Nem állíthatjuk, hogy a nagy kereskedelmi tévék indulása óta elárasztottak volna minket a csatornák magyar készítésű komédiasorozatokkal, szitkomokkal. A programigazgatók korábban arról magyaráztak, hogy a hazai tévézőtől idegen a tipikusan amerikai szitkom, a szituációs komédia, ezért nem vesznek és nem gyártanak ilyet – de 2015-re oda jutottunk, hogy az ebben a műfajban utazó Comedy Central sokszor harmadik főműsoridőben 6-7 százalékokat is hoz élőszereplős vagy animációs szériákkal a 18–49-es célcsoportban. Az Egy rém rendes család-ot ugyan szerették a magyarok, de a Jóbarátok nem futotta be azt a pályát, mint az USA-ban (premierepizódok hullottak el a Mónika sávjában). Ennek megfelelően szerény próbálkozások voltak a műfaj meghonosítására, de néha a pénz, néha a szakértelem hiányzott.
2002-ben egyszerre rázta meg magát a TV2 és az RTL Klub, amelyek amúgy is gyakran ugyanolyan formátumokkal próbálkoztak, persze egy időben. A nagy reality-hullám (Big Brother, Való Világ) árnyékában indult a TV2-n a Tea, az RTL-en a Limonádé (még a nevek is egybecsengtek), előbbit a napokban épp láttuk a SuperTV2-n.
A Tea valamilyen szinten Jóbarátok-klón akart lenni,
teázóban játszódott, nem kávézóban, de nem futott be nagy ívű pályát, ahogy a Limonádé sem. A Teá-t itt kóstolgattuk hosszabban.
Olyanok játszottak benne, mint a mostanában egyre többet képernyőre kerülő Simon Kornél, Mazányi Eszter, akit a Marslakók-ban láttunk sok évvel később, Básti Juli vagy a tehetségkutatós, X-faktoros Lass Bea. Az RTL-es szitkomban Kökényessy Ági és Puskás Tamás mellett feltűnt egy sor ismert színész, mint Stohl András, Trokán Péter vagy Huber Ferenc, de sem a poénok nem ültek, sem az időzítés nem stimmelt, és a csatornának sem érte meg a viszonylag drága gyártás: ugyanannyi nézőt olcsóbban is bevonzott külföldi, vásárolt tartalommal.
A Família Kft.-t most hagyjuk, egy letűnt kor termékeként, egy olyan médiavilágban bizonyított, ahol nem volt más erős, nézett csatorna, csak az MTV1. Az újabb kor egyetlen egyértelműen sikeres magyar szitkomja a Pasi volt, köszönhetően Gálvölgyinek, Hernádinak, Bajornak, nem is véletlen, hogy vissza akarták hozni valamilyen formában – csak utóbbi halála miatt hiúsult meg ez a terv. A Pasik a piacvezető RTL Klubon ment, amikor a csatornán nem volt ritka a 30-40 százalékos közönségarány: lehet, hogy egy kisebb tévén pár hónap után leveszik, nem mehetett volna évekig.
Az Egy rém rendes család Budapesten egy tétova, rosszul sikerült kísérlet volt arra, hogy megvéve a licencet, magyarítsanak egy neves szitkomot. Eleve nem lett volna szabad egy itthon mindenki által ismert és sokak által kedvelt sorozatot átvenni, mert mindenki óhatatlanul is a csinos, ám végtelenül ostoba Kellyt, a hímsoviniszta, cinikus Al Bundyt kereste a képernyőn, nem a gyenge magyar kópiáit, akiknek
nem állt jól, ha Pamela Anderson helyett Görög Zita nevével poénkodtak.
„Semmiképpen nem azért bukott meg, mert ez amerikai műfaj, és nem a mi világunk. Mert igenis vannak itt hagyományai: Molnár Ferenc, Rejtő Jenő pont ezt a humort művelte, vagy a '30-as évek bulvárvígjáték-szerzői, mint Vaszary Gábor. De ennek a műfajnak olyan írói, rendezői és színészi követelményei vannak, amelyeknek mi most nem vagyunk birtokában. Mindenkin egyformán múlott, hogy ez eddig nem tudott jól megvalósulni - igen, rajtunk, színészeken is. De a megfelelő írók is hiányoznak” – mondta Szervét Tibor az Origónak erről. Ő volt a magyar Al Bundy, erről és más munkákról itt mesélt hosszan.
Miközben voltak elvetélt próbálkozások itt-ott, és látszott, hogy a magyar HBO is inkább a félkomoly (Társas játék) és drámai műfajok (Terápia) felé orientálódik, meglepő módon pont az MTVA gondolta úgy, hogy komédiasorozatot rendel, nem is egyet. Így született a Munkaügyek, amelyen igencsak látszik az írók-alkotók keze nyoma:
Litkai Gergely, Kovács András Péter és Hadházi László a stand-up szabadabb világából érkeztek,
bizonyították már, hogy szellemes fickók. A poén sokszor cinikus beszólásból, kínos helyzetekből fakad, igazán az értékeli, aki szereti az abszurdot – ennek megfelelően a nézettség is soványka, jóllehet, évek óta megy a széria. Nem tömegigényt szolgál ki, ez nyilvánvaló.
Szintén a Kálomista-istállóból került ki a Fapad című szitkom, de az erős szereplőgárda (Dobó Kata, Lengyel Tamás, Anger Zsolt, Rezes Judit) és a korábbiakhoz hasonló abszurd helyzetkomikumok ellenére nem voltak vevők rá a nézők. Akárcsak a Munkaügyek esetében, ennek a sorozatnak is az tett volna jót, ha a Comedy Central gyártja és adja le őket, ott életképesebbek lettek volna, már csak a csatorna fiatalabb nézői összetétele miatt is. Más kérdés, hogy a Comedy nem fizette volna ki ugyanazt az összeget, amit Kálomista Gábor megkapott a közmédiától...
Az RTL II-n a héten debütált a Butiquehotel.hu, ez egy magyar fejlesztésű széria, főbb szerepeiben Gesztesi Máté, Hernádi Judit, Reviczky Gábor, Székhelyi József, Fekete Réka Thália, Marjai Virág, Madár Tamás és Ódor Zsófi. A történet egy kis szálloda mindennapjaiba enged bepillantást, ahol a vendégekért folyó küzdelem mellett kibontakoznak családi konfliktusok, romantikus szálak, de akár nagyobb veszekedések is. Nem klasszikus szitkom, inkább romkom (romantikus komédia), és az első rész kapott jócskán lehúzó kritikát – de várjunk még pár epizódot az értékeléssel.
Bányai Gábor, a sorozat kreatív producere szerint szerethető a történet, az alapsztorit így vázolta fel az Origónak: „Két olyan testvér áll a középpontban, akik korábban nem igazán szívlelték egymást, Karolinból időközben (Hernádi Judit) szállodás, Mihályból (Székhelyi József) jogász lett. Utóbbi egy ügyfelétől elnyer kártyán egy szállodát, amit kedvenc unokahúgának, Szonjának (Fekete Réka Thália) ajándékoz. Már az első nap megjelenik Karolin és új párja, Kálmán (Reviczky Gábor), ezzel pedig beindulnak a bonyodalmak. A fő kérdés az, hogy képesek-e életben tartani a szállodát, vagy sem, a mellékszálakon pedig családi drámák, szerelmek bontakoznak ki.”
Érdekes (vagy annak szánt) karakterek színesítik a történetet, van például egy szakács, aki hol görögnek, hol töröknek, hol orosznak vallja magát, és csak akkor jön elő az akcentusa, ha a hatóság emberi megjelennek. Egy másik szereplő pedig néma, soha nem mond egy mondatot sem, az okát persze senki nem tudja.
Nincsenek abszolút rossz karakterek a sorozatban,
mindenkiben van valami jó, valami szimpatikus. Kiemelten fontos, hogy nemcsak tehetségesek a színészek, hanem szépek is, a helyszínről nem is beszélve, így öröm lesz nézni az epizódokat” - magyarázta a kreatív producer. „Mi nem tudunk olyan szitkomot forgatni, mint az amerikaiak, nem is kísérleteztünk vele. Ha bejön a nézőknek a Butiquehotel.hu, akkor később kirándulhatunk más műfajok felé, de most nem ez volt a cél. Kevés időnk volt, és rengeteg ötletünk, még legalább fél évet tudnék dolgozni a vágószobában, hogy tökéletesítsem, de elégedett vagyok az eredménnyel.”
„A szitkomot stúdióban veszik fel, és jól bevett eszköze a konzervnevetés, ez itt nem lesz. Szerettük volna, hogy a nézőknek minőségi színházi élményben legyen részük a képernyő előtt, ezért remek színészeket kértünk fel a szerepekre. A lelkes amatőrökkel teli műsorok mellett igény van olyan sorozatokra, melyekben színészek játszanak, színészek nevettetnek" – mesélte az Origo kérdésére Velki Krisztián, a Butiquehotel.hu ötletgazdája.
Eredetileg szitkomnak szánták, ebben a műfajban gondolkodtak, de idővel más lett a koncepció. Kezdetben az volt a terv, hogy Bajor Imrével, Gálvölgyi Jánossal és Hernádi Judittal készítik el a sorozatot, ők a Pasik-ban már játszottuk együtt, ezt vitték volna tovább. „Sajnos a sors közbeszólt, Bajor Imre tavaly elment, így alapjaiban kellett átírnunk a vázat. Panzió lett volna a cím, Hernádi alakította volna a főszereplőt, aki a szálloda tulajdonosa, de mindent átírtunk, és megfiatalítottuk a gárdát. Imre halála után szétesett a hármas, végül Gálvölgyi János sem került be, viszont számos fiatal színész kapott szerepet.”
A fiatalokkal együtt bekerült a romantikus, szerelmes vonal, erre épül a Butiquehotel.hu egyik cselekményszála. A helyszín azért lett egy szálloda, mert ez a közeg sok történésre ad lehetőséget, mindig jönnek új vendégek, idővel fel lehet venni új alkalmazottakat.
Nyolc szereplővel nyit a hotel, nem volt egyszerű az első részben ennyi szereplőt bemutatni.
„Az első epizóddal kevésbé vagyok elégedett, a harmadikkal már nagyon, egyre jobban kitapossuk magunknak az utat. Huszonhárom perc alatt nehéz bemutatni és megszerettetni a nézőkkel ennyi karaktert, de muszáj mindenkit megismertetni az első részben, hogy kialakulhasson a szimpátia, visszajöjjön egy kedvelt szereplő miatt a néző legközelebb.”
A készítők szerint a Belmondo frontembere, Czutor Zoli maximálisan belerakta zeneileg a saját világát, a helyszín pedig olyan, amilyet megálmodtak: „Két évig jártam az országot, mire megtaláltam a megfelelő szállodát, ahol forgattunk. Kimerítő és feszes volt a munka, Budapesttől száz kilométerre dolgoztunk, a színészek pedig nagyon elfoglaltak, nem volt sok napunk a felvételekre, így tizennyolc órás munkanapjaink is voltak. Mi nagyon megszerettük a történetet és a karaktereket, Kolosi Péter már felvetette, hogy ha a nézőknek is bejön a sorozat, akkor gondolkodhatunk a következő évadon.”
„A Butiquehotel.hu elindítása egy kísérlet, mi pedig lelkesek vagyunk, bízunk a sikerében. Velki Krisztián évek óta meg akarta valósítani ezt a sorozatot, most értünk el oda, hogy megállapodtunk. Az RTL céljai közt szerepel, hogy magyar sorozatok és színészek kerüljenek a magyar képernyőkre, így indul a romkom az RTLII-n, majd hamarosan a Válótársak az RTL Klubon.
Olyan szereplőgárdával dolgozunk, amire érdemes odafigyelni,
mi hiszünk abban, hogy kellemes dolgot sikerült összehozni” – mondta az Origónak Kolosi Péter, a csatorna vezérigazgató-helyettese, programigazgatója.
A széria azért került a kábelcsatornára, mert szeretnék az RTLII brandjét tovább erősíteni. „Soha nem adunk olyat ezen a csatornán, ami az RTL Klubon megy, mert el akarjuk egymástól választani a kettőt. Az RTLII egy saját márka, saját műsorokkal, a Butiquehotel.hu-ra pedig, úgy éreztük, itt lesz szükség.”