-12 órát" – mesélte az Origónak Éva, aki több forgatási napon is részt vett az egyik tévés produkcióban.
Mint a napokban megírtuk, a műfajban dömping várható 2014-ben: A gyanú árnyékában, a Családi titkok és a Segítség, bajban vagyok! még nem végállomás, mert a TV2 jövőre indít egy magánnyomozós konstruált realityt, és mellette elkészíti az Édes élet című reality mintájára Az élet show-ja című valóságshow-t, amelyben civileket mutatnak be. A műfaj sokszínű: ami a Győzike-show vagy a Senorita Szöszi alatt még scripted reality néven futott, az már átalakulva dokureality vagy rekonstruált reality néven megy, és gyakran tematikus.
De hogy lehet bekerülni ezekbe? „A Facebookon és a tévében is hirdetik magukat, több castingcég van. Én kitöltöttem a helyszínen egy adatlapot, megkaptam egy szöveget, volt próbafelvétel, fotó. Kedvesek voltak velem, flottul, folyamatosan ment, nem kellett órákat ülni a váróban. Nekem furcsa volt, hogy három nap alatt leforgatnak egy epizódot, és csak ötfős a komplett stáb, de akik készítik, ők is tudják, hogy ez nem a tévészakma csúcsa" – mesélte Éva.
Ő sem stúdióban forgatott, a helyszín általában ház, lakás, hogy minél életszerűbb legyen. A gázsi mellé jár egy ebéd is, így még vonzóbb a munka egy állástalan színésznek, munkanélküli fiatalnak vagy középkorúnak. Sokan a gyereket is viszik castingra, mert kicsik is kellenek, és ők is meg tudnak keresni egy nap 12 ezret, azaz 36-ot, ha komolyabb szerepük van egy epizódban.
Ökrös Gergely, a TV2 kreatív vezetője szerint a kontsruált reality lényege, hogy civil szereplők játszanak el különböző történeteket. „Ezt a műfajt a szakmában scripted vagy docurealityként is említik. A konstuált reality egyik típusa különálló epizódokból áll, nincsenek állandó szereplői. A gyanú árnyékában központjában általában bűncselekmény áll, a Családi tikok logikusan családi eseményeket dolgoz fel. Különféle tematikák alapján sok alfaja van ezen műsoroknak: a hollandoknál megy egy kórházas, napi konstruált reality, a németeknél van olyan, ami iskolában játszódik, nálunk pedig hamarosan indul egy magánnyomozós."
Ökrös szerint a konstruált reality műfajában is megfigyelhető fejlődés, megjelennek például az állandó szereplők. „Nálunk nyomozócsapat lesz a középpontban, külföldön van, ahol szociális munkások, újságírók életét követik. Szerintem a tévéző nem hiszi azt, hogy a valóságot látja, a műfaj sikere nem ebben rejlik. A nagyon hétköznapi emberek nem hétköznapi esetei viszont izgalmasak nekik, ezért nézik sokan ezt a műfajt" – vélte. A reality-soap pedig szintén egy másik kategória, valós és állandó szereplőkkel dolgozik, további ismérve a folyamatos storyline. Így az Édes élet a TV2-n annak számít.
Az összefüggő, hosszabb sztorit elmesélő sorozatok nehezebben ismételhetőek, így azok a költséghatékonyak, amelyek bármikor bevethetők, mert a részek nem épülnek egymásra. Van, ami valós történeten alapul (egy kreatív megnéz egy hírműsort, bűnügyi műsort, és átalakít egy sztorit), de sokszor csak összejön a stáb, kieszel egy alaphelyzetet, majd megírja valaki. Amikor egy csatorna megveszi a formátumot, nemcsak DVD-ket, részletes forgatókönyveket kap, hanem egy listát arról, mely epizód mely országban milyen nézettséggel ment le. Ha a magyar tévés azt látja, hogy a bigámista élsportoló sztorija remek közönségarányt hozott Horvátországban, a cseheknél vagy a németeknél, akkor előbb legyártatja magyarul, mint az ötven év után előkerült ikertestvért.
Az első rekonstruált reality itthon A gyanú árnyékában volt, az RTL-en ment és megy ma is, jó nézettséggel. A programigazgató szerint nagyon jól működik, még nem unja a tévéző. „Meggyőződésem, hogy a TV2 nem merte volna főműsoridőbe tenni, ha mi nem kezdjük el. De így is megy, ez pillanatnyilag fontos tévés műfaj Európában" – mondta.
A Facebookon és internetes fórumokon is olvasni olyan hozzászólásokat, amelyekből világosan kiderül, hogy a tévézők egy része azt hiszi, hogy az Éjjel-nappal Budapest egy valóságshow, a szereplők tényleg együtt laknak, az adott párok tényleg együtt járnak. Van olyan bulvárlap, amely átveszi a napi kis színest, és tényként, valóságként leírja, hogy Zsófi összeomlott, vagy Rita idős férfi ágyába bújt, noha ezek csak karakterek. Kolosi Péter szerint az RTL-nél ez nem probléma. „Mi megtesszük, amit kell, a műsor végén is ki vannak írva a valódi nevek, és az elején is elmondtuk, hogy ez nem a valóság. Ebben az ügyben ennél többet nem kell tennünk. De ha azt gondolja pár néző, hogy ez reality, akkor az nagy baj? A sorozat egyik lényegi eleme, hogy minél jobban hasonlítson a valósághoz" - vélekedett.
Kolosi a Barátok közt esetét hozta fel, ugyanis annak indulása után is sokáig a karakterneveket használta a sajtó, és ma is Bartha Zsolt meg Berényi Miklós szerepel a leírásokban, nem pedig a színész neve: „Amúgy volt pénzgyűjtés régen Isaura felszabadítására, Esmeralda szemműtétjére, azaz mindig lesznek hiszékeny nézők – de ez nem hazai specialitás."
A két új és a három már ismert rekonstruált reality, illetve a valóságshow-nak tűnő Éjjel-nappal Budapest mellett, amely jövőre biztosan fut, indul még egy igazi reality is, a Való Világ 6. Az RTL programigazgatóját megkérdeztük, volt-e kutatás, amely feltérképezte volna az igényeket. „Szerintünk bőven van még lehetőség ebben a formátumban. Mi kutatunk sok mindent, de olyat nem, amiről biztosan tudjuk, hogy van rá igény. Magyarországon nem változott annyi minden, érdekli az embereket a reality."