A jövő tévés vetélkedőihez valószínűleg az applikáció a kulcsszó, a nézők ugyanis egyre nagyobb interaktivitást kívánnak, egyre inkább szeretnék úgy érezni, hogy beleszólnak a műsorok alakulásába – még ha ez nincs is minden esetben így. Talán könnyebb is így rávenni az embereket arra, hogy tévézzenek, hiszen sok a halmozott médiafogyasztó, aki a laptopját és a telefonját is nézegeti, miközben a háttérben megy a tévé.
„Egyértelmű irány nincs a tévés vetélkedők terén, annyi azonban már évek óta látszik, hogy
a klasszikus, hagyományos kvízek ideje lejárt.
A közönség ingerküszöbe egyre megy felfelé. Ami trend lehet, az a nézők interaktív bevonása, különféle applikációs megoldásokkal. Ennek persze leginkább az a feltétele, hogy élő legyen a műsor” – mondta az Origo kérdésére Gonda Péter, a Q-Art Entertainment ügyvezető producere.
A gyártó cég nevéhez fűződik többek között a Legyen Ön is milliomos!, a Párbaj és a Pókerarc, legutóbb pedig Az 50 milliós játszmá-t készítette a TV2-nek. „Az 50 milliós játszma nem volt élő, de ennek ellenére volt egy applikációja, ahol lehetett játszani, az is sok ideig vezette a letöltési listát az iPhone-okon. Arról lehet vitatkozni, hogy például a Rising Star jó műsor-e vagy sem, az azonban tény, hogy
az applikációs megoldásnak ott is elképesztő sikere volt,
ez látszott a Sztárban sztár-nál is. Izraelben a Rising Star applikációját például másfél millióan töltötték le – egy nyolcmilliós országban” – mondta Gonda a mobilalkalmazások sikerességéről.
A diadalmenet a tévés vetélkedők fejlesztőit is arra késztette, hogy interaktívvá tegyék a műsoraikat. A friss külföldi produkciók közül Gonda figyelmét többek között egy izraeli formátum, a The People’s Choice keltette fel, ott nemcsak magába a játékba, de a kérdések és a válaszok alakulásába is beleszólhatnak a nézők.
A műsorban ugyanis a játékosoknak azt kell kitalálniuk, hogy a nézők melyiket választották nagyobb arányban a felkínált opciók közül.
Szex vagy okostelefon nélkül bírna jobban egy hónapot?
Angelina Jolie-val vagy Michelle Obamával vacsorázna szívesebben? Ehhez hasonló kérdések sorjáznak, a megnyerhető összeg emelkedésével pedig a választási lehetőségek száma is nő, miközben a Rising Star-ban látotthoz hasonló LED-falon a szavazók is megjelennek. Az előzetes itt megnézhető, a játékot is kipróbálhatja.
Az izraeli vetélkedőkre amúgy is érdemes figyelni Gonda szerint, az ottani szakembereket innovatívnak és kreatívnak tartja, akik érzik a trendeket. A piac kulcsszereplője a The People’s Choice-t is gyártó Armoza Formats, ahonnan egyébként a Maradj talpon! is jött.
A cég vetélkedői között van például a szintén az interaktivitásra építő Who’s Asking?, amely igen látványos stúdióban játszódik, a megvásárlását könnyen akadályozhatja a pénzhiány. Itt a versenyzőknek
egy állókép alapján kell eldönteniük, hogy az utca emberei közül kinek a kérdését akarják hallani
– csak olyasmik alapján tudnak taktikázni, hogy a sportmezben lévő fickó valószínűleg sportról fog kérdezni, egy ötéves gyerek pedig talán nem kérdez olyan nehezet. Persze mindig érik az embert meglepetések, a kisfiú például már a felvezető beszélgetésben sem tűnik egyszerűnek, azt mondja, azért van napszemüvegben, mert nem akarja, hogy felismerjék:
A fodrásznál, köpenyben ücsörgő srácról kiderül, hogy teniszező, az őt választó nő rögtön kétségbe is esik: "Erre nem számítottam" – mondja. Azt sem feltétlenül várná az ember, hogy az izraeli zenész, Ninet Tayeb azt a kérdést fogja feltenni, hogy honnan ered a "trivia" szó – a végén ugyanis már hírességek kérdezgetik a játékost.
A szintén az Armozához tartozó Only One Knows-ban az ismert emberek már játékosként jelennek meg, jótékony célért szállnak harcba. A poén itt az, hogy az öt híresség közül az egyik beépített ember, előre tudja az összes választ – hogy melyikük, azt még a műsorvezető sem tudja, így lesz izgalmas a játék, a közönséggel és a nézőkkel együtt kell kitalálnia, hogy ki az, aki csak blöfföl.
Gonda elmondta, hogy „az activity jellegű, fizikai kihívásokat is tartalmazó game show-k is népszerűek mostanság, itthon A kocka és az 1 perc és nyersz! is ilyen, utóbbi talán jobban eltalált formátum a mostani igényekhez képest”.
Az Armoza kínálatából jópofa – bár etikai kérdéseket azért felvető – produkció a While You Were Sleeping, ahol
egy pár egyik tagja úgy vesz részt a játékban, hogy a másik közben alszik,
vagyis elvileg mit sem sejt arról, hogy épp egy show részese. A játékosnak a hálószobában, a partnere mellől kell felelgetnie a kérdésekre, ha pedig rosszul válaszol, valamilyen, normális körülmények között zajjal járó feladatot kell végrehajtania – például chipset kell ennie. Persze a pénzt csak akkor nyeri meg, ha a társa nem ébred fel a játék közben.
A Special Delivery-ben rossz válasz esetén undorító dolgokat kell enniük a versenyzőknek, az Extreme Wedding Album-ban az esküvőjük költségeiért kell megdolgozniuk a jelentkező pároknak, nem ritkán extrém körülmények között, mondjuk, egy ötvenméteres daru tetején kell végrehajtaniuk feladatokat – az ötletesebbnél ötletesebb vetélkedők közül itt szemezgethet.
Természetesen nem szabad figyelmen kívül hagyni az európai piacot sem, a legendás realitygyár, az Endemol (Big Brother, Áll az alku, Az 50 milliós játszma) például egyesült a Shine-nal (A nagy fogyás, Mesterszakács), létrehozva a világ legnagyobb formátumfejlesztő cégét – vagyis Hollandia és Nagy-Britannia még mindig fontos központok a tévés vetélkedők területén, kíváncsian várjuk, itt mi lesz a következő nagy dobás.
Az Egyesült Államokból is tudunk mondani látványos, izgalmas vetélkedőt az elmúlt évekből, bár az Exit eredetileg japán formátum, a Dero amerikai változata. Ehhez képest a Maradj talpon! smafu, hiszen itt
az alagsor helyett egy szakadékban kötnek ki a rosszul válaszolók
– persze nyilván van valami trükk, hisz máskülönben a játékosok nem élnék túl, ahogy az összenyomódó falakat, egyre emelkedő vízszintet sem. Akárhogy is, szívbajosoknak nem ajánlott a részvétel:
Van tehát számos friss és izgalmas tévés vetélkedő külföldön, várhatóan itthon is lesz olyan csatorna, amelyik nem sajnálja a pénzt az átvételre. Egy biztos:
a jövőben aligha fogunk évekig tartó sorozatokat nézni.
„Ma már nem lehet évekig adni egyetlen műsort, mint ahogy például a Legyen Ön is milliomos! ment annak idején. 20–30 részes szériákat kell csinálni, utána le kell cserélni, majd csak később visszahozni a műsort. Már egy tavaszi vagy őszi szezont sem lehet végignyomni egy műsorral, azt a luxust csak a közszolgálati televízió engedheti meg magának, hogy évek óta a Maradj talpon!-t adja” – magyarázta Gonda.