Bochkor és Sebestyén is tisztában van vele, hogy roppant megosztó személyiségek. Van, aki ki nem hagyna egy rádióműsorukat sem, más pedig menten kifordul a boltból, ha az Önidító vagy a Morning Show megy. Lehet persze utálni őket, de előbbi egy évtizeden át volt a leghallgatottabb reggeli sávban, utóbbi pedig pár éve beelőzött: tényleg sokan derülnek vagy zsörtölődnek rajtuk reggelente.
(Hallgatottsági adatokat itt talál.)
A Media Hungary egyik jó idei húzása volt, hogy összeültette őket, rendesen meg is telt a terem, sokan tolongtak az ajtóban is. Utálat nincs, rivalizálás persze van, és mindketten egyetértettek abban, hogy nehezebb laza, humoros reggeli műsort készíteni manapság, mint pár éve.
"Én 1995-ben pont azt akartam csinálni, ami a rádióban addig szinte tilos volt. Nem volt szabad nevetni, például, nem lehetett olyan dolgokat csinálni, amelyek vizuálisak. Ma pedig már sokkal több piros lámpa gyullad ki az ember agyában, ami jelzi, hogy mit nem lehet megtenni" – jelezte Bochkor, aki elmondta, hogy az esetek 95 százalékában megérzi, ha balhé, dühös cikk lesz egy mondatból, de 5 százalékban nem: a karmesteres esetben eszébe sem jutott, hogy ez sokakat bánthat.
Sebestyén szerint ami két-három éve könnyen belefért a reggeli műsorba, az ma már nem biztos, hogy elmegy.
„A rossz közhangulat, a morál, a frusztráció,
a kudarcérzés miatt lehet ez. Nekünk pedig nem feladatunk naponta megbántani másokat, ezért óvatosnak kell lennünk. Ugyanakkor szenvedély nélkül nem lehet ilyen műsort csinálni, és muszáj, hogy megosztó legyen az ember. Lehet, hogy egy hallgató egy nap nagyon kedvel, majd másnap ugyanaz a személy már nem szeret. A legfontosabb dolog érzelmeket generálni, mert csak akkor jön vissza" – vélekedett.
Bochkor szerint alapvetés, hogy egy többszereplős rádióműsorban több ember önazonosan hozza magát, és eztán csak a hallgatón múlik, melyik műsorvezetővel ért egyet. "Ez egy technika. A kés hegyén táncolni ugyanakkor nagyon izgalmas" – tette hozzá.
Class FM-es kollégája szerint vannak szerepek, és ha ezekben jól működnek a rádiósok, akkor jó lehet a műsor.
Mi hárman persze egyenrangúak vagyunk az életben, de a műsorban nem.
Van egy líder, a másik kettőnek ellene kell mennie, ez a feladata. A rezonőr is belefuthat egy hibába, de ha túllépünk egy ponton, akkor én mindig a magam hibájának érzem. A többieknek is tisztában kell lenniük, hol a határ, de nekem kell a tempót adni, ez így van kitalálva: kell egy líder és két rezonőr vagy untermann, aki ellenpontoz."
Arra a kérdésre, kire hallgatnak, vagy tudnak-e fejlődni, Sebestyén Balázs bevallotta, hogy ennyi rutinnal is sokszor érzi, nem volt elég jó a beszélgetés.
Fejlődés életünk végéig van. Soha nem jöttem ki úgy rádióműsorból, hogy hú, de jók voltunk!"
Társa bevallotta, hogy nem hallgat senki véleményére. "Magunkat tartom a legjobbnak. Ebben a műfajban fölöttünk nincs nagyon senki, de lényeges az egészséges öncenzúra, úgy, hogy a szabadságunk is megmaradjon."
Hogy mennyire rivalizálnak, van-e ellenségeskedés?
Nem vezetne sok jóra, egy környéken laknak, még a helyi boltban is összefutnak. "Mindig megpróbáltak összeugrasztani minket, ugyanakkor három utcára lakunk egymástól, mindig Gábor előtt rakom le a szelektív szemetet" – tréfálkozott a Morning Show műsorvezetője-producere. "A húsz évvel ezelőtti Gáborról mit gondoltam? A haja sokkal jobb lett azóta! Régebben köszöntünk egymásnak, nagy küzdelem volt, de sosem voltunk ellenségek. Nekik is kellett egy olyan rivális, amely jó hallgatottsági adatokat hoz."
Balázs szerint gyakran megkapják, hogy a Morning Show azért olyan hallgatott, mert a Class FM az egyetlen országos kereskedelmi rádió. "Ha nincs konkurencia, akkor azt mondják, hogy így könnyű! Nekünk viszont van, és ez inspirál. Korábban Gáborral kicsit egymás démonai, ördögei voltunk. És mit kapott az ország a vetélkedés következtében? Két jobb reggeli műsort."
Bochkor szóba hozta, hogy ORTT-s ügyekből egy komplett mappa összeállt a Sláger rádiónál,
de hagyták őket szabadon, mert nem akarták korlátozni, miből csináljanak humort. "Ha 10-15 éve került volna sor erre a beszélgetésre, másról lett volna szó, mert folyamatosan fejlődik a reggeli, rádiós műsor. Ez személyiségalapú. A hallgatók elsősorban a mi személyiségünkre kíváncsiak. A közösségi média pedig gyorsan fejlődik, integráljuk is az adásba."
A Music FM-en hallható Bochkor szerint régebben a vásárlók jórészt csak szpotokat vásároltak, ő találta ki, hogy a beszélők egyben nézhetőek is legyenek, mint a gorillák az állatkertben. "Néztek minket adás közben, mi pedig reklámfelület is voltunk. Jellemzően a turnékon, a kitelepüléseken tudtunk bevonni reklámozandó terméket a tartalomba. Tehát a sales csoportot is meg lehet győzni egy jó ötlettel, azonban volt, hogy olyan terméket akartak ránk sózni, amivel nem tudtunk azonosulni" – emlékezett. A kolléga helyeselt: "Nálunk is volt olyan megkeresés, amit visszautasítottunk, és a sales is megértette. Mi mindig a tartalmat védjük, aztán jön csak a többi."
Amíg van tartalmas mondanivalód, addig beszélj, ha nincs, akkor zene"
– idézett egy pályatársat Bochkor, majd a vége felé még szóba került, hogy az amúgy népszerű Petőfi rádióra elférne egy erős reggeli műsor. "Vannak kellő mennyiségben olyanok ebben az országban, akik mindkettőnket gyűlölnek. Ha valaki rájuk talál, az sikeres rádióműsort tud készíteni. A Petőfinek viszont alternatívát kellene nyújtania, nem olyat, ahol három műsorvezető beszél" – tűnődött Bochkor.