Az idei hazai tévés évad eddigi legnagyobb meglepetését az RTL Klub bejelentése okozta, miszerint 4N4LN – Négyen négy ellen címmel elindítja a Family Feud című klasszikus játék magyar verzióját. Azért beszélhetünk meglepetésről, mert egy olyan licencről van szó, amelynek a születése 1976-ra datálható, Amerikában ekkor kezdték el sugározni a játékot, mely pár nehezebb időszakot és néhány műsorvezető-váltást átélve még ma is él és virul hétköznaponként a délutáni műsorsávban.
A Family Feud Amerikában a nagy klasszikusok közé tartozik, abból a korból származik, amikor a hozzánk sokkal hamarabb elérő Szerencsekerék is indult. Jellemző módon a nálunk többször is megszüntetett játék odakint ugyancsak prosperál a délutáni műsorsávban, ahol szappanoperákkal és különféle kibeszélő show-kkal kell megbirkóznia a nézőkért.
Bár a formátum klasszikus, ez a jelző természetesen nem jelenti azt, hogy ma ne lenne rá kereslet. Például Amerikában, a 2010-ben debütáló új műsorvezetőnek, a humorista Steve Harvey-nak köszönhetően a játék ismertsége is megnőtt a fiatalok körében, köszönhetően a közösségi oldalaknak és főleg a YouTube-on megosztott humoros jeleneteknek. Ezekkel egyébként más tévéműsorok is foglalkoznak, a Family Feud például mondhatni állandó vendég a Jimmy Kimmel Live című talkshow csütörtöki "felesleges cenzúra" rovatában.
Maga a játék pofonegyszerű, és még konkrét tudást sem kíván meg, elég, ha ismerjük, vagy ismerni véljük embertársainkat. Ugyanis a 4N4LN lényege, hogy a műsor készítői száz embernek tették fel ugyanazokat a kérdéseket, a kérdésekre egy ember csak egy választ adhatott. A játékosok feladata pedig az, hogy rájöjjenek, mik voltak a kérdésekre adott leggyakoribb válaszok. Aki eltalálja a hat leggyakoribb válasz egyikét, az pontot kap.
Ma már sokadik virágzásukat élik ilyen típusú, nem feltétlenül lexikális tudáson alapuló játékok (egyrészt az újgenerációs ügyességi vetélkedők, másrészt a praktikus tudást, megkövetelő gameshow-k), érdekes módon Amerikában utóbbiak a hetvenes években jutottak el a csúcsra. A Family Feud mellett a már említett Szerencsekerék (Wheel of Fortune) volt az egyik legnagyobb durranás, amelyben a játékosoknak véletlenszerűen kiválasztott pénznyereményekért cserébe kellett mássalhangzókat mondaniuk, hogy kitaláljanak egy feladványt, melynek meghatározását nem, mindössze betűi és szavai számát ismerték.
De melyiket húzza elő egy hazai tévés szaki, ha régit, de jót akar? Egy nagyon kedvelt játék volt főleg a háziasszonyok körében a The Price is Right, ami valójában az ötvenes években született, de a hetvenes években, egész pontosan 1972-ben született újjá. Ebben a vetélkedőben, mely ugyancsak szakított a tipikus kvízműsorok formátumával, a versenyző feladata az volt, hogy megtippelje egy árucikk árát, illetve több árucikk egymáshoz viszonyított értékét, hogy eldöntse melyik az olcsóbb és melyik a drágább, valamint, hogy különböző árucikkeket párosítson a hozzájuk tartozó árcédulákkal. Bármennyire is avíttasnak tűnhet a The Price Is Right, a formátum ugyancsak elindult a régiónk egyes piacain, például tavaly Szlovákiában nagy sikerrel sugározzák. Talán ez lesz a következő nagy dobása valamelyik csatornának? Mondjuk az M1-nek? Abszolút logikus döntés lenne.
A Négy Nagy közé egyébként még a Jeopardy! tartozik, ez a vetélkedő a hatvanas évek közepén indult napi műsorként, majd egy ideig a hetvenes években heti, főműsoridős produkcióvá vált, fénykorát pedig 1984 környékén élte. A többivel ellentétben igazi tudásalapú játékról van szó, amely koncepcióját tekintve leginkább talán a Mindent vagy semmit című Vágó István-műsorhoz hasonlítható. Benne a játékosok témakörök alapján választott kérdésekre válaszolnak... illetve válaszokra rákérdeznek. A Jeopardy! sajátossága ugyanis az, hogy a játékosok a témakört és a hozzá tartozó összeget kiválasztva kvázi egy választ (vagy pár információt) kapnak, s a megfejtésüket kérdés formájában kell megfogalmazniuk.
A Family Feud formátum sikeréről egyébként mindent elmond, hogy számtalan honosított verzió létezik belőle. Ki tudja, talán az RTL Klubot is az inspirálta a licenc megvásárlására, hogy a közelmúltban régiónk több országa is bemutatta a vetélkedő honosított verzióját: szinte mindenhol több évad készült belőle, nem egy piacon pedig még jelenleg is megy.
A műsorvezetővel készült interjúnk itt olvasható.